نام و نام خانوادگی پشتیبان: سحر سلگی
رتبه کنکور سراسری: ۴۵۰۰
نام رشته و دانشگاه: روانشناسی دانشگاه علوم توانبخشی تهران
عیار کانونی:1 سال
مقطع پشتیبانی: هفتم و هشتم
نام مدیر: پریا آلیانی
مصاحبهگر: پریا آلیانی
آیا برنامههای کانون باعث بهبود مهارتهای مطالعه و برنامهریزی دانشآموزان شده است؟
بله، برنامههای کانون به طور چشمگیری مهارتهای مطالعه و برنامهریزی دانشآموزان را بهبود بخشیده است. آزمونهای منظم، تحلیل کارنامه و تکنیکهای مثل مثلث موفقیت و بودجهبندی باعث شده دانشآموزان یاد بگیرند چطور زمانشان را مدیریت کنند، نقاط ضعف را شناسایی کنند و مطالعه هدفمند داشته باشند.
با توجه به اینکه درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
من به عنوان پشتیبان، جلسات منظم هفتگی و دوهفتگی برگزار میکردم، کارنامه آزمونها را دقیق تحلیل میکردم و برای هر دانشآموز برنامه اختصاصی تنظیم میکردم. همچنین با پیگیری مداوم، انگیزهبخشی و رفع اشکالات درسی، سعی کردم نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنم. این پیگیری شخصیسازیشده باعث شد اکثر دانشآموزانم پیشرفت قابل توجهی در درصدهایشان داشته باشند.
از نظر انگیزه، اعتمادبهنفس و نظم فردی، چه تغییراتی در دانشآموزان ایجاد شده است؟
دانشآموزان ابتدا با انگیزه پایین و اعتمادبهنفس ضعیف شروع کردند، اما با دیدن پیشرفتهای تدریجی در آزمونها، انگیزهشان بسیار بالا رفت. اعتمادبهنفسشان با کسب رتبههای بهتر افزایش یافت و نظم فردیشان به لطف برنامهریزی منظم و آزمونهای زماندار به طور قابل ملاحظهای بهتر شد؛ حالا خودشان بدون یادآوری برنامه روزانهشان را اجرا میکنند.
دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
بیشترین پیشرفت دانشآموزانم در درسهای عمومی مثل ادبیات، عربی است، چون با تکنیکهای کانون درصدهایشان را از زیر ۴۰ به بالای ۷۰-۸۰ برسانند. در اختصاصیها هم زیستشناسی و شیمی پیشرفت خوبی داشتند.
مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟
مهمترین عامل، پیگیری مداوم و شخصیسازی برنامه بر اساس وضعیت هر دانشآموز بوده است. ترکیب آزمونهای منظم کانون با تحلیل دقیق و رفع اشکال هدفمند، همراه با انگیزهبخشی پشتیبان، باعث شد دانشآموزان به طور پایدار پیشرفت کنند.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
این روند رشدی میتواند طولانیمدت ادامه داشته باشد، به شرطی که دانشآموز به برنامهریزی و آزموندادن منظم پایبند بماند، پشتیبان و اولیا همچنان پیگیری کنند و دانشآموز انگیزه خودش را حفظ کند. تداوم نیازمند تعهد مشترک دانشآموز، پشتیبان و خانواده است.
آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
بله، یکی از چالشها افت انگیزه در اواسط سال به دلیل نوسان رتبه بود. با برگزاری جلسات انگیزشی بیشتر، نشان دادن پیشرفتهای قبلی در نمودار، تنظیم برنامه سبکتر موقت و صحبت با اولیا برای حمایت بیشتر، این چالش را برطرف کردیم و دانشآموز دوباره به روند صعودی بازگشت.
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
آموزههای مثلث موفقیت (برنامهریزی، مطالعه، آزمون)، تکنیکهای بودجهبندی، تحلیل کارنامه و آزمونهای جامع و موضوعی کانون بیشترین تأثیر را داشتند. همچنین اصل "تستزنی سریع و دقیق" و "بازبینی" خیلی در افزایش درصد کمک کرد.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
منابع کمکآموزشی مثل کتاب آبی قلمچی برای تستهای جامع و پیشرفته، کتاب پرتکرار قلمچی برای تمرین تستهای پرتکرار و تکمیلکننده معرفی کردم. بله، اکثر دانشآموزانم از این منابع به طور منظم استفاده کردند و در جلسات گزارش میدادند که چقدر مفید بوده.
آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، ارتباط منظم تلفنی و حضوری با اولیا دارم و گزارش پیشرفت ماهانه میدهم. این ارتباط باعث شده اولیا بیشتر حمایت کنند، فضای مطالعه مناسب فراهم کنند و در مواقع افت انگیزه کمک کنند. تأثیرش خیلی مثبت بوده و پیشرفت دانشآموزان را سرعت بخشیده.
برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
برنامهام این است که همزمان با برنامه درسی، بخشی از زمان مطالعه را به درسهای مدرسه و امتحانات تشریحی اختصاص دهیم.
