دانش آموزان عزیز
در مصاحبههای انجام شده توسط کاظم قلمچی با رتبههای یک رقمی 1403، در رابطه با روشهای مطالعه رتبه های برتر پرسیده شده است و در این مطلب برخی از پاسخها جهت مطالعه شما دانش آموزان قرار گرفته است. با کلیک بر روی اسم دانش آموزان میتوانید مصاحبه کامل را مشاهده کنید.
روش مطالعه و این دوگانهی درس خواندن و تستزدن در درسهای مختلف شما چگونه بود؟
صبا معصوم نیا؛ رتبه 1 تجربی کشوری 1403:
در درسهایی مثل زیستشناسی و شیمی که متن کتاب خیلی مهم بود، 50 درصد از زمانم را صرف خواندن و یادگیری مطالب میکردم و 50 درصد از زمانم را هم به تستزدن می پرداختم.
این 50 درصد تستزدن چگونه بود؟
معیار خاصی نداشت و بستگی به این داشت که حجم منبع به چه میزان بود و یا این که چه مقطعی بودم و یا چند بار باید مرور کنم، متفاوت بود.
شما در درسهای مختلف به چه میزان میخواندید و به چه میزان کار تستی انجام میدادید؟
امیرحسین سلیمانی؛ رتبه 1 ریاضی کشوری 1403:
در فیزیک بعد از تدریس معلم و خواندن درسنامه تمام زمانم را به تستزدن اختصاص میدادم. اگر بخواهم نسبت بگویم 90 درصد زمانم را در فیزیک به تستزدن و 10 درصد از زمانم را به خواندن اختصاص میدادم. برای شیمی تقریبا این نسبت خواندن به تستزدن برابر بود؛ درس میخواندم و بعد تست میزدم و این رویه را تکرار میکردم تا مطلب مدام تکرار شود.
شما در درسهای مختلف به چه نسبتی تست کار میکردید و به چه نسبتی میخواندید؟
علی اکبر قناد یزدی؛ رتبه 1 انسانی کشوری 1403:
در 11 سال قبل از سال آخر، همیشه معلمهای خوب و عالی داشتم و کمکم کردند که مشکل پایهای نداشته باشم. وقتی وارد متوسطه 2 و بالاخص دوازدهم شدم هیچ مشکل درسی پایهای نداشتم. پس اگر برنامه خودم را میگویم به درد بچههایی شبیه به خودم خواهد خورد. درسها را سریع خوانده و به ذهنم میسپردم و بعد بیشتر وقتم را تست میزدم. در یک سری از دروس مثل جامعهشناسی، تاریخ، جغرافیا، روانشناسی...متن بسیار مهم است و نسبت من 60 درصد خواندن و 40 درصد تستزدن بود. در درسهایی که کمتر حالت حفظی داشتند و نیاز به کسب مهارت بود، مثل ریاضی، اقتصاد و عروض و آرایه علوم و فنون این نسبت 90 درصد تستزدن و تنها 10 درصد خواندن بود.
لطفاً بگویید که در درسهای مختلف چقدر تست میزدید و چقدر مطالعه میکردید؟
هادی راستین؛ رتبهی 1 منطقهی 3 انسانی 1403:
اگه بخواهم بطور کلی بگویم تقریباً نسبت تست زنی به درس خواندنم 80 به 20 بود و من تست بیشتر کار میکردم.
میزان مطالعهتان را درسهای مختلف توضیح دهید:
در عربی 90 درصد تست کار میکردم. سر یک ساعت کتاب را جمع میکردم و فقط تست کار میکردم.
در سایر درسها تعادل بین تستزدن و خواندن چگونه بود؟
پرهام راسخ؛ رتبهی 2 تجربی کشوری 1403:
واقعیت در فیزیک و ریاضی چیز زیادی برای خواندن وجود ندارد؛ دبیر میآمد و اصل مطلب و فرمولها را میگفت، من یک مرور کوتاه روی آن درس میکردم و بعد به سراغ تستزدن میرفتم. در فیزیک 80 درصد و در ریاضی 90 درصد از زمانم را به تستزدن اختصاص میدادم. شیمی سه محور مفهومی و حفظی و حل مسئله دارد؛ که هر سه اینها خیلی مهم هستند و کم کاری در شیمی به ضرر ما خواهد بود چون باید هم بر متن و هم بر مفاهیم تمرکز داشت و از پس مسائل سخت آن بربیاییم. در شیمی 30 درصد زمان را به متنخوانی و 70 درصد زمان را به تستزدن اختصاص داده بودم.
هر وعده درسخواندن را با تستزدن شروع میکردید یا با خواندن؟
بستگی داشت. مثلا اگر مبحث جدید بود ترجیح میدادم هر باکس مطالعاتی را با مطالعه شروع کنم تا یک دید نسبت به مطلب داشته باشم و بعد به تستزدن بپردازم اما برای ریاضی و فیزیک از همان اول با تستزدن شروع میکردم که به نظرم این کار مفیدتر بود.
در کدام درس بیشتر تست میزدید؟ در کدامها بیشتر درس میخواندید؟
امیرمحمد محقق؛ رتبه 2 کشوری ریاضی 1403:
چون که من مدرسه میرفتم و یادگیریام در همان مدرسه اتفاق میافتاد برای همین دلیل زمان مطالعه در خانهام تقریبا همهاش تست زدن بود. برای همین ریاضی عملا فقط تست میزدم، یعنی صددرصد زمان درس خواندنم در خانه فقط تست زدن بود. فیزیک هم فقط در حدی که یادم رفته باشد، فرمولی مرور میکردم حتی مثلا حفظیات فیزیک هم معمولا فقط شب امتحان میخواندم. در طول سال حفظیات نمیخواندم. ولی شیمی خوب بله مثلا 20درصد زمانم احتمالا خواندن کتاب درسی بود.
بیشتر درس ها را می خواندید، چند درصد تست کار می کردید ؟
سجاد لطفی؛ رتبهی 3 کشور تجربی 1403:
در درس زیست بیشتر از آزمون ها بود ، البته کتاب تست هم استفاده می کردم ، تست زدن خودش نوعی مطالعه بود ، چون تحلیل داشتم و همین موجب می شد به کتاب درسی هم مراجعه کنم.
روش درس خواندنتان را برای درسهای مختلف بگویید:
کیارش یاوری؛ رتبهی 3 منطقهی 3 تجربی 1403:
در درس فیزیک قویترین هستم.چون المپیادی بودم. من تقریباً 1 سال الی 1 سال و نیم آخر دیگر تست نزدم و همان تابستان دهم به یازدهم کل یازدهم و دوازدهم را جمع کردم ولی به نظرم تست زدن در فیزیک مهمتر از هر چیزی است.
روشتان را برای بقیه دروس توضیح دهید:
در درس ریاضی یک الی دو بار در اول بحث، درسنامه و فرمولها را میخواندم و بعد فقط تست میزدم. در شیمی برای بخش حفظیات باید روی متن کتاب مسلط میبودم پس، فقط همان کتاب را خواندم و برای بقیهی مباحث فقط تست میزدم. در درس زیست شناسی بیشتر تست میزدم و اهمیتم فقط به تست بود. نکتههای تستها و شکلها را در کتاب زیست مینوشتم.در کتابم جای خالی نیست!
آقای رضوی شما روش مطالعهتان در درسهای مختلف را میتوانید توضیح بدهید؟
احسان رضوی؛ رتبه 3 ریاضی کشوری 1403:
در اکثر درسها به جز شیمی که کمی حالا با آن دو درس دیگر فرق دارد اینجوری بود که سر کلاس معلمها به ما درس را توضیح میدادند، ما سعی میکردیم که نهایت استفاده را ببریم و کامل مسلط بشویم. بعد که حالا وقت درس خواندن خودمان انفرادی میشد من کلا میرفتم سراغ آزمونها و آزمونها را میزدم. آنهایی که غلط میزدم را سعی میکردم اول خودم نکتهاش را بفهمم و اگر نمیفهمیدم از پاسخنامه نکته را یاد میگرفتم.
در کدام درسها بیشتر تست میزدید و در کدام درس بیشتر مطالعه میکردید؟
امیرمهدی فلاح؛ رتبه 3 منطقه 3 ریاضی 1403:
سعی میکردم در همه درسها تست بزنم. در درس فیزیک بیشتر تست میزدم مثلا 90درصد تست و 10درصد حالا نکتهای که فراموش کرده باشم و دوره میکردم.
شما چگونه درس خواندن برای امتحان نهایی و کنکور را تلفیق کردید؟
فرزاد حلاج مقدم؛ رتبه 4 ریاضی کشوری 1403:
در پاییز و زمستان عمومیها را کم میخواندم، در حدی که مثلا برای امتحانهای مدرسه کافی باشد. ولی در نوروز تقریبا کمی جدیتر خواندم و اصل خواندن عمومیها بعد از کنکور اردیبهشت تا اول خرداد برای امتحانات بود.
در درسهای مختلف برای امتحان نهایی چند درصد وقتتان حل نمونه سوال بود و چند درصد وقت مطالعهی کتاب؟
برای دروس اختصاصی خوب مطالعهی کتاب خیلی کم بود، چون درسها را بلد بودم و بیشتر تستی کار کرده بودم و بیشتر نمونه سوال حل میکردم که درسهای اختصاصی ریاضیات بود، حسابان، هندسه، گسسته و فیزیک و شیمی که غیر از شیمی تقریبا 10درصد کتاب و 90درصد نمونه سوال بود و برای شیمی بیشتر بود، شاید 40-30درصد کتاب بود.
در کدام درسها بیشتر تست میزدید و در کدام درسها بیشتر میخواندید؟
سید عارف خبیری؛ رتبه 4 انسانی کشوری 1403:
در ریاضی به غیر از زمان کلاس بیشتر زمانم را به تستزدن اختصاص میدادم یعنی بیشتر از 90 درصد زمانم را. در اقتصاد این نسبت 80 درصد بود. در علوم و فنون این نسبت متفاوت بود؛ بخش تاریخ و ادبیات بیشتر به متن کتاب توجه میکردم و در بخش مهارتی آن بیشتر تست میزدم. در عربی در قواعد از روی درسنامه جلو میآمدم و برای ترجمه بیشتر تست محور کار میکردم. در درسهای متنی مثل فلسفه و منطق از کتاب شروع میکردم تا عمقی متوجه مفهوم بشوم و نسبت به بقیه دروس تست کمتری کار میکردم، مثلا 50 درصد را به خواندن و 50 درصد زمانم را تست میزدم. جامعهشناسی و روانشناسی را به دولایه تقسیم کرده بودم؛ لایه مفهوم و یک لایه متن کتاب. اول سعی میکردم مفهوم را متوجه بشوم و بعد خط به خط کتاب را یاد بگیرم چون در تستها خیلی استفاده میشد.
چه قدر تست می زدید؟ چه قدر مطالعه می کردید؟
احسان نعیمی خواه؛ رتبه 5 کشوری تجربی 1403:
در درس ریست شناسی چون اهمیت کتاب درسی زیاد می باشد، واقعاً متن کتاب را خواندم، تقریباً بین 60 تا 70درصد کتاب درسی را زمان می گذاشتم ، 40درصد تست کار می کردم. برای فیزیک متن کتاب درسی اهمیت کمتری دارد، 20 تا 30درصد تقریباً حفظیات می خواندم و بخش اعظمی را تست کار می کردم. در درس شیمی متن کتاب درسی، قسمت حفظیات اهمیت بیشتری دارد، تقریباً 40درصد متن کتاب درسی را می خواندم تست هم زیاد می زدم. درس ریاضی جزوه ی معلم یا درسنامه را مطالعه می کردم.
در درسهای مختلف چه مقدار تست میزدید و چند درصد مطالعه میکردید؟
آراس مرادی؛ رتبهی 5 منطقهی 3 تجربی 1403:
برای همهی دروس اختصاصی در سال دوازدهم، (چون آن ها را خیلی جلوتر در تابستان تمام کرده بودم) فقط تست میزدم. یعنی 90 درصد تست و 10 درصد مطالعه میکردم. اگر به اشکالی برمیخوردم درسنامه را مطالعه میکردم و به کتاب مراجعه مینمودم.
برای درسهای اختصاصی به چه میزان تست میزدی و به چه میزان میخواندی؟
آرتا قلعهباغی؛ رتبه 6 تجربی کشوری 1403:
متغیر بود و بر اساس نیازم این اعداد تفاوت میکرد اما میشود گفت حدود 60 درصد از زمانم را به تستزدن و حدود 40 درصد از زمانم را به مطالعه اختصاص میدادم؛ 7 ساعت تست، 5 ساعت مطالعه.
برای همه درسها؟
برای زیست این نسبت 50 درصد خواندن و 50 درصد تستزدن بود. برای ریاضی و فیزیک نسبت تستزدنم به درسخواندنم خیلی بیشتر بود، 75 درصد تست و 25 درصد خواندن و برای شیمی هم همان 60 درصد تست و 40 درصد مطالعه را داشتم.
روش شما برای مطالعهی درسهای مختلف به چه شکلی بود؟
علی نجفی؛ رتبهی 8 تجربی کشوری 1403:
در هیچ کدام از درسهای اختصاصی، درس خواندم بیشتر از تست نبود. یعنی در همهی آنها بیشتر تست میزدم و آدمی نبودم که زیاد درسنامه بخوانم. سعی میکردم تست بزنم و ایراداتم را نگاه کنم و برطرف کنم و اگر به این نتیجه میرسیدم که تست زدن کافیست، ادامه نمیدادم و آن درس را تا زمانی که حس میکردم در حال فراموش کردنش هستم کنار میگذاشتم.
نسبت تست زدن و درس خواندنتان چگونه بود؟
در درسهای محاسباتی مثل فیزیک و ریاضی نسبتها باهم خیلی فاصله داشت مثلاً بطور حدودی 90 به 10 یا 85 به 15 بود. در شیمی و زیست شناسی این نسبتها کمی بهم نزدیکتر شد مثلا 70به 30 یا 65 به 35 بود.
روش مطالعه شما در درسهای مختلف چگونه بود؟ دوگانهی درسخواندن و تستزدن شما چگونه بود؟
علی شهریاریپور؛ رتبه 1 منطقهی 3 تجربی 1403:
در 4 درس اصلی بیشتر زمانم را به تستزدن اختصاص میدادم.
یعنی در زیستشناسی هم؟
بله. در ریاضی و فیزیک 90 درصد زمانم را به تستزدن و 10 درصد زمانم را به مطالعه و درسخواندن اختصاص میدادم. برای زیست و شیمی این نسبتها یکسان بود؛ 60 درصد تستزدن و 40 درصد هم مطالعه. البته این طور نبود که حتما اول کار درس بخوانم و بعد تست بزنم.
اول روخوانی یا اول تست؟
ابتدا روزنامهوار میخواندم، بعد تدریس را میدیدم و سپس تست میزدم و دوباره به متن برمیگشتم و مارپیچوار این رویه را ادامه میدادم.
