برای شنیدن فایل صوتی این گفت و گو اینجا کلیک کنید
در شرایط سخت انگیزه بیشتری میگرفتم
خودتان را معرفی کنید
سیدعارف خبیری هستم رتبهی 1 انسانی منطقه 2 و 4 انسانی کشور که به مدت 3 سال و در 114 آزمون کانون شرکت کردم.

شما آزمونهای کانون را بهصورت حضوری میدادید یا آنلاین؟
تمام تلاشم این بود تا جایی که امکان دارد آزمونها را حضوری شرکت کنم اما 2 یا 3 آزمون را بهصورت آنلاین دادم.
فکر نمیکردی بچههایی که آزمون آنلاین میدهند ساعتشان با شما فرق میکند، ممکن است به منابع دسترسی داشته باشند، بدون تعارف ممکن بود تقلبی صورت بگیرد و روی رتبه و تراز شما هم تاثیر بگذارد؟
من خیلی درگیر رتبه نبودم ولی هر چه جلوتر رفتم به این موارد فکر میکردم ولی در کل زیاد درگیر حواشی نمیشدم.
نظر شما از اینکه ما هر دو امکان حضوری شرکتکردن و آنلاین شرکتکردن را گذاشتیم، چیست؟
چون خودم 2 تا 3 بار آنلاین شرکت کردم برای یک زمانهایی لازم است؛ ممکن است زمان کم باشد یا مشکلاتی پیش بیاید، که آنلاین آزموندادن یک قابلیت خوب است.
شما در دی ماه که امتحان داشتید در آزمونهای کانون شرکت میکردید؟ در نوروز چهطور؟
من برعکس دوستان در این دوران جدیتر در آزمونها شرکت میکردم.
یعنی در شرایط سخت انگیزه بیشتری میگرفتید. علت آن چیست؟
این دوران بهترین زمان برای جبران عقبماندگی ها بود، مثلا در دی ماه این آزمونها برای جمع بندی نیم سال اول بسیار مفید بود.
در نوروز چه کار کردید؟
در نوروز هم در آزمونها شرکت کردم، تقریبا در نوروز کتابها را تمام کرده بودم و مشغول جمعبندی بودم.
در خرداد در آزمونها شرکت کردید؟
چون کنکور اردیبهشت هدف من بود برای همین در آزمونهای خرداد کانون شرکت نکردم.
تراز اردیبهشت و تیر شما چند شد؟
در کنکور اردیبهشت 12906 و در تیر ماه 11817 شدم.
به نظرتان کار درستی بود که کنکور تیر را جدی نگرفتید؟
واقعیت بعد امتحانات نهایی دیگر انرژی و توانم را از دست داده بودم.
جالب است شما در تمام آزمونهای مکمل، هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت کردید. علت آن چه بود؟
تصمیم خودم بود. برخی اوقات از اطراف به من توصیه میشد که شرکت نکنم ولی خودم میخواستم با سوالات بیشتری آشنا شوم، مدیریت زمان را تمرین کنم،...که برایم مفید هم بود.

شما با برنامهی پیشروی سریع جلو آمدید یا پیشروی عادی؟
در پاییز با پیشروی عادی جلو میآمدم و به یکی از زوج درسها پاسخ میدادم اما در زمستان چون میخواستم درسها را زودتر تمام کنم با پیشروی سریع جلو میآمدم و به هر دو زوج درس پاسخ میدادم.
در کدام درسها بیشتر تست میزدید و در کدام درسها بیشتر میخواندید؟
در ریاضی به غیر از زمان کلاس بیشتر زمانم را به تستزدن اختصاص میدادم یعنی بیشتر از 90 درصد زمانم را. در اقتصاد این نسبت 80 درصد بود. در علوم و فنون این نسبت متفاوت بود؛ بخش تاریخ و ادبیات بیشتر به متن کتاب توجه میکردم و در بخش مهارتی آن بیشتر تست میزدم. در عربی در قواعد از روی درسنامه جلو میآمدم و برای ترجمه بیشتر تست محور کار میکردم. در درسهای متنی مثل فلسفه و منطق از کتاب شروع میکردم تا عمقی متوجه مفهوم بشوم و نسبت به بقیه دروس تست کمتری کار میکردم، مثلا 50 درصد را به خواندن و 50 درصد زمانم را تست میزدم. جامعهشناسی و روانشناسی را به دولایه تقسیم کرده بودم؛ لایه مفهوم و یک لایه متن کتاب. اول سعی میکردم مفهوم را متوجه بشوم و بعد خط به خط کتاب را یاد بگیرم چون در تستها خیلی استفاده میشد.
یعنی شما برای جامعهشناسی و روانشناسی طراحی ویژه داشتید.
بله، به صورت ساده مثلا اول سعی میکردم مفهوم یک پاراگراف را متوجه بشوم و بعد سعی می کردم آن مفهوم را با کلمات کتاب هماهنگ کنم و یاد بگیرم. در کنکور اردیبهشت در هر دو درس نمره 100 و برای کنکور تیر با همین روش در جامعهشناسی نمره 100 را کسب کردم.
تاریخ و جغرافیا این نسبت چگونه بود؟
70 درصد زمانم را به مطالعه و 30 درصد زمانم را به تستزدن اختصاص داده بودم.
یعنی در درسهای متنی بیشتر به مطالعه میپرداختید و در سایر درسها بیشتر تست میزدید.
مطابق چه برنامهای می خواندید؟ برنامه راهبردی کانون؟ برنامه مدرسه؟ تلفیقی از این دو؟ یا یک برنامه جدا داشتید؟
سعی میکردم با برنامه راهبردی جلو بیایم و برنامه مدرسه را در داخل برنامه راهبردی جا بدهم.
تحلیلتان از برنامهی راهبردی کانون چیست؟
حرکت مطابق با برنامهی راهبردی یک مسئولیت برای من به وجود میآورد. با توجه به شناختی که از خودم دارم اگر برنامه برای خودم مینوشتم اجرا نمیکردم و همین باعث شد که مطابق برنامهی راهبردی کانون که الزام ایجاد میکرد، پیشروی کنم.
در زمانی که بین برنامه راهبردی و برنامه مدرسه تناقض ایجاد میشد چه میکردید؟
من کلا 3 ماه مدرسه رفتم و این مشکل برای من به وجود نیامد.
ساعت مطالعه شما به چه میزان بود؟
در پاییز که مدرسه میرفتم حدود 5 ساعت در روز مطالعه داشتم و بعد از آن تا کنکور اردیبهشت به حدود روزی 10 ساعت رسید.
بهترین و بدترین رتبهای که در آزمونهای کانون کسب کردید
بهترین این رتبه ها 2 و 3 بود اما در یک آزمون که افت داشتم تا 2000 هم رسید.
وقتی افت کردید چه کار کردید؟
چند ساعتی درس را کنار گذاشتم، فکر نکردم و از کنار این نتیجه گذشتم و دوباره شروع کردم.
واکنش پدر و مادر در برابر این افت ها چه بود؟
واقعیت قبلا در این موارد ورود میکردند اما من زیاد استقبال نمیکردم و بعد از مدتی کار را به خودم واگذار کردند.
ساعت خواب منظمی داشتید؟
کنکور باعث شد منظم بشوم. در سال کنکور سعی میکردم 12 شب بخوابم و 7 صبح بیدار شوم ولی در سالهای گذشته منظم نبود.
از کدام یک از معلمهایتان تشکر میکنید؟
آقای عبداللهزاده دبیر جامعهشناسی، آقای معینی دبیر ادبیات ، آقای امیریفر دبیر عربی و تعداد دیگری هم هستند که ذهنیت ندارم.
نکتهای هست که بخواهید ذکر کنید
دوست دارم درباره مستقلبودن و آزادگذاشتن دانش آموزان در تصمیمات صحبت کنم. من تیزهوشانی بودم و جو غالب بر مدرسه انتخاب رشته تجربی بود. از 60 نفر دانشآموز نهم مدرسه ما فقط 2 نفر رشته انسانی را انتخاب کردند و من به همین دلیل مستقلبودنم توانستم خودم تصمیم بگیرم و رشته انسانی را انتخاب کنم.
هدف شما از انتخاب رشته انسانی چه بود؟
من بین انتخاب رشته ریاضی و انسانی مردد بودم، خیلی تحقیق کردم و بابت مطالعه قبلی که داشتم، به سمت رشته انسانی سوق پیدا کردم. انتخاب رشته من برای دانشگاه حقوق دانشگاه تهران است.
چرا حقوق؟
جذابیت این رشته، به دلیل گستردگی مباحث حقوقی که در همه زمینهها و مباحث، وجود دارد.
پیادهسازی متن: حمید آقالوئی
سایر گفتگوی های کاظم قلم چی با برترهای کنکور 1403 را اینجا مشاهده کنید
