گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با هادی راستین رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 3 انسانی

هادی راستین هستم رتبه‌ی 1 انسانی منطقه‌ی 3 و 24 کشور

گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با هادی راستین رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 3 انسانی

برای شنیدن فایل صوتی این گفت و گو اینجا کلیک کنید


خودتان را معرفی کنید:

 هادی راستین هستم رتبه‌ی 1 انسانی منطقه‌ی 3 و 24 کشور .

 

آقای راستین، تحلیل شما از اینکه در شهرتان این رتبه‌ی خوب را شده‌اید، چیست؟

امیدواریم، در آینده تعداد رتبه‌ها  بیشتر باشد این موضوع به نفع منطقه‌ی ما و باعث افتخار است.

 

اگر خودتان را با دانش‌آموزان تهرانی و کلان‌شهرها مقایسه کنید، آیا توقع داشتید که این رتبه‌ی ممتاز را کسب کنید؟

حقیقتش انتظار رتبه‌ی 1 منطقه را نداشتم ولی می‌دانستم که حداقل زیر 50 می‌شوم. وقتی که نتیجه را دیدم، باورم نمی‌شد و چند بار سایت را به روزرسانی کردم تا مطمئن شوم که نتیجه درست است.


آیا فکر می‌کردید که نسبت به تهران و کلان‌شهرها امکانات کمتری دارید یا نه؟

حقیقتاً که امکانات کمتر است اما من اصلاً به این موارد توجه نمی‌کردم. مثلاً خیلی‌ها در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کردند اما من شرکت نکردم. و اصلاً برایم مهم نبود.

 

چطور شد که به کانون آمدید؟ چندتا آزمون دادید و چند سال عضو کانون بودید؟

خواهرم قبلاً کانونی بود من هم ثبت نام کردم. سه سال عضوم کانون بودم و در 82 آزمون شرکت کردم.

 گفت‌وگوی کاظم قلم‌چی با هادی راستین رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 3 انسانی


نتیجه‌ی کنکور خواهرتان چه شد ؟

ایشان هم سال 97 رتبه‌ی 117 منطقه 3 را کسب کردند  و در رشته ادبیات قبول شدند.

 

شما آزمون‌ها را حضوری شرکت می‌کردید یا آنلاین؟ چرا؟

من حضوری آزمون می‌دادم. به خاطر اینکه جدا از بحث ارزیابی خودمان باید در جو کنکور نیز قرار بگیریم و دوم اینکه مدیریت زمان را سر جلسه‌ی حضوری بهتر یاد می‌گیریم. در آزمون آنلاین زمان بیشتر بود (4ساعت) اما در آزمون حضوری، مراقب‌ها بالای سر دانش‌آموازن هستند و به محض تمام شدن وقت، پاسخبرگ‌ها را می‌گرفتند.

 

آیا زمانی که امکان آنلاین را گذاشتیم (یعنی بچه‌ها می‌توانستند هم حضوری آزمون دهند و یا آنلاین) شما تمایل داشتید که به صورت آنلاین آزمون دهید؟

نه اصلاً، من حضوری آزمون می‌دادم.

 

ممکن بود دانش‌آموزی که به صورت آنلاین آزمون می‌دهد، ساعت بیشتری را صرف آزمون کنند یا به منابع مراجعه کرده و یا اصلاً تقلب کنند، آیا این موضوع روی شما اثر نمی‌گذاشت؟ 

نه اصلاً فکر نمی‌کردم که این کار‌ها خودم انجام بدهم. اما گاهی حرص می‌خورم مخصوصاً این اواخر.

البته باید بدانید که ما جهش ترازی‌ها را جدا می‌کردیم. در زمان کرونا هم یک پدیده‌ای در دنیا رخ داد به نام تورم نمره، یعنی در تمام دنیا نمرات افزایش پیدا کرد و همه‌گیر بود.

 

پس با این شرایط شما در هیچ آزمون آنلاینی شرکت نکردید؟

یک بار آنلاین امتحان داده باشم و آن هم بخاطر شرایط خاص بود. برف سنگینی باریده بود.

 

 شما با پیشروی سریع در برنامه‌ی آزمون شرکت می‌کردید یا با پیشروی عادی؟

 اوایل با پیشروی سریع حرکت می‌کردم اما در اواسط سال، با پیشروی سریع درس می‌خواندم و خودم را به بودجه‌بندی می‌رساندم ولی در آزمون فقط به سوالات پیشروی معمولی جواب می‌دادم و در منزل به بخش پیشروی سریع پاسخ می‌دادم.

 

برنامه‌تان در زمستان به چه شکلی بود؟

در زمستان هم با پیشروی عادی حرکت می‌کردم. با وجود اینکه من تا قبل از عید دروس را تمام کرده بودم فقط به سوالات پیشروی عادی در آزمون پاسخ می‌دادم.

 

لطفاً بگویید که در درس‌های مختلف چقدر تست می‌زدید و چقدر مطالعه می‌کردید؟

 اگه بخواهم بطور کلی بگویم تقریباً نسبت تست زنی به درس خواندنم 80 به 20 بود و من تست بیشتر کار می‌کردم.

  

میزان مطالعه‌تان را درس‌های مختلف توضیح دهید:

در عربی 90 درصد تست کار می‌کردم. سر یک ساعت کتاب را جمع می‌کردم و فقط تست کار می‌کردم.


آیا با طبقه‌بندی آقای جلیلیان موافق هستید؟ ایشان معتقد بودند که عربی قسمت‌های مختلف دارد علوم و فنون نیز  همینطور و اینکه بخش‌های متنی باید بیشتر و عمیق‌تر خوانده شود؟

بله اما من بیشتر تست کار می‌کردم. در علوم و فنون طبقه‌بندی‌شان درست است و در تاریخ ادبیات باید مطالعه زیاد باشد. 

 

به نظر شما کدام روش درست است؟

به نظرم، روشی را که خودم رفته بودم را می‌پسندم.

 

در این حال هر کسی باید روشی خودش را پیدا کند علت اینکه ما با شما صحبت می‌کنیم این است که بچه‌ها بشنوند و بعد ببینند و انتخاب کنند.

تحقیقات جدید علمی در دنیا، ثابت کرده که پدیده‌ای به نام بازیابی (retrieval) یادگیری را بهتر می‌کند، یعنی زمانی که در مدرسه‌ مورد بازیابی قرار می‌گیرید یادگیری‌تان بهتر می‌شود. به عنوان مثال در کلاسی که استاد سر کلاس قبل از اینکه اصلاً درس داده باشد، امتحان گرفته است موجب شده تا نمرات این دانشجوها در پایان ترم 10 درصد، بهتر شود.

 

 شما در دوره‌ی کنکور (سال دوازدهم) آیا کاری انجام داده‌اید که خودتان خیلی راضی باشید؟

چیز شاخصی نبوده ولی از نحوه‌ی جمع‌بندی خودم راضی بودم. با تعداد بالا و زیاد تست زمان‌دار کار می‌کردم و همه‌ی کنکورهای سال‌های اخیر را فشرده حل کردم. مثلا در یک روز دو تا کنکور را می‌زدم( شاید به نظر خیلی‌ها درست نباشد و باید یک روز در میان این کار را انجام داد ولی من در یک روز دو تا کنکور می‌زدم و به نظر خودم مناسب بود) با این روش دل خودم تقریبا آرام می‌گرفت که این میزان تمرین کافی است.

 

چند ساعت مطالعه می‌کردید؟

من ساعت مطالعه‌ام را ثبت نمی‌کردم اما موقعی که مدرسه می‌رفتم، 3 روز در هفته تا ساعت 2:40 در مدرسه بودم که در آن‌ روزها 6 الی 7 ساعت درس می‌خواندم و روزهایی که تا ساعت 1 مدرسه بودم 9 ساعت و بعد از عید (که مدرسه نمی‌رفتم)12 ساعت درس می‌خواندم.

 

وضعیت ساعت خوابتان چطور بود آیا منظم بود یا بی‌نظم؟

منظم بود اما ساعت دقیقی نداشت بین ساعت 11 الی 12 می‌خوابیدم و 5:30 الی 6 صبح هم بیدارمی‌‌شدم. زمانی که برای نماز بیدار می‌شدم دیگر نمی‌خوابیدم.

 

برای انتخاب رشته چه کرده‌اید؟

هنوز مطمئن نیستم ولی احتمالاً علوم قضایی را انتخاب کنم. بین  علوم قضایی و حقوق دانشگاه تهران دو به شک هستم.

 

آیا پدر و مادرتان کاری کرده‌اند که در رشد شخصیتی شما یا پرورش فکری و ذهنی شما تاثیر گذاشته باشد؟

از آنجایی که پدرم دبیر است و از وقتی که یادم هست در حال خواندن کتاب و نوشتن است. ایشان 2 جلد کتاب درباره‌ی شهرمان نوشته است. تمام جو منزل کتاب و کتاب خوانی  بود و احتمالاً تحت تاثیر همین موضوع درس‌خوان شده‌ام.

قطعاٌ ایشان یک الگوی عملی هستند.



پیاده سازی متن: معصومه حاجی‌زاده


سایر گفتگوی های کاظم قلم چی با برترهای کنکور 1403 را اینجا مشاهده کنید


فایل های ضمیمه

Menu