گفت و گو با فاضل آقامحمدی پشتیبان برتر پیشرفت درسی از خمینی شهر

- نام و نام خانوادگی پشتیبان: فاضل آقامحمدی - رشته و دانشگاه: لیسانس آموزش فیزیک – دانشگاه فرهنگیان - مقطع پشتیبانی: متوسطه دوم - عیار کانونی: یک سال

گفت و گو با فاضل آقامحمدی پشتیبان برتر پیشرفت درسی از خمینی شهر


- نام مدیر: مریم عرب پور  
- مصاحبه‌گر: ثنا میردامادیان

1. با توجه به اینکه درصد زیادی از دانش‌آموزان شما پیشرفت داشته‌اند، عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت آنان توضیح دهید.
برای ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان، ابتدا اهمیت آزمون‌ها و نقش آن‌ها در مسیر آموزشی را به‌طور شفاف بیان کردم. سپس با استفاده از روش‌های علمی یادآوری و مرور منظم، دانش‌آموزان را به استمرار در مطالعه ترغیب نمودم. علاوه بر این، ارسال پیام‌های انگیزشی و یادآوری از طریق پیامک، همراه با تحلیل گروهی نتایج آزمون، موجب شد دانش‌آموزان نقاط ضعف خود را بشناسند و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.  

2. دانش‌آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته‌اند؟
هر دانش‌آموز بنا بر توانایی‌ها و ضعف‌های فردی رشد متفاوتی داشت، اما در مجموع در تمامی دروس پیشرفت مشاهده شد. بیشترین رشد در دروسی حاصل شد که دانش‌آموزان با بهره‌گیری از روش حل مسئله مرحله‌ای، تمرین‌های هدفمند و بازخورد مستمر توانستند ضعف‌های خود را به قوت تبدیل کنند.  

3. مهم‌ترین عامل رشد و پیشرفت دانش‌آموزان چه بوده است؟
عامل اصلی رشد، پیوستگی مطالعاتی همراه با پایبندی به برنامه‌ی درسی بود. در کنار آن، انگیزه‌ی درونی دانش‌آموزان برای کسب نتایج بهتر، با استفاده از تکنیک‌های هدف‌گذاری علمی تقویت شد. این دو عامل در کنار هم، مسیر پیشرفت پایدار را فراهم کردند.  

4. فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه‌دار باشد و مستلزم چه چیزی است؟
تداوم این روند وابسته به میزان خودنظم‌دهی و استمرار مطالعاتی دانش‌آموزان است. استمرار نیازمند سه رکن اساسی است:  
- بازخورد دقیق و منظم از آزمون‌ها  
- حمایت خانواده و دبیران  
- حفظ انگیزه از طریق تشویق و جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک  

5. آیا در روند رشد و پیشرفت دانش‌آموزی دچار چالش شده‌اید؟ چگونه آن را برطرف کردید؟
یکی از چالش‌ها، کاهش انگیزه در برخی دانش‌آموزان بود. برای رفع آن، جلسات مشاوره‌ی انگیزشی و کارگاه‌های«مدیریت زمان و کنترل استرس»  به صورت مجازی برگزار شد. همچنین با استفاده از گفت‌وگوی دوستانه ، دانش‌آموزان به تفکر انتقادی و مسئولیت‌پذیری در مسیر تحصیلی ترغیب شدند.  

6. کدام یک از آموزه‌های کانون در رشد و پیشرفت دانش‌آموزان شما مؤثر بوده است؟
دو آموزه‌ی کلیدی کانون بیشترین تأثیر را داشتند:  
- خودارزیابی پس از آزمون: دانش‌آموزان توانستند اشتباهات خود را تحلیل کنند و راهکار اصلاحی بیابند.  
- دفتر برنامه‌ریزی شخصی: این ابزار موجب شد نظم مطالعاتی و مدیریت زمان به‌صورت عملی در زندگی روزانه‌ی آنان نهادینه شود.  
تحلیل آزمون
7. چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آن‌ها استفاده کرده‌اند؟
منابع معرفی‌شده شامل کتاب‌های آموزشی و جمع‌بندی کانون، جزوات تحلیلی آزمون‌ها و دفتر برنامه‌ریزی شخصی بودند. دانش‌آموزان این منابع را تهیه کرده و با استفاده‌ی منظم، توانستند چرخه‌ی یادگیری فعال (مطالعه، تمرین، بازخورد، اصلاح) را کامل کنند. دفتر برنامه‌ریزی بیشترین نقش را در حفظ نظم و خودمدیریتی ایفا کرد.  
کتاب های آبی و کتاب های سه سطحی را بیشتر تاکید داشتم
8. آیا با اولیای دانش‌آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، ارتباط منظم و مؤثر با اولیا برقرار شد. در این ارتباط، والدین در جریان مسیر تحصیلی فرزندانشان قرار گرفتند و نقش حمایتی فعال‌تری ایفا کردند. این همکاری موجب افزایش انگیزه و عملکرد درسی دانش‌آموزان گردید.  

9. برای پیشرفت درسی دانش‌آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه‌ای دارید؟
برنامه‌ی نیمسال اول شامل:  
- تثبیت عادت‌های مطالعاتی با استفاده از روش پومودورو برای مدیریت زمان  
- برگزاری جلسات تحلیل آزمون و کارگاه‌های مهارت آزمون‌دهی  
- جلسات انگیزشی گروهی برای تقویت روحیه‌ی رقابت سالم  
- هماهنگی با دبیران برای شناسایی نقاط ضعف و طراحی برنامه‌ی جبرانی  
- آموزش مهارت‌های یادگیری فعال مانند یادداشت‌برداری مؤثر  و مرور هفتگی

Menu