گفت وگوبا لیلا زارنجی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی از ساری

گفت و گو با لیلا زارنجی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی دوازدهم تجربی از ساری

گفت وگوبا لیلا زارنجی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی از ساری

نام و نام خانوادگی پشتیبان: لیلا زارنجی

رتبه کنکور سراسری : 1120

نام رشته و دانشگاه : زبان انگلیسی دانشگاه خوارزمی

عیار کانونی : 12 سال

مقطع پشتیبانی : دوازدهم تجربی

نام مدیر: لیلا زارنجی

 

 

مصاحبه گر: محمد ابراهیم زاده 


گفت وگوبا لیلا زارنجی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی از ساری


 

 

1- با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان شما پیشرفت داشته‌اند، عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان توضیح دهید.

در ابتدای کار، با این واقعیت مواجه بودم که اغلب دانش‌آموزان هنرستان آشنایی دقیقی با فرآیند آزمون، شیوه مطالعه و حتی منابع درسی مناسب خود ندارند. به همین دلیل، اولین اقدام من برگزاری یک جلسه‌ی کامل و دقیق بود که در آن، ساختار آزمون‌ها، دروس مؤثر، منابع مطالعاتی و امکانات آموزشی کانون قلم‌چی را به‌طور شفاف معرفی کردم.

از آنجا که دانش‌آموزان هنرستان و شاخه هنر به‌ویژه نیاز جدی به منبع تمرین و سؤال دارند، تمرکز ویژه‌ای بر معرفی نمونه‌سؤالات استاندارد، آزمون‌های سال‌های قبل و استفاده از سایت کانون داشتم.

همچنین بسیاری از این دانش‌آموزان به دلیل اخذ دیپلم از شاخه‌ای متفاوت با رشته‌ی کنکوری خود، با چالش «دیپلم» مواجه‌اند؛ بنابراین منابع معتبر برای امتحانات نهایی و دیپلم را به‌صورت هدفمند به آن‌ها معرفی کردم. این شفاف‌سازی و جهت‌دهی اولیه، پایه‌ی اصلی پیشرفت مستمر دانش‌آموزان شد.

 

 

2- دانش‌آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته‌اند؟

به‌طور کلی دانش‌آموزان در دروس تخصصی رشته‌ی خود توانایی بالقوه‌ی بالاتری دارند، اما به دلیل کمبود منابع تستی و تمرینی، این توانایی به‌خوبی شکوفا نمی‌شود. در مقابل، در دروس عمومی معمولاً ضعف بیشتری دارند. با برنامه‌ریزی منظم و استفاده از آزمون‌های کانون، پیشرفت قابل‌توجهی به‌ویژه در دروس عمومی و تثبیت عملکرد در دروس تخصصی مشاهده شده است.

 

 

3- مهم‌ترین عامل رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان چه بوده است؟

مهم‌ترین عامل پیشرفت، همراهی دانش‌آموزان با برنامه‌ی منسجم کانون قلم‌چی و تمرکز جدی بر تحلیل آزمون‌ها، تمرین مستمر و استمرار در مسیر مطالعه بوده است. این دانش‌آموزان در ابتدا دید روشنی نسبت به مسیر درسی خود نداشتند، اما آزمون‌های کانون به آن‌ها یک نگاه جامع و هدفمند نسبت به مطالعه و برنامه‌ریزی داد و باعث شد مسیر پیشرفتشان برایشان شفاف شود.

 

 

4- فکر می‌کنید این روند رشدی تا چه مدت ادامه‌دار باشد و مستلزم چه چیزی است؟

ممکن است در مقاطعی به دلیل شرایط مدرسه، امتحانات یا فشارهای مقطعی، سرعت رشد کمتر شود، اما متوقف نخواهد شد. دانش‌آموزانی که مسیر پیشرفت خود را پیدا می‌کنند، حتی در صورت افت مقطعی، با قدرت بیشتری ادامه می‌دهند. تداوم این روند نیازمند استمرار، پایبندی به برنامه و حفظ انگیزه است.

 


5- آیا در روند رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان با چالشی مواجه شدید؟ چگونه آن را برطرف کردید؟

دانش‌آموزان این گروه با آگاهی و علاقه‌ی شخصی وارد این مسیر شده‌اند و از نظر انگیزشی چالش جدی ندارند. اصلی‌ترین مشکل آن‌ها کمبود منابع کمک‌آموزشی اختصاصی متناسب با رشته‌ی تحصیلی‌شان بود. این چالش با معرفی منابع مناسب کانون و هدایت صحیح در استفاده از آن‌ها تا حد زیادی برطرف شد.

 

 

6- کدام یک از آموزه‌های کانون در رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان مؤثرتر بوده است؟

کارنامه‌ی آزمون‌ها، صفحه‌ی شخصی دانش‌آموز و تحلیل کارنامه‌ها نقش بسیار مؤثری داشته‌اند. کارنامه برای دانش‌آموز هم «نیش» است و هم «نوش»؛ هم نقاط ضعف را شفاف نشان می‌دهد و هم انگیزه‌ی پیشرفت ایجاد می‌کند. با تمرکز بر اجزای مختلف کارنامه و تحلیل آزمون، برنامه‌ی مطالعاتی هفته‌ی بعد به‌طور دقیق برای دانش‌آموز مشخص می‌شود.

 

 

7- چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان معرفی کردید؟ آیا از آن‌ها استفاده کرده‌اند؟

در همان جلسه‌ی ابتدایی، منابع آموزشی کانون قلم‌چی را برای کنکور و همچنین امتحانات دیپلم به دانش‌آموزان معرفی کردم. این منابع تهیه شدند و به‌صورت مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرند، چرا که برای بسیاری از این دانش‌آموزان بهترین و در دسترس‌ترین منبع آموزشی محسوب می‌شوند.

 

 

8- آیا با اولیای دانش‌آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری داشته است؟

بله، از ابتدای کار شماره تماس پدر و مادر دانش‌آموزان ثبت می‌شود و ارتباط منظم با اولیا برقرار است. در خصوص نتایج آزمون‌ها، نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان جلسات یا تماس‌هایی داریم. گاهی نیز خانواده‌ها کم‌کاری دانش‌آموز را گزارش می‌دهند که با پیگیری و ارتباط مستمر، این موضوع معمولاً به بهبود عملکرد منجر می‌شود.

 

 

9- برای پیشرفت درسی این دانش‌آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه‌ای دارید؟

در نیمسال اول، تمرکز من بر تشویق، هدف‌گذاری واقع‌بینانه و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان است تا بتوانند به‌صورت پله‌پله رشد کنند و به ثبات تحصیلی برسند.

 


Menu