نام و نام خانوادگی پشتیبان: الیاس اعظمی
نام رشته و دانشگاه:آموزش ابتدایی_شهید بهشتی گناباد
عیار کانونی : 1سال
مقطع پشتیبانی: متوسطه 2 و کنکوری نمایندگی خواف
نام مدیر: محمدرضا زنگنه
مصاحبهگر: محمدرضا زنگنه
با توجه به اینکه 50 درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
این امار حاصل یک کار تیمی بوده و حاصل تلاش تیمی متشکل از جمله خود دانش آموز و والدین محترم و کادر کانون قلمچی بوده .
و من به عنوان یک پشتیبان با سه معیار سعی کرده ام به دانش اموزان کمک کنم .اولا با استفاده از داده های سایت کانون ،دانش اموز را برسی کردم و نقاط قوت و ضعف دانش اموز رو مشخص کردم .
دوما با یک ارتباط مؤثر سعی کردم فضایی دوستانه با دانش اموز ايجاد کنم و لحن دستوری نداشته باشم و گاها حتی خودم از دانش آموز راهبرد خواستم .تا بتوانم راه حل خودش را اصلاح کنم .
و مورد اخر پیگیری هست .که با پیگیری موثر سعی کردم چالش هایی که برای دانش اموز به وجود امده را رفع کنم .
دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
من سعی کردم که دروسی را که نقطه قوت دانش اموز هست را ثابت نگه دارم و کاری کنم که دران درس ضعیف نشود . و بیشتر سعی کردم که دروسی که دانش اموز ضعف دارد را با روش های مختلف از جمله کلاس های آفلاین کانون و کتاب های مختلف کانون اون نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنم .
مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟
مهم ترین عامل این پیشرفت ایجاد انگیزه برای دانش آموز بوده . و حتی اگر دانش اموزی در ازمون نتیجه مورد انتظار را به دست نیاورد با صحبت کردن در مورد دلیل عدم نتیجه و راهکار توانسته ام این بی انگیزگی را رفع کنم و حتی این دلایل را به والدین مطرح کردم و نقش والدين در این پیشرفت هم زیاد بوده است .و از همه مهم تر تشویق منطقی باعث پیشرفت میشود
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
تا زمانی که این ارتباط دوستانه پشتیبان و دانش اموزان برقرار باشد این رشد دانش اموز برقرار خواهد بود . و در این بین همکاری والدین هم باشد .و پیگیری منظم پیشتیبان هم این امر را سریع تر خواهد کرد .همچنین با نزدیک شدن به امتحانات نهایی و کنکور باید روش های پیشتبانی هم تغییر کند .و در نهایت حتی دانشآموزی اگه به بهترین ورژن خودش رسیده باشد نباید مغرور شود و احساس کند چون به نقطه اوج رسیده و باید کمی استراحت کند ..
حتی بعد از اوج باید هدف هایی تازه و بزرگ تری برای خودش تعیین کند .
آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
بله .صد در صد
به طور مثال دانش اموزی بوده که دچار خستگی و افت انگیزه شده است
و موردی بوده که با پشتیبان همکاری نکرده است .
برای رفع این موارد از همه مهم تر باید فضایی دوستانه ایجاد شود تا دلیل بی انگیزگی و افت مشخص شود . و همچنين باید اقداماتی انجام شود که دانش آموز بتواند به پشتیبان اعتماد کند
و همچنين به دانش اموز انگیزه داده شود که این افت گاها طبیعی است و با همفکری، این افت را تا زمانی که تبدیل به پیشرفت نشود پیگیری کنیم
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
دو ازمونی که قطعا در رشد دانش اموزان موثر بوده ازمون هدفگذاری و مشابه پارسال هست . که در تمامی تماس ها به دانش آموزان یادآوری شده که حتما در این ازمون ها شرکت کند .
این دو ازمون اگر چه که شاید بی اهمیت به نظر دانش اموز بیاید ولی از نظر من اهمیت زیادی دارد زیرا باعث می شود که دانش اموز از سردرگمی نجات یابد و در مسیر مشخص حرکت کند و از اضطراب قبل از ازمون اصلی ان کم کند . و همچنين با کانامه هایی که برای این دو ازمون صادر می شود دانش اموز و کادر کانون و والدین از نقاط قوت و ضعف اگاه شوند . و باعث شود اگر دانش اموز حس میکند که در ازمون اصلی دچار مشکل است قبل از ازمون اصلی ان را رفع کند و به دانش اموز اطمینان بدهد و او را متقاعد کند که در ازمون اصلی شرکت کند .و این ازمون ها یک فرصتی است که احساس شکست را تبدیل به فرصت کند
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
منابعی که به دانش اموز پيشنهاد میشود معمولا کتاب های ابی و سه سطحی قلمچی است . این کتاب ها به دلیل طبقه بندی سوالات با سطح دشواری و همچنين پاسخ نامه های تشریحی کامل ابزاری مناسب برای تمرین هستند
اکثر دانشآموزان به طور منظم از این کتابها استفاده میکردند. همچنین برای برخی که نیاز به تمرین بیشتر در یک مبحث خاص داشتند استفاده از سایت کانون و بانک سوالات آن را توصیه میکردم که به دلیل دسترسی آسان و تنوع بالا استقبال خوبی از آن شد.
آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله .ارتباط با اولیا یکی از مهم ترین اقدامات پشتیبانی است . این ارتباط معمولا بعد از ازمون اصلی هست که هم گزارش کار دانش اموز ارائه شود و همچنين نکاتی که نیاز به پیگیری هست شنیده شود .
چون گاها نکاتی وجود دارد که پشتیبان در تماس تلفنی متوجه نمیشود ولی والدین در منزل متوجه میشوند و با انتقال این نکات پشتیبان میتواند بهتر به دانش آموزان کمک کند..
این تماس باعث میشود هماهنگی بین دانشآموزان و والدین و پیشتیبان برقرار شود
برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
سعی میکنم برنامه مطالعاتی دانشآموز را طوری تنظیم کنم که هم برای آزمونهای مدرسه و هم برای آزمونهای برنامهای کانون آماده باشند و با یک تیر دو نشان زده شود
مورد بعدی تأکید بر نقاط ضعف شناساییشده است . از نتایج آزمونهای تابستان برای اولویتبندی مباحثی که دانشآموز در آنها ضعف دارد استفاده میکنم تا در نیمسال دوم روی بهبود آنها در مدرسه تمرکز بیشتری داشته باشد. و همچنين در این مسیر کارنامه های مختلفی که به دانش اموز ارائه می شود همراه با خود دانش اموز برسی کنم و نکات ضروری را به دانشآموزان یادآوری کنم
معرفی سایت کانون و نمونه سوالهای گسترده و متنوع
یکی از مزایای بزرگ کانون، سایت آموزشی و بانک سوالات آن در سایت کانون kanoon.ir است. من همیشه دانشآموزان را تشویق میکنم که از بخش محتواهای آموزشی و
بانک سوال سایت استفاده کنند. که امکان دسترسی به هزاران سوال طبقهبندیشده بر اساس درس، مبحث، سطح دشواری و سال تحصیلی، این فرصت را به دانشآموز میدهد که دقیقا روی نقطه ضعف خود تمرین کند. همچنین آزمونهای آنلاین و ویدیوهای آموزشی موجود در سایت، تکمیل کننده خوبی برای کتابها و آزمونهای حضوری هست و به خصوص در زمانی نزدیک به امتحانات یا برای رفع اشکال فوری، بسیار مناسب است .
در پايان از تمامی دانشآموزان عزیز که همکاری دارند و از تمامی والدین محترم که با پیگیری ها و همکاری که با کادر کانون دارند تشکر میکنم .
به امید موفقیت تمامی دانشآموزان

