نام و نام خانوادگی پشتیبان: متین برجی
نام رشته و دانشگاه: کارشناسی_ نرم افزار
مقطع پشتیبانی: متوسطه اول
عیار کانونی: 10 سال سابقه همکاری
نمایندگی شهر و استان: خرم آباد، لرستان
نام مدیر: لادن عسگری
مصاحبهگر: لادن عسگری
با توجه به اینکه 80 درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
حقیقتا رسیدن به این پیشرفت حاصل کار یک روزه نیست. عملکرد بنده بر سه محور متمرکز است؛ رفاقت با کارنامه، پیگیری دانش آموز و پل ارتباطی قوی با خانواده.
با توجه به اینکه بخش عمدهای از دانشآموزان من پیشرفت داشتهاند، تمرکز اصلی عملکردم بر ایجاد ارتباط مؤثر و مستمر با دانشآموز بوده است. سعی کردهام ابتدا شرایط فردی هر دانشآموز را بهدرستی بشناسم؛ از نظر سطح علمی، روحیه، انگیزه و برنامهریزی.بر همین اساس، پیگیری منظم برنامهها، بررسی دقیق کارنامهها و آزمونها و گفتوگوهای هدفمند بعد از هر آزمون انجام شده تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود. در کنار آن، با ایجاد انگیزه، تقویت اعتمادبهنفس و همراهی در زمان افت یا بیانگیزگی تلاش کردهام دانشآموز احساس تنهایی نداشته باشد.همچنین ارتباط مستمر با اولیا و ارائه بازخوردهای شفاف باعث شده حمایت خانوادگی نیز در مسیر پیشرفت دانشآموز قرار بگیرد. مجموعه این اقدامات، در کنار استمرار و نظم، منجر به رشد تدریجی و پایدار دانشآموزان و تحقق پیشرفت در درصد بالایی از آنها شده است.
دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
با توجه به اینکه دانشآموزان من در مقطع متوسطه اول هستند، بیشترین پیشرفت آنها در ریاضی و علوم بوده است. در این مقطع معمولاً چالش اصلی دانشآموزان، ضعف در مفاهیم پایه و روش نادرست مطالعه است. با تمرکز بر تفهم عمیق مطالب، تمرین منظم، بررسی تکالیف و تحلیل آزمونها تلاش کردم پایهی درسی دانشآموزان تقویت شود. همچنین با آموزش روش صحیح مطالعه و مدیریت زمان، پیشرفت آنها در این دروس محسوستر شده و در نتایج آزمونها کاملاً قابل مشاهده بوده است، دانشآموزانم یاد می گیرند که هر سوال غلط یا نزده، یک فرصت یادگیری رایگان است.
مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟
مهمترین عامل رشد و پیشرفت دانشآموزانم، ایجاد انگیزه و احساس همراهی مستمر بوده است. در این مقطع سنی، بسیاری از دانشآموزان بیش از هر چیز نیاز دارند دیده شوند و کسی مسیر را قدمبهقدم با آنها طی کند.با برقراری ارتباط صمیمی اما هدفمند، پیگیری منظم برنامهها و تشویق به تلاش مستمر باعث شده دانشآموزان به تواناییهای خودشان باور پیدا کنند. این افزایش اعتمادبهنفس، در کنار نظم در مطالعه، نقش اصلی را در رشد تحصیلی آنها ایفا کرده است.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
بهنظر من این روند رشدی میتواند در بلندمدت و بهصورت پایدار ادامهدار باشد، به شرط آنکه استمرار در پیگیری و همراهی حفظ شود. رشد تحصیلی بهویژه در مقطع متوسطه اول، نتیجه یک فرایند تدریجی است و نیاز به زمان، صبر و ثبات دارد.تداوم این روند مستلزم برنامهریزی منظم، بررسی مستمر عملکرد دانشآموز در آزمونها، اصلاح بهموقع روش مطالعه و مهمتر از همه حفظ انگیزه و ارتباط مؤثر با دانشآموز و خانواده است. در صورت فراهم بودن این موارد، پیشرفت دانشآموزان نهتنها متوقف نمیشود بلکه به شکل عمیقتر و مؤثرتری ادامه پیدا میکند.

آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
بله، در مسیر رشد برخی از دانشآموزان با چالشهایی مواجه بودهام؛ از جمله افت انگیزه، بینظمی در انجام برنامهها یا ضعف پایهای در بعضی دروس که در مقطع متوسطه اول کاملاً طبیعی است.برای برطرف کردن این چالشها، ابتدا تلاش کردم ریشه مشکل را شناسایی کنم؛ گاهی موضوع درسی نبود و به شرایط روحی یا خانوادگی برمیگشت. سپس با گفتوگوی فردی، سادهسازی برنامه، تعیین اهداف کوتاهمدت و پیگیری منظم بهتدریج دانشآموز را به مسیر برگرداندم.در موارد لازم، با اولیا در ارتباط بودم تا هماهنگی بیشتری ایجاد شود. نتیجه این رویکرد، کاهش افت، بازگشت انگیزه و در نهایت بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموز بوده است.
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
از میان آموزههای کانون، برنامهمحوری، آزمونمحوری و آموزش روش صحیح مطالعه بیشترین تأثیر را در رشد و پیشرفت دانشآموزان من داشته است. منظم بودن آزمونها باعث شده دانشآموزان به ارزیابی مستمر عادت کنند و نقاط ضعف خود را بهموقع بشناسند.همچنین تأکید کانون بر تحلیل آزمون، تثبیت مطالب و گامبهگام پیش رفتن کمک کرده تا دانشآموزان به جای مطالعه پراکنده، مسیر مشخص و قابل پیگیری داشته باشند. این آموزهها بهویژه در مقطع متوسطه اول، نقش مهمی در ایجاد نظم، افزایش اعتمادبهنفس و پیشرفت پایدار دانشآموزان داشتهاند.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟
برای رشد و پیشرفت دانشآموزان، در درجه اول منابع کانون شامل کتابهای کمک آموزشی، آزمونهای برنامهای، دفتر برنامهریزی و کارنامهها را معرفی و بر استفاده منظم از آنها تأکید کردهام.در کنار آن، متناسب با سطح هر دانشآموز، استفاده هدفمند از سؤالات آزمونهای گذشته، کتاب خود آموزی و مرورهای کوتاه را پیشنهاد دادهام تا نقاط ضعفشان برطرف شود.خوشبختانه اغلب دانشآموزان از این منابع استفاده کردهاند و با پیگیری مستمر و بررسی نحوه استفاده آنها، تأثیر مستقیم این منابع در بهبود عملکرد و نتایج آزمونها قابل مشاهده بوده است.
آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، ارتباط مستمر و هدفمند با اولیای دانشآموزان داشتهام. این ارتباط باعث شده اطلاعات دقیقتری از شرایط روحی، درسی و خانوادگی دانشآموز داشته باشم و تصمیمگیریها واقعبینانهتر انجام شود.هماهنگی با اولیا در زمینه برنامهریزی، پیگیری و ایجاد فضای حمایتی در خانه، نقش مؤثری در افزایش انگیزه، نظم و ثبات روند پیشرفت دانشآموزان داشته و موجب شده مسیر رشد آنها پایدارتر باشد.
برای پیشرفت درسی دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
برنامه من برای نیمسال اول شامل تقسیمبندی دروس بر اساس اهمیت و سطح دانشآموز، تعیین اهداف کوتاهمدت و بلندمدت، پیگیری منظم تکالیف و تحلیل آزمونها است. همچنین به دانشآموزان روش مطالعه هدفمند و زمانبندی صحیح آموزش داده میشود تا یادگیری عمیقتر و پایدارتر شود. در کنار اینها، با ایجاد انگیزه سعی دارم دانشآموزان با آرامش و اعتمادبهنفس بیشتری نیمسال اول را پشت سر بگذارند.
