نام و نام خانوادگی پشتیبان: زهرا صلاحلو
رتبه کنکور سراسری: ۱۱۰۰
نام رشته و دانشگاه: رشته آموزش عربی ، دانشگاه فرهنگیان
عیار کانونی : ۲ سال
مقطع پشتیبانی: دهم و یازدهم انسانی
نام مدیر: معصومه علیزاده
مصاحبهگر: معصومه علیزاده
با توجه به اینکه 70% درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
با برقراری ارتباط مستمر و منظم با دانشآموزان، وضعیت درسی، برنامه مطالعاتی و روند پیشرفت آنها را بهصورت فردی پیگیری کردم. با تحلیل کارنامهها، آزمونها و گزارشهای آموزشی، نقاط ضعف و قوت هر دانشآموز شناسایی و بر اساس آن راهکارهای متناسب و قابل اجرا ارائه شد. اصلاح برنامههای مطالعاتی، آموزش روشهای صحیح مطالعه، مدیریت زمان و افزایش انگیزه از جمله اقدامات مؤثر در روند پیشرفت دانشآموزان بوده است. همچنین با ایجاد فضای حمایتی، پیگیری مستمر، پاسخگویی به دغدغهها و در صورت نیاز ارتباط با خانوادهها، تلاش کردم دانشآموزان با آرامش، نظم و اعتمادبهنفس بیشتری مسیر آموزشی خود را ادامه دهند که این امر منجر به رشد تحصیلی و بهبود عملکرد آنان شده است.
دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
دانش آموزان من اکثرا از نظر تراز پیشرفت داشتند و تمام درصد هایشان بویژه فلسفه و عربی و جامعه پیشرفت کرده بودند.
مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟
مهمترین عامل رشد و پیشرفت دانشآموزان، پیگیری مستمر و برنامهریزی هدفمند همراه با افزایش انگیزه بوده است. با نظارت منظم بر اجرای برنامههای مطالعاتی، ایجاد نظم در روند درسخواندن و ارائه بازخوردهای دقیق و بهموقع، دانشآموزان توانستند نقاط ضعف خود را برطرف کرده و با اعتمادبهنفس بیشتری مطالعه کنند. همچنین ارتباط صمیمی و حمایتی و آموزش روشهای درست مطالعه باعث شد مسئولیتپذیری و خودباوری دانشآموزان تقویت شود و این عامل نقش کلیدی در پیشرفت آنها داشته است.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
این روند رشدی در صورتی میتواند بهصورت مستمر و بلندمدت ادامهدار باشد که پیگیری منظم و هدفمند حفظ شود. تداوم این پیشرفت مستلزم تعهد دانشآموز به اجرای برنامه مطالعاتی، نظارت و مشاوره مستمر پشتیبان، ارزیابی مداوم عملکرد، اصلاح بهموقع برنامهها و حفظ انگیزه است. همچنین حمایت خانواده و ایجاد تعادل بین مطالعه، استراحت و آزمونها نقش مهمی در جلوگیری از افت عملکرد دارد. با تداوم این عوامل، روند رشد دانشآموزان پایدار خواهد بود و به نتایج مطلوبتری منجر میشود.
آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
بله، در مسیر رشد و پیشرفت برخی از دانشآموزان با چالشهایی مواجه بودم؛ از جمله افت انگیزه، بینظمی در اجرای برنامه مطالعاتی و اضطراب آزمون. برای برطرف کردن این چالشها، ابتدا با گفتوگوی فردی ریشه مشکل را شناسایی کردم. سپس با اصلاح و سادهسازی برنامه مطالعاتی، تعیین اهداف کوتاهمدت و قابل دسترس، آموزش روشهای صحیح مطالعه و مدیریت زمان و همچنین ایجاد فضای حمایتی و انگیزشی، تلاش شد فشار روانی دانشآموز کاهش یابد.
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
از میان آموزههای کانون، برنامهریزی اصولی و شخصیسازیشده، پیگیری منظم، تحلیل آزمونها و آموزش روشهای صحیح مطالعه بیشترین تأثیر را در رشد و پیشرفت دانشآموزان داشته است. تأکید کانون بر استمرار مطالعه، ترازسازی، مرور هدفمند و استفاده درست از آزمونها به دانشآموز کمک کرد تا با دیدی دقیقتر مسیر آموزشی خود را بشناسد و نقاط ضعف را بهصورت تدریجی برطرف کند.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
کتابهای کمک آموزشی جامعه و آبی در دوران تحصیلی و کتاب های تاک و پرتکرار در دوران امتحانات و استفاده از پیشرفت کارتهای آموزشی و... بله دانش آموزان من از این موارد استفاده کردند و پیشرفت قابل توجهی داشتند.
آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، با اولیای دانشآموزان ارتباط مستمر و هدفمند برقرار بوده است. این ارتباط باعث شد اولیا در جریان وضعیت درسی، برنامه مطالعاتی، نقاط قوت و ضعف فرزندشان قرار بگیرند و همراهی مؤثرتری داشته باشند.
برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
در ابتدا با بررسی عملکرد نیمسال قبل و تحلیل نمرات مدرسه، نقاط ضعف و قوت هر دانشآموز شناسایی میشود. سپس برنامه مطالعاتی متناسب با دروس مدرسه تنظیم میگردد تا هماهنگی لازم بین مدرسه و برنامه کانون ایجاد شود. پیگیری هفتگی اجرای برنامه، توجه ویژه به تکالیف و امتحانات کلاسی، و آموزش روشهای صحیح خلاصهنویسی، مرور و جمعبندی دروس مدرسه در دستور کار قرار دارد.
