گفت و گو با محسن خلیلی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی از ساری

گفت و گو با محسن خلیلی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی نهم ازساری

گفت و گو با محسن خلیلی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی  از ساری

نام و نام خانوادگی پشتیبان: محسن خلیلی

رتبه کنکور سراسری: 7835

نام رشته و دانشگاه : کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت-دانشگاه آزاد اسلامی ساری

عیار کانونی: 17 سال

مقطع پشتیبانی: نهم

نام مدیر: محسن خلیلی

 

 

مصاحبه گر: محمد ابراهیم زاده


گفت و گو با محسن خلیلی ; پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی  از ساری

 

 

1- با توجه به اینکه ۸۵ درصد دانش‌آموزان شما پیشرفت داشته‌اند، عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان توضیح دهید.

در نخستین گام، برای تک‌تک دانش‌آموزان جلسه معارفه و اتمام‌حجت با حضور اولیای آن‌ها برگزار کردم؛ رویکردی که در تمام ۱۷ سال فعالیتم در کانون فرهنگی آموزش ساری همواره به آن پایبند بوده‌ام و نقش بسیار مؤثری در پیشبرد اهداف آموزشی داشته است.

رشد و پیشرفت دانش‌آموزان نتیجه پشتیبانی مستمر، هدفمند و مبتنی بر تحلیل دقیق عملکرد بوده است. با بررسی منظم کارنامه‌ها، تحلیل آزمون‌ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف هر دانش‌آموز و ارائه بازخورد فردی، برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت کاملاً شخصی‌سازی‌شده انجام شد. همچنین با ایجاد انگیزه، پیگیری دقیق برنامه‌های هفتگی و آموزش مهارت‌های صحیح مطالعه، دانش‌آموزان به‌تدریج به خودنظارتی و مسئولیت‌پذیری تحصیلی رسیدند که عامل اصلی این میزان پیشرفت بوده است.

 

 

2- دانش‌آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته‌اند؟

بیشترین پیشرفت دانش‌آموزان در دروس ریاضی و علوم مشاهده شده است. این دروس نیازمند تمرین مستمر، برنامه‌ریزی منظم و تحلیل دقیق آزمون هستند. به همین دلیل، حل روزانه مسائل ریاضی در برنامه دانش‌آموزان قرار گرفت و با آموزش روش صحیح حل مسئله، مرور منظم و تحلیل اشتباهات، دانش‌آموزان توانستند به عملکردی پایدار و رو به رشد دست پیدا کنند.

 

 

3- مهم‌ترین عامل رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان چه بوده است؟

در کانون ساری همواره رقابت دانش‌آموز با عملکرد گذشته خودش در اولویت قرار دارد و سپس رقابت با همسالان. مهم‌ترین عامل پیشرفت، ایجاد نظم مطالعاتی همراه با انگیزه درونی بوده است. زمانی که دانش‌آموز بداند چه زمانی، چه مقدار و با چه هدفی مطالعه می‌کند و نتیجه تلاش خود را در کارنامه‌ها مشاهده کند، مسیر پیشرفت برای او شفاف، قابل لمس و لذت‌بخش می‌شود.

 

 

4- فکر می‌کنید این روند رشدی تا چه مدت ادامه‌دار باشد و مستلزم چه چیزی است؟

در صورت تداوم پشتیبانی، پیگیری منظم، همراهی خانواده و پایبندی دانش‌آموز به برنامه‌ها، این روند می‌تواند به‌صورت بلندمدت و پایدار ادامه داشته باشد. ثبات در برنامه‌ریزی و اصلاح به‌موقع روش‌ها شرط اصلی ماندگاری این پیشرفت است. در برنامه‌ریزی‌های ما،قبولی در آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی و در ادامه موفقیت در کنکور به‌عنوان اهداف بلندمدت دیده شده است.

 

 

5- آیا در مسیر رشد و پیشرفت دانش‌آموزان با چالشی مواجه شده‌اید؟ چگونه آن را مدیریت کرده‌اید؟

بله، چالش‌هایی مانند افت مقطعی، کاهش انگیزه یا فشار درسی وجود داشته است. این موارد با گفت‌وگوی فردی، کاهش موقت حجم برنامه، تمرکز بر موفقیت‌های کوچک و تقویت اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان مدیریت شد و در بسیاری از موارد همین چالش‌ها به فرصت رشد تبدیل شدند.

 

 

6- کدام‌یک از آموزه‌های کانون در رشد و پیشرفت دانش‌آموزان مؤثر بوده است؟

مهم‌ترین آموزه، برنامه راهبردی کانون است که حاصل حدود ۴۰ سال تجربه موفق در برنامه‌ریزی آموزشی می‌باشد. علاوه بر آن، ابزارهایی مانند دفتر برنامه‌ریزی هفتگی، آزمون‌های منظم حضوری و آنلاین، کارنامه‌ها و کتاب‌های کانون نقش بسیار مؤثری در پیشرفت دانش‌آموزان داشته و نگاه حرفه‌ای‌تری به فرآیند مطالعه در آن‌ها ایجاد کرده است.

 

 

7- چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزانتان معرفی کرده‌اید؟ آیا از آن‌ها استفاده کرده‌اند؟

منابع اصلی مورد استفاده، کتاب‌های آبی و سه‌سطحی کانون بوده‌اند. اکثر دانش‌آموزان با راهنمایی و نظارت مستمر از این منابع استفاده کرده و این کتاب‌ها به‌صورت ثابت در برنامه هفتگی آن‌ها قرار گرفته است.

 

 

8-آیا با اولیای دانش‌آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری داشته است؟

بله، به‌ویژه در مقاطع دبستان و متوسطه اول،ارتباط با خانواده‌ها در اولویت قرار دارد. این ارتباط منظم و هدفمند باعث هم‌راستایی خانه و پشتیبان، کاهش تنش‌های خانوادگی، افزایش حمایت عاطفی از دانش‌آموز و تثبیت پیشرفت تحصیلی شده است. خانواده نقش نظارتی دارد و دانش‌آموز نیز با برنامه پشتیبان هماهنگ پیش می‌رود.

 

 

9- برای پیشرفت درسی دانش‌آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه‌ای دارید؟

از اواسط آذرماه، تمرکز برنامه‌ریزی بر مرور کامل کتاب‌های درسی، برطرف کردن نقاط ضعف و مطالعه مباحث کمتر خوانده‌شده برای آمادگی هرچه بیشتر در امتحانات نیمسال اول قرار گرفته است. سپس با استفاده از کتاب‌های پرتکرار و نمونه‌سؤالات سایت قلم‌چی، دانش‌آموزان چندین سری تمرین انجام می‌دهند تا با آمادگی کامل در امتحانات حاضر شوند.در دروسی که به‌طور کامل مطالعه شده‌اند نیز از روش بازیابی استفاده می‌کنیم؛ به این صورت که ابتدا نمونه‌سؤال حل می‌شود و سپس فقط مباحثی که در آن‌ها ضعف وجود دارد مجدداً مطالعه می‌شوند.

 


Menu