گفتگو با ابراهیم فرضی؛پشتیبان برتر قهرمان پشیرفت درسی پایه یازدهم

بر این باورم که هر دانش‌آموز در صورت پایبندی به برنامه راهبردی آزمون‌ها و داشتن مسیر مطالعاتی مشخص، می‌تواند به پیشرفت قابل‌توجهی دست یابد.

گفتگو با ابراهیم فرضی؛پشتیبان برتر قهرمان پشیرفت درسی پایه یازدهم

نام و نام خانوادگی پشتیبان: ابراهیم فرضی جناقرد 

رتبه کنکور ارشد: رتبه ۲۲۴ روانشناسی تربیتی

نام رشته و دانشگاه: روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی

عیار کانونی:۳ سال

مقطع پشتیبان: یازدهم تجربی

نام مدیر: شهروز شاهعلیزاده

 


مصاحبه گر: آقای محمد تره باری

 



۱. با توجه به اینکه ۷۸ درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشته‌اند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید.

بر این باورم که هر دانش‌آموز در صورت پایبندی به برنامه راهبردی آزمون‌ها و داشتن مسیر مطالعاتی مشخص، می‌تواند به پیشرفت قابل‌توجهی دست یابد. بر همین اساس، در ابتدای همکاری با هر دانش‌آموز، جلسه‌ای جداگانه برگزار می‌کنم و در آن به تشریح اصول کلی مطالعه، نحوه استفاده صحیح از برنامه راهبردی و انتقال تجربیات آموزشی خود می‌پردازم تا دانش‌آموز با آگاهی و هدف‌مندی مسیر خود را آغاز کند.در ادامه، پس از هر آزمون، پیگیری مستمر از طریق تماس‌های تلفنی انجام می‌شود و فرآیند تحلیل آزمون به‌صورت مشترک با دانش‌آموز صورت می‌گیرد. در این مرحله، نقاط قوت و ضعف عملکرد آموزشی به‌دقت بررسی شده و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، اصلاحات لازم اعمال می‌شود. 

 

۲.دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟

پیشرفت دانش‌آموزان در دروس مختلف به‌طور متفاوتی بوده است. به‌طور کلی، در دروس زیست‌شناسی و شیمی بیشترین پیشرفت را مشاهده کرده‌ایم.

 

۳.مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟

مهم‌ترین عامل رشد و پیشرفت دانش‌آموزان، ایجاد انگیزه درونی و تمرکز بر هدف‌گذاری مشخص بوده است. در طول مسیر، تلاش کردم دانش‌آموزان را به داشتن هدف روشن و پایبندی به آن تشویق کنم و به‌صورت مستمر، اهدافشان را یادآوری کنم تا انگیزه آن‌ها تقویت شود. همچنین، با شناسایی زمان‌هایی که انگیزه دانش‌آموزان کاهش می‌یابد و ارائه حمایت و راهنمایی‌های لازم، شرایطی ایجاد شد که دانش‌آموزان بتوانند با انرژی و تمرکز بیشتری به مسیر مطالعاتی خود ادامه دهند. این رویکرد باعث شد تا پیشرفت علمی و روانی دانش‌آموزان به‌صورت هم‌زمان تقویت شود.

 

۴.فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟

باتوجه به تجربیات سال‌های گذشته، ان‌شاءالله این روند رشد تا کنکور ادامه خواهد داشت. استمرار این پیشرفت مستلزم تلاش مستمر دانش‌آموزان، رعایت نظم در برنامه مطالعاتی و همچنین حمایت عاطفی و انگیزشی خانواده‌ها است. ترکیب این عوامل باعث می‌شود دانش‌آموزان بتوانند مسیر خود را با انگیزه، تمرکز و ثبات ادامه دهند و پیشرفت علمی خود را تا رسیدن به اهداف نهایی حفظ کنند.

 

۵. آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟

چالش معمولا  وجود دارد، صحبت با اولیا و دانش آموزان و در نهایت شناسایی مشکل اصلی دانش آموزان به راهکار های شخصی سازی شده می رسیدیم که منجر به برطرف شدن چالش دانش آموزان می شد.

 

۶.کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟ 

مهم‌ترین آموزه‌های کانون که نقش بسزایی در پیشرفت دانش‌آموزان داشته است،  برنامه راهبردی منظم و شرکت در آزمون‌های حضوری است. این دو عامل باعث شد دانش‌آموزان مسیر مطالعاتی خود را هدفمند و منظم پیش ببرند و نقاط ضعف خود را شناسایی و تقویت کنند. مشاهده پیشرفت دانش‌آموزان علاوه بر تأثیر مثبت بر رشد علمی آن‌ها، برای من نیز حس رضایت و انگیزه مضاعفی ایجاد می کند.

 

۷.چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟ 

با توجه به سطح علمی و توان هر دانش‌آموز، منابع مختلفی پیشنهاد می‌شود. اما به‌طور معمول، تمرکز بر کتاب‌های پرتکرار و سه سطحی است تا دانش‌آموزان بتوانند مفاهیم پایه را تقویت کرده و با تمرین‌های هدفمند، مهارت‌های خود را ارتقاء دهند. پیگیری مستمر و تشویق دانش‌آموزان باعث شده است که اغلب آن‌ها از منابع معرفی‌شده به‌صورت منظم استفاده کنند و این امر نقش مهمی در پیشرفت علمی آن‌ها داشته است.

 

۸.آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟ 

بله، ارتباط مستمر با اولیا باعث شده حمایت و انگیزه خانواده‌ها تقویت شود و دانش‌آموز با نظم و انگیزه بیشتری مسیر پیشرفت خود را ادامه دهد.

 

۹.برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟ 

برنامه من برای پیشرفت دانش‌آموزان شامل مراحل زیر است:

الف)بازیابی و مرور مفاهیم با تمرکز بر سوالات اشتباه آزمون‌های گذشته

ب)مطالعه عمیق و تمرین هدفمند برای تثبیت مفاهیم

ج)شرکت در آزمون‌های موجود در سایت کانون برای سنجش مستمر یادگیری

د)رفع اشکال و جمع‌بندی مطابق با نتایج آزمون‌ها

این برنامه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی و تقویت کنند و با مرور مستمر و تمرین هدفمند، پیشرفت قابل‌توجهی در نیم‌سال اول داشته باشند

 

Menu