نام و نام خانوادگی پشتیبان : زهرا نیرومند
نام رشته و دانشگاه : کارشناسی آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان رشت
عیار کانونی : 1 سال
مصاحبه گر : نرگس عباسی
با توجه به پیشرفت دانشآموزانتان عملکرد خودتان برای رشد آنها چگونه بوده است؟
تمرکز من بر نظارت مستمر و برنامهریزی شخصیسازی شده بوده است. سعی کردم با تحلیل دقیق کارنامه آزمونها، نقاط ضعف هر دانشآموز را شناسایی کرده و با ارائه راهکارهای مطالعاتی متناسب با سطح آنها، اعتمادبهنفسشان را برای مواجهه با دروس دشوار افزایش دهم.
دانشآموزان شما در کدام درسها بیشترین پیشرفت را داشتهاند؟
بیشترین پیشرفت معمولاً در دروس تحلیلی و اختصاصی، از جمله ریاضی ۱، حسابان، فیزیک و هندسه مشاهده شده است. دلیل آن هم تغییر روش مطالعه از حفظ کردن به یادگیری مفهومی و افزایش تعداد تستهای تمرینی بوده است.
آیا در مسیر رشد دانشآموزانتان با چالشی مواجه بودهاید؟ این چالشها چگونه مدیریت شدهاند؟
یکی از بزرگترین چالشها، افت تراز و ناامیدی دانشآموزان بعد از برخی آزمونها بود. برای مدیریت این موضوع، جلسات تحلیل آزمون را به جای تمرکز صرف بر نمره، بر یادگیری از اشتباهات متمرکز کردم. همچنین با ریشهیابی مشکلات (مثل کندخوانی یا عدم مدیریت زمان)، تکنیکهای تستزنی را با آنها تمرین کردم.
کدام یک از آموزههای کانون در رشد و پیشرفت دانشآموزان شما مؤثر بوده است؟
آموزه «برنامه راهبردی» و «دفتر برنامهریزی» بیشترین نقش را داشتند. برنامه راهبردی به ذهن دانشآموز نظم میدهد و دفتر برنامهریزی باعث میشود آنها با خودشان رقابت کنند و ساعت مطالعهشان را به طور واقعی بالا ببرند.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانشآموزانتان معرفی کردهاید و چگونه استفاده میشوند؟
من استفاده از کتابهای آبی (پیمانهای) را برای تسلط بر مفاهیم و کتابهای سهسطحی را برای ارتقای تراز معرفی کردهام. روش استفاده به این صورت است که ابتدا تستهای آموزشی از کتاب آبی زده میشود و پس از تسلط، برای تثبیت مطالب و آشنایی با سوالات دشوارتر، به سراغ کتابهای سهسطحی میروند.
آیا با اولیای دانشآموزان ارتباط دارید؟
بله، ارتباط منظم (به صورت تلفنی یا پیامکی) وجود دارد. معتقدم مثلث «دانشآموز، پشتیبان و اولیا» باید کاملاً هماهنگ باشد. گزارش عملکرد هفتگی دانشآموز را به اطلاع والدین میرسانم تا فضای خانه را برای مطالعه بهتر مهیا کنند.
برای پیشرفت درسی دانشآموزان در نیمسال اول چه برنامهای دارید؟
- اتمام بودجهبندی: تمرکز بر تسلط کامل بر مباحث نیمسال اول دوازدهم و زوج درسهای پایه.
- ایستگاههای جبرانی: استفاده از آزمونهای جمعبندی برای رفع اشکال مطالب انباشته شده.
- شبیهسازی امتحانات: آمادگی برای امتحانات دیماه در کنار تستزنی.
آیا جلسه مشاوره حضوری هم برگزار میکنید؟
بله، جلسات مشاوره حضوری (یا آنلاین تصویری) به صورت دوهفته یکبار برگزار میشود. در این جلسات، دفتر برنامهریزی به صورت فیزیکی چک شده و استراتژیهای آزمون بعدی تدوین میشود.
چه روشهایی برای تقویت انگیزه و خودباوری دانشآموزان استفاده میکنید؟
- تشویق گامبهگام: به جای تمرکز بر رتبه نهایی، پیشرفتهای کوچک (حتی افزایش ۱۰ درصدی در یک درس) را تحسین میکنم.
- تکنیک تصویرسازی: کمک به دانشآموز برای تجسم هدف نهایی.
- گفتگو با قهرمانان پیشرفت: معرفی دانشآموزانی که شرایط مشابه داشتند و موفق شدند، برای باورپذیر کردن موفقیت.
