نام و نام خانوادگی پشتیبان: مهنا علیجانی
نام رشته و دانشگاه: کارشناسی ارشد مهندسی شیلات
عیار کانونی: 4سال
مصاحبه گر:هومن گنجیان
با توجه به پیشرفت دانشآموزانتان، عملکرد خودتان برای رشد آنها چگونه بوده است
سهم بیشتر پیشرفت بخاطر تلاش خود دانش آموزانم بوده است، اما در این مسیرسعی کردم با شناخت دقیق شرایط هر دانش آموز، نقاط ضعف و قدرتشان را شناسایی کنم و با اصلاح برنامه مطالعه، تحلیل و بررسی کارنامه هر آزمون و ایجاد انگیزه در دانش آموزانم به روند پیشرفتشان کمک کنم.
دانشآموزان شما در کدام درسها بیشترین پیشرفت را داشتهاند؟
بیشترین پیشرفت قطعا مربوط به درس های تخصصی هر گروه آموزشی بود اما به تفکیک این پیشرفت در بچه های گروه انسانی بیشتر مربوط به درس ریاضی و علوم و فنون، در گروه تجربی برای درس های زیست و شیمی و در بین بچه های گروه ریاضی بیشتر در درس هندسه و گسسته بود.
آیا در مسیر رشد دانشآموزانتان با چالشی مواجه بودهاید؟ این چالشها چگونه مدیریت شدهاند؟
در این مسیربا چالش های متعددی رو به رو هستم اما بیشترین چالش مربوط به نداشتن کتاب های کمک آموزشی کافی بود که سعی کردم با راهنمایی بچه ها به استفاده از سوالات سال های گذشته کانون این خلا را تا حدودی جبران کنم. اما چالش دیگری که با آن مواجه هستم ، نبود برنامه ریزی اصولی برای مطالعه است اکثر بچه ها روش صحیح برنامه ریزی را بلد نیستند و یا به طور کلی برنامه مشخص برای مطالعه ندارند که سعی کردم در تماس های هر آزمون و جلسات مشاوره حضوری در این زمینه راهنمایی کنم.
کدام یک از آموزههای کانون در رشد و پیشرفت دانشآموزان شما مؤثر بوده است؟
آقای قلمچی در صحبت هایشان موارد خیلی مهم و کاربردی پیرامون افزایش تراز و پیشرفت در آزمون ها به پشتیبان ها و دانش آموزان آموزش می دهند که من همیشه سعی می کنم این نکات را به دانش آموزانم یادآوری و انتقال دهم.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانشآموزانتان معرفی کردهاید و چگونه استفاده میشوند؟
منابعی که به دانش آموزانم معرفی می کنم در درجه اول منابع خود کانون قلمچی است که بر اساس سطح هر دانش آموز و نیازی که وجود دارد صورت میگیرد برای مثال کتاب های آبی منبع خوبی برای تثبیت یادگیری هستند و کتاب سه سطحی را برای بچه هایی که می خواهند در آزمون ها افزایش تراز داشته باشند توصیه می کنم یا کتاب سوالات پرتکرار که اهمیت این کتاب در این موقع سال که در آستانه امتحانات ترم اول هستیم بسیار ملموس است را معرفی میکنم.البته کتاب محبوب خودم دفتربرنامه ریزی همیشه در توصیه هایم به بچه ها نقش پررنگی و ویژه ای دارد.
آیا با اولیای دانشآموزان ارتباط دارید؟
بله البته در تماس ها گاهی بعد از صحبت با بچه ها سعی می کنم با اولیا هم چند کلامی صحبت کنم و وضعیت مطالعه بچه ها را از طریق اولیا هم پیگیری کنم.این کار بسیار مفید است چون هم اولیا از عملکرد بچه ها مطلع می شوند و هم بچه ها تماس ها و توصیه های من به عنوان پشتیبان را جدی می گیرند و برای اجرای آن ها انگیزه بیشتری پیدا می کنند.
برای پیشرفت درسی دانشآموزان در نیمسال دوم چه برنامهای دارید؟
با سپری شدن نیمسال اول بچه ها به نقاط ضعف و قدرت خودشان بیشتر واقف شده اند و من هم شناخت بیشتری از دانش آموزانم پیدا کرده ام . این موضوع باعث می شود در نیمسال دوم مسیر پیشرفت هموار تر باشد.در این مسیر سعی می کنم با تحلیل دقیق کارنامه بچه ها و آموزش مهارت های مورد نیازشان در تبدیل نقاط ضعف به قوت کمکشان کنم.
آیا جلسه مشاوره حضوری هم برگزار میکنید؟
بله، جلسات مشاوره به صورت انفرادی با دانش آموزان برگزار می شود که بیشتر در این جلسات شیوه های مطالعه و نحوه برنامه ریزی بچه ها بررسی و اصلاح میشه و البته سعی می کنم این جلسات برای بچه ها از نظر انگیزشی هم پربار باشد. گاهی در این جلسات اولیا هم حضور دارند که به بالا رفتن کیفیت جلسات کمک می کند.
چه روشهایی برای تقویت انگیزه و خودباوری دانشآموزان استفاده میکنید؟
فکر می کنم یکی از روش های مفید برای تقویت انگیزه و خودباوری دانشآموزان برجسته کردن تلاش ها و پیشرفت های کوچک بچه ها باشد این کار باعث می شود بچه ها خودشان را بیشتر باور داشته باشند و احساس کنند می توانند تغییر ایجاد کنند.اگر این کار با هدف گزاری های کوتاه مدت همراه باشد تاثیر بیشتر دارد. البته این کار نیاز به برنامه ریزی واقع بینانه و پشتیبانی مستمر دارد که سعی می کنم در تماس ها و جلسات حضوری این کار انجام شود.
