مصاحبه با زهره غفوری نسب؛ پشتیبان برتر پیشرفت درسی از شیراز

این مصاحبه با زهره غفوری نسب، پشتیبان برتر پیشرفت درسی انجام شده است.

مصاحبه با زهره غفوری نسب؛ پشتیبان برتر پیشرفت درسی از شیراز

اطلاعات پایه
• نام و نام خانوادگی پشتیبان: زهره غفوری نسب
• مقطع پشتیبانی: کنکوری
• رشته پشتیبانی: تجربی
• نام شهر و استان: شیراز، استان فارس
• عیار کانونی پشتیبان: ۳ سال پشتیبان کانون
• رشته و دانشگاه تحصیل: لیسانس ریاضی محض دانشگاه استهبان
• پیشرفت درسی دانش‌آموزان: در آزمون ۲۱ آذر نسبت به ۴ و ۱۱ مهر ۵۹ درصد پیشروی درسی داشته‌اند
• نام مدیر گروه و مصاحبه گر: مژگان اسدی



گفت‌وگو با پشتیبان
• سؤال: به نظر شما با توجه به اینکه سال گذشته پشتیبان گروه کنکوری پسران بوده‌اید و در حال حاضر پشتیبان گروه کنکوری دختران هستید چه تفاوت‌هایی دارند؟
پاسخ: هر دو گروه عیار علمی بالایی دارند. استرس درس خواندن در دخترها بیشتر است و وسواس خواندن درس در میان دخترها بیشتر است. البته بعضی از دانش‌آموزان گروه پسرها هم استرس و نگرانی‌هایی از قبول نشدن را دارند زیرا باید به سربازی بروند. ولی از نظر من عیار علمی هر دو گروه بالاست و دانش‌آموزان خوب در هر دو گروه بسیار زیاد هستند.

• سؤال: شما به عنوان پشتیبان چگونه سختی بیشتر کار را مدیریت کرده‌اید؟ فکر می‌کنید نقطه قوت کار شما تا به الان چه بوده است؟
پاسخ: باید به دانش‌آموزان کنکوری بسیار توجه شود زیرا این دانش‌آموزان بسیار نگران آینده‌شان هستند. پس وقتی به آن‌ها تماس می‌گیرم سعی می‌کنم که ابتدا با متانت و نرمی با آن‌ها صحبت کنم و احوال‌پرسی کنم، سپس کم‌کم به سمت سوالاتی مربوط به کتاب‌های درسی و مقدار و ساعت مطالعه‌شان می‌روم. پس از چند سوال و جواب متوجه می‌شوم که حالات روحی و روانی دانش‌آموزان چطور است و راه‌حل‌هایی برای درس خواندن و کاهش اضطراب و استرسشان به آن‌ها می‌گویم که چطور پیشروی داشته باشند و راهکارهای تست‌زنی را به آن‌ها می‌گویم.

• سؤال: مهم‌ترین کاری که شما برای دانش‌آموزانتان انجام می‌دهید چیست؟ چگونه این کارها منجر به پیشرفت درسی دانش‌آموزانتان می‌شود؟
پاسخ: من از اول به همه دانش‌آموزان به صورت تک‌تک گفته‌ام که حتماً باید از برنامه راهبردی استفاده کنند تا برای آزمون‌ها آمادگی کافی را داشته باشند. و به آن‌ها می‌گویم که چطور صفحه به صفحه از برنامه راهبردی استفاده کنند و درس‌ها را از روی همان صفحه‌ها بخوانند و تعداد متناسب با سختی و آسانی هر درس باید سریع تست بزنند تا به صورت مفهومی درس‌ها را خوانده باشند.

• سؤال: چالش بیشتر دانش‌آموزان تحت پوشش شما در چه درسی هست؟ چه راهکاری برای رفع این چالش به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید؟
پاسخ: بیشتر چالش در درس ریاضی هست. من به آن‌ها می‌گویم که حتماً از روی کتاب درسی مدرسه‌شان ریاضی را بخوانند و تمرین‌ها و کار در کلاس‌ها را حل کنند. پشت سر هر درس خواندن و تمرین حل کردن سریع تست‌های همان مبحث را بزنند و از کتاب‌های پرتکرار کانون برای حل بیشتر سوالات استفاده کنند.

• سؤال: به عنوان یک پشتیبان موفق در مقوله پیشرفت درسی دانش‌آموزانتان مهم‌ترین عامل پیشرفت دانش‌آموز در آزمون‌های کانون را چه می‌دانید؟ کمی توضیح دهید.
پاسخ: مهم‌ترین عامل این است که هر درس را به خوبی چند بار بخواند و سپس تست هر مبحث را سریع پشت سر مطالعه و مرور بزنند. چون در تست‌زدن به مطالبی دست پیدا می‌کنند که هیچ وقت در لحظه خواندن به آن‌ها توجه نکردند. من تحلیل آزمون را تاکید می‌کنم و قبل از هر آزمون به آن‌ها یادآوری می‌کنم که آزمون‌های مشابه پارسال را در صفحه شخصی‌شان بدهند تا برای آزمون جمعه آمادگی کامل را داشته باشند.

• سؤال: نظر شما راجع به منابع کانون و مهندسی منابع دانش‌آموزان کنکوری چیست؟ طبقه‌بندی دانش‌آموزان را برای استفاده از کتاب‌های کانون به چه شکلی انجام می‌دهید؟
پاسخ: به دانش‌آموزان می‌گویم که هر زمان کتاب مخصوص به خود را دارد و هر شخص کتاب مخصوص به خود را احتیاج دارد. مثلاً بستگی به تراز دانش‌آموز کتاب‌های آبی و سه‌سطحی را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم. در زمان آزمون‌های مدرسه کتاب‌های پرتکرار و تاک کانون را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم. در زمان جمع‌بندی کتاب‌های جمع‌بندی کانون را پیشنهاد می‌دهم و زمان نزدیک به کنکور هم کتاب‌های زرد کانون را به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهم.

• سؤال: شما چقدر به موضوعات جدید در کانون و اطلاع‌رسانی همه‌جانبه آن‌ها به دانش‌آموزان اهمیت می‌دهید؟
پاسخ: به نظر من موضوعات جدیدی که گفته می‌شود باید به دانش‌آموزان سریعاً اطلاع داده شود تا در روند درس خواندن خود آن‌ها را لحاظ کنند. اطلاعاتی که جدید هستند را سعی می‌کنم هر هفته آن‌ها را دریافت کنم و به همه گروه اطلاع دهم، چون همگی حق دارند که این مطالب را دریافت کنند تا در روند درس خواندنشان به کار برده شود.

• سؤال: دوران جمع‌بندی را چگونه می‌بینید؟ برای استفاده مؤثر از این دوران چه پیشنهادی به دانش‌آموزان خود می‌دهید؟
پاسخ: دانش‌آموزان باید در دوران طلایی جمع‌بندی دروس را به صورت تشریحی جمع‌بندی کنند که لازمه آمادگی در امتحانات نهایی است و هم در تستی‌ها برای آمادگی در کنکور تیرماه. پس باید کتاب‌های جمع‌بندی کانون را تهیه کنند و آزمون‌های جمع‌بندی را حتماً شرکت کنند و پس از آزمون‌ها تحلیل را انجام دهند. به آن‌ها گفته‌ام که توجه به دوران جمع‌بندی خیلی در موفقیت آن‌ها کمک خواهد کرد.

• سؤال: در تماس‌های خود با گروه تحت پوششتان بیشتر با اولیا صحبت می‌کنید یا دانش‌آموزان؟ نقش اولیا را چه شکلی می‌بینید؟
پاسخ: حدود ۸۰ درصد با خود دانش‌آموز صحبت می‌کنم و حدوداً ۲۰ الی ۴۰ دقیقه با آن‌ها صحبت می‌کنم. ابتدا من برای آن‌ها شنونده خوبی هستم و به آن‌ها اجازه می‌دهم خوب صحبت کنند، بعد از آن من برای آن‌ها به طور کامل همه مطالب را توضیح می‌دهم. سپس سعی می‌کنم که با اولیا مخصوصاً مادرها در ارتباط باشم، البته به پدرها هم تماس تلفنی دارم و توضیحات را برای هر سه نفر می‌دهم. چون اولیای دانش‌آموزان اغلب تحصیل‌کرده هستند و درک بالایی از آزمون‌ها دارند، می‌توانند به دانش‌آموز خودشان کمک مؤثر بکنند.

• سؤال: برای نتیجه‌گیری بهتر دانش‌آموزانتان در نیم‌سال اول چه برنامه‌ای دارید؟ هدف‌گذاری شما برای نیم‌سال اول چیست؟
پاسخ: من برای آزمون دادن به صورت حضوری خیلی تاکید می‌کردم. شب قبل از هر آزمون راهنمایی می‌کنم که آزمون مشابه پارسال را بدهند و برای استفاده از کلاس‌های رایگان کانون آن‌ها را راهنمایی می‌کنم و برایشان توضیح می‌دهم که چطور از پیشرفت کارت استفاده کنند. آزمون‌های هدف‌گذاری را هم به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم که حتماً انجام بدهند.

• سؤال: چقدر شخصاً به برنامه‌ریزی خودتان برای انجام کارهای روزانه اهمیت می‌دهید؟ چقدر این برنامه‌ریزی و اهمیت داشتن آن را به دانش‌آموزان خود تا به الان انتقال داده‌اید؟ آیا غیر از پشتیبانی در کانون قدرت ارتباط‌گیری شما با سایر افراد هم خوب است؟
پاسخ: برنامه‌ریزی یک امر بسیار مهم در زندگی من هست، زیرا بدون برنامه‌ریزی کارهای روزانه را نمی‌توانم انجام بدهم. به تک‌تک دانش‌آموزانم یاد می‌دهم که حتماً برای هر روز و هر ساعت از زندگیشان باید برنامه‌ریزی دقیق و منظمی داشته باشند و باید حتماً مطالب را بنویسند، چون نوشتن خیلی به آن‌ها کمک خواهد کرد. بله، قدرت ارتباط‌گیری بنده با همه افراد جامعه خیلی خوب هست، زیرا در جامعه کنونی حتماً باید با افراد ارتباط قوی و مؤثر داشته باشیم.

• سؤال: مهم‌ترین اصل را در کانون چه می‌دانید؟ کمی توضیح دهید.
پاسخ: مهم‌ترین اصل در کانون آزمون دادن به صورت منظم و حضوری است و استفاده دقیق دانش‌آموز از برنامه راهبردی و عمل به آن است. تحلیل پس از هر آزمون در روند موفقیت به صورت آرام‌آرام به آن‌ها کمک می‌کند.

• سؤال: از آزمون ۲۱ آذر بگویید؟ هم حضور آزمون و هم پیشرفت دانش‌آموزانتان نسبت به آزمون‌های ۴ و ۱۱ مهر چه برنامه‌ریزی کردید؟ و به چه نتیجه‌ای رسیدید؟
پاسخ: بیشتر دانش‌آموزان من از تابستان در آزمون‌ها شرکت می‌کردند و حدود ۸۰ درصد آن‌ها در آزمون‌های تابستان شرکت می‌کردند. پس از هر آزمون کارنامه آن‌ها را برایشان تحلیل می‌کردم و نقطه ضعف و نقطه قوتشان را هم به آن‌ها می‌گفتم تا عیب‌ها و کمبودها را بتوانند در آزمون‌های بعدی جبران کنند و نتیجه این شد که ۵۹ درصد دانش‌آموزان من پیشرفت درسی داشتند.

Menu