اطلاعات پایه
• نام و نام خانوادگی پشتیبان: فاطیما صادقی
• رشته: دانشجوی مهندسی کامپیوتر
• سابقه فعالیت کانونی: یکسال و نیم
• مدیر گروه: مژگان اسدی
• گروه تحت پوشش: کنکوری تجربی
• شغل پدر: فرهنگی بازنشسته
• شغل مادر: فرهنگی بازنشسته

گفتوگو با پشتیبان
• سؤال: شما به عنوان پشتیبان کنکوری، چگونه این سختی بیشتر کار را مدیریت کردید؟ فکر میکنید نقطه قوت کار شما تا به الان چه بوده است؟
پاسخ: من با ایجاد فضایی صمیمی و غیرقضاوتگرانه، ابتدا اعتماد دانشآموز را جلب میکنم. این باعث میشود آنها راحتتر مشکلات واقعی خود را — چه درسی و چه روحی — با من در میان بگذارند. نقطهقوت اصلی کار من همین ایجاد امنیت روانی است: دانشآموز میداند که اینجا محل درک شدن است، نه سرزنش. با این روش، حتی با شخصیتهای مختلف هم میتوانم ارتباط مؤثر برقرار کنم و مشکلات پنهان را قبل از تبدیل شدن به بحران، شناسایی و حل کنم.
• سؤال: مهمترین کاری که شما برای دانشآموزانتان انجام میدهید چیست؟ چگونه این کارها منجر به پیشرفت درسی دانشآموزان شما میشود؟
پاسخ: مهمترین کار من، پیگیری منظم و ساختاریافته وضعیت هر دانشآموز است. این پیگیری مداوم دو نتیجه اصلی دارد: اول، شفافیت و انتظار که منجر به تعریف انتظارات فراتر از درس خواندن میشود، مثل تحلیل آزمونها. دوم، خودتنظیمی که دانشآموز میآموزد عملکرد خود را بررسی کند و بر اساس آن برنامهریزی نماید. این فرآیند، پیشرفت را از حالت انفعالی به فعال تبدیل میکند و باعث پیشرفت پایدار و هدفمند میشود.
• سؤال: چالش بیشتر دانشآموزان تحت پوشش شما در چه درسی است؟ و چه راهکاری برای رفع این چالش به آنها پیشنهاد میکنید؟
پاسخ: چالش اصلی اغلب دانشآموزان در درسهای زیستشناسی و ریاضی است. برای زیستشناسی، مشکل عمدتاً از مطالعه حفظی بدون درک مفاهیم ناشی میشود. راهکار، تاکید بر مطالعه مفهومی کتاب درسی، تحلیل شکلها و پیوند دادن مباحث مرتبط برای پاسخگویی به سوالات ترکیبی است. برای ریاضی، ضعف معمولاً به دلیل تمرین ناکافی و عدم تسلط بر مباحث پایه است. راهکار، حل مسائل متنوع و پلکانی به همراه تحلیل اشتباهات برای تقویت مهارت حل مسئله است.
• سؤال: به عنوان یک پشتیبان موفق در مقوله پیشرفت درسی دانشآموزانتان، مهمترین عامل پیشرفت دانشآموز در آزمونهای کانون را چه میدانید؟
پاسخ: مهمترین عامل پیشرفت، استمرار در چرخه مطالعه، آزموندهی و تحلیل است. آزمونهای منظم به دانشآموز نشان میدهد آموختههایش چقدر عمقی است، اما تحلیل نتایج کلید اصلی است. با تحلیل، او علت هر اشتباه (ضعف مفهومی، بیدقتی یا مدیریت زمان) را کشف و برنامه خود را اصلاح میکند. این تداوم، پیشرفت را از شانسی به روندی پایدار تبدیل میکند.
• سؤال: دغدغه شما به عنوان یک پشتیبان در مورد پیشرفت درسی دانشآموزانتان چه بوده است؟ چگونه بر آن غلبه کردید؟
پاسخ: دغدغه اصلی من، ثبات در روند یادگیری بود، نه فقط پیشرفت خطی. درک میکردم که عوامل مختلفی (خانوادگی، روانی، درسی) میتوانند باعث افت موقتی شوند. راه حل من، شناخت عمیق هر دانشآموز و همراهی در حل مسئله بود. با ایجاد اعتماد و فضای بدون قضاوت، ریشه مشکل را پیدا میکردیم و با هم راهحل شخصیسازیشدهای طراحی میکردیم. هدف، حذف موانع نبود، بلکه تقویت توانایی بازگشت به مسیر و ادامه پایدار پس از هر وقفه بود.
• سؤال: شما چقدر به موضوعات جدید در کانون و اطلاعرسانی همهجانبه آنها به دانشآموزان اهمیت میدهید؟
پاسخ: اطلاعرسانی دقیق و کامل موضوعات جدید کانون را جزء وظایف اصلی و بسیار مهم خود میدانم. معتقدم همه دانشآموزان باید از فرصتها، برنامهها و منابع جدید آگاه شوند تا از عدالت آموزشی برخوردار گردند و بتوانند برنامهریزی هماهنگ و مؤثرتری داشته باشند. این اطلاعرسانی را بهطور منظم و از کانالهای مطمئن انجام میدهم و اهداف و مزایای هر مورد را بهوضوح شرح میدهم تا تصمیمگیری آگاهانه صورت گیرد. این رویکرد، اطمینان میدهد که دانشآموز در یک مسیر پویا و حمایتشده قرار دارد.
• سؤال: نظر شما راجع به منابع کانون و مهندسی منابع دانشآموزان کنکوری چیست؟
پاسخ: منابع کانون به دلیل تنوع و طبقهبندی هدفمند، ابزاری ایدهآل برای شخصیسازی مسیر مطالعه هستند. با توجه به سطح دانشآموز، پیشنهاد من به این صورت است: برای تراز ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کتابهای سبز کانون برای یادگیری مفهومی و پایه، برای تراز ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کتابهای آبی کانون برای تسلط بر تستهای کنکوری و برای تراز بالای ۶۰۰۰ کتابهای بنفش کانون برای چالش با سوالات ترکیبی و پیشرفته. برای همه سطوح، کتابهای زرد (پرتکرار) کانون برای مرور مطالب مهم و آمادگی برای امتحانات نهایی مفید است. این مهندسی منابع، به هر دانشآموز کمک میکند در منطقه رشد بهینه خود قرار گیرد.
• سؤال: در تماسهای خود با گروه تحت پوششتان بیشتر با اولیا صحبت میکنید یا دانشآموزان؟ نقش اولیا را به چه شکل میبینید؟
پاسخ: در تماسها اولویت با صحبت مستقیم با دانشآموز است تا اعتماد و مسئولیتپذیری را تقویت کنم. با این حال، نقش اولیا را به عنوان حامی کلیدی در خانه جدی میگیرم. در صورت نیاز، با اولیا تماس گرفته و با شفافیت، وضعیت تحصیلی را شرح میدهم تا همکاری سهجانبه (مصاحبهگر، دانشآموز، خانواده) شکل گیرد. خوشبختانه اغلب اولیا با آگاهی از شرایط، همراه و پشتیبان مؤثری میشوند. هدف نهایی، ایجاد تعادل بین استقلال دانشآموز و استفاده از حمایت سازنده خانواده است.
• سؤال: از چه منابعی برای پیشرفت دانشآموزان خود استفاده کردهاید؟
پاسخ: من برای پیشرفت دانشآموزان از دو منبع اصلی به صورت ترکیبی استفاده میکنم: اول، کتابهای پرتکرار (زرد) کانون برای آمادگی در امتحانات نهایی و تأثیر معدل. این کتابها با نمایش زوایای مختلف سوالات، درک عمیقتری از مفاهیم ایجاد میکنند. دوم، کتابهای سهسطحی کانون برای تمرین هدفمند کنکور. دستهبندی سوالات در سطوح مختلف، به دانشآموز کمک میکند سریعاً نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص داده و روی آنها کار کند. این دو منبع، چرخه کاملی از یادگیری مفهومی تا آزمونسازی هوشمند را پوشش میدهند.
• سؤال: به نظر شما رایجترین مشکل مشترک دانشآموزان تحت پوشش شما چه بود؟
پاسخ: رایجترین مشکل، مقاومت در برابر پذیرش راهنمایی است. بسیاری از دانشآموزان با این باور که "خودم بهتر میدانم"، در برابر نکات و راهکارهای جدید گارد میگیرند و نقش مصاحبهگر را کمرنگ میدانند. این نگرش اغلب از اعتمادبهنفس نابجا ناشی میشود. برای رفع آن، به جای مقابله مستقیم، سعی میکنم با ارائه مثالهای عینی و دادههای ملموس، بهتدریج اعتماد آنها را جلب کنم. هدف نهایی، تبدیل این مقاومت به خودراهبری آگاهانه است؛ یعنی توانایی استفاده از تجربه دیگران در کنار استقلال فکری.
