مصاحبه با مریم شیبانی؛ پشتیبان برتر پیشرفت درسی از شیراز

این مصاحبه با مریم شیبانی، پشتیبان برتر پیشرفت درسی از شیراز انجام شده است.

مصاحبه با مریم شیبانی؛ پشتیبان برتر پیشرفت درسی از شیراز

اطلاعات پایه
• نام و نام خانوادگی پشتیبان: مریم شیبانی
• مقطع پشتیبانی: دبستان و متوسطه اول
• نام شهر و استان: شیراز، استان فارس
• عیار کانونی پشتیبانی: ۶ سال پشتیبان کانون + (در زمان دانش‌آموزی ایشان: ۱ سال کانونی)
• رشته و دانشگاه تحصیل: فوق‌لیسانس روانشناسی بالینی شیراز
• میزان پیشرفت درسی دانش‌آموزان در آزمون ۲۱ آذر نسبت به ۴ و ۱۱ مهر: ۷۴ درصد پیشرفت درسی
• نام مدیرگروه: شهدخت کشاورز

مصاحبه‌گر: شهدخت کشاورز


گفت‌وگو با پشتیبان
• سؤال: با توجه به اینکه ۷۴ درصد دانش‌آموزان شما در آزمون ۲۱ آذر پیشرفت داشته‌اند، عملکرد خود را برای رشد و پیشرفت آن‌ها توضیح دهید.
پاسخ: من با پیگیری مداوم و مستمر دانش‌آموزان گروه پایه در کنار تحلیل کارنامه و بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین ارتباط مؤثر با والدین پیگیر آموزشی، در تشویق تحصیلی و رشد دانش‌آموزان مؤثر بوده‌ام. همچنین برگزاری جلسات فردی و گروهی انگیزشی و مشاوره تحصیلی جهت برنامه‌ریزی موفق تأثیر زیادی داشت و از اینکه تلاش‌هایم برای دانش‌آموزانم مؤثر بوده است باعث خوشحالی بنده نیز می‌باشد.

• سؤال: مهم‌ترین عامل رشد و پیشرفت دانش‌آموزان شما چه بوده است؟
پاسخ: مهم‌ترین عامل خودباوری در کنار برنامه‌ریزی و تلاش فردی بوده است. با توجه به جلسات انگیزشی و مشاوره‌ای که برای دانش‌آموزان برگزار کرده‌ام، متوجه شدن که هر فرد با توجه به توانایی خود می‌تواند رشد داشته باشد و هیچ زمان برای شروع دیر نیست. همچنین یادگیری اصولی نکات تست‌زدن، برنامه‌ریزی صحیح و مطالعه صحیح هر درس نقش پررنگی در رشد تحصیلی دانش‌آموزانم داشت.

• سؤال: آیا در مسیر رشد و پیشرفت دانش‌آموزان با چالشی مواجه شدید؟ چگونه آن را برطرف کردید؟
پاسخ: قطعاً بله، چرا که هر فرد ویژگی‌های متفاوتی دارد و متناسب با شخصیت فرد باید مسیر رشد را بررسی کرد. اما من با صبر و حوصله و وقت‌گذاشتن تمام تلاش را داشته‌ام که بهترین نتیجه از ارتباطم با دانش‌آموز و جلسات مشاوره دانش‌آموزی را داشته باشم و دغدغه‌مند بودن والدین و همکاری آن‌ها نیز نقش پررنگی در حل کردن چالش‌های دانش‌آموزان داشته است.

• سؤال: برای پیشرفت درسی دانش‌آموزان در مدرسه (نیم‌سال اول) چه برنامه‌ای دارید؟
پاسخ: منابع کانون می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد، کتاب‌های پرتکرار مطمئناً مفید خواهد بود. هدف‌گذاری برای نمرات و معدل مدرسه می‌تواند شوق بیشتری برای مطالعه و برنامه‌ریزی صحیح ایجاد کند و آموزش راهکارهای مدیریت زمان توسط مصاحبه‌گر که به‌صورت آنلاین و حضوری پیوسته انجام می‌شود در ایام امتحان باعث شده است تست‌زدن در کنار روند مطالعاتی باشد و بودجه‌بندی مطالعاتی کانون را به بهترین شکل انجام دهند.

• سؤال: کدام‌یک از آموزه‌های کانون در رشد و پیشرفت دانش‌آموزان شما مؤثر بوده است؟
پاسخ: قطعاً برنامه راهبردی قلم‌چی و دفتر برنامه‌ریزی قلم‌چی که دو ابزار مهم کانون بوده است در قدم اول بیشترین تأثیر را داشته است، چرا که مسیر را مشخص می‌کند و بررسی کیفیت و کمیت مسیر را دارد. همچنین تحلیل‌های اصولی آزمون که بیشترین بازده آزمون روز جمعه را خواهد داشت خیلی مؤثر بوده است و در کنار آن منابع آموزشی کانون بسیار مفید بوده است.

• سؤال: در تماس‌های خود با گروه تحت پوششتان بیشتر با اولیا صحبت می‌کنید یا دانش‌آموزان؟ نقش اولیا را به چه شکل می‌بینید؟
پاسخ: من صرفاً نمی‌توانم بگویم فقط اولیا یا فقط دانش‌آموز، بلکه بر اساس نیاز تفاوت دارد و سعی می‌کنم با هر دو تماس داشته باشم. چرا که مشغولیات ذهنی والدین گاهی با دانش‌آموز متفاوت است و چالش‌های متفاوتی هست. اما در هر صورت سعی می‌کنم راهکارهای آموزشی یا انگیزشی را متناسب با شرایط کاملاً واضح و اجرایی توضیح دهم و نتیجه را همیشه پیگیری می‌کنم.

• سؤال: چقدر شخصاً به برنامه‌ریزی خودتان برای انجام کارهای روزانه اهمیت می‌دهید؟ چقدر این برنامه‌ریزی و اهمیت داشتن آن را به دانش‌آموزان خود تا به الان انتقال داده‌اید؟ آیا غیر از پشتیبانی در کانون، قدرت ارتباط‌گیری شما با سایر افراد هم خوب است؟
پاسخ: من همه‌روزه پایبند به برنامه‌ریزی هستم و این را حتی جدای از درس مدرسه به دانش‌آموزانم برای ایام تابستان نیز با اصول علمی آموزش می‌دهم. همچنین همیشه در جلسات دانش‌آموزی گفته‌ام دفتر برنامه‌ریزی اساس پیشرفت می‌باشد و بیان می‌کنم که بنده خودم هم برای کنکور لیسانس، ارشد و دکتری از این دفتر برنامه‌ریزی استفاده کرده‌ام، چرا که از همه نظر جامع می‌باشد. همراه داشتن دفتر برنامه‌ریزی تکمیل‌شده در روز جمعه آزمون را الزامی کرده‌ام، چرا که دانش‌آموز اگر عملکرد خود را ثبت نکرده باشد نمی‌تواند ارزیابی دقیقی جهت پیشرفت داشته باشد. دانش‌آموزان از این موضوع خیلی استقبال می‌کنند و در دفتر برنامه‌ریزی خود برای بنده یادداشت‌های محبت‌آمیزی می‌نویسند که بسیار برایم ارزشمند است. از این بابت که به عنوان یک روانشناس در محیط کاری دانش‌آموزانم همانند کلینیک توانسته‌ام ارتباط پررنگی داشته باشم.

• سؤال: تجربه خود را با دانش‌آموزان گروه دبستان بفرمایید و جهت رشد چه پیشنهادی برای دانش‌آموزان و والدین این پایه دارید؟
پاسخ: مصاحبه‌گر گروه پایه همزمان باید نقش معلم و دوست دانش‌آموز را داشته باشد که در کنار ایجاد رابطه پررنگ با دانش‌آموز بتواند اثرگذاری آموزشی خود را داشته باشد. دانش‌آموزان این پایه چون هنوز در گروه کودک و نوجوان هستند چالش‌های روانشناسی نیز دارند که والدین باید آگاه باشند جهت مدیریت چالش‌ها و مدیریت مطالعه درسی دانش‌آموز. همواره دانش‌آموزان خود را در جهت رشد تشویق کنند اما برچسب نزنند که اگر گاهی دانش‌آموز دچار افت تحصیلی شد اعتماد به نفس خود را از دست ندهد. همچنین جهت تمرکز بهتر و چالش‌های سن بلوغ ورزش را مدیریت‌شده همیشه در برنامه زندگی دانش‌آموز قرار گیرد.

• سؤال: با توجه به اینکه ۶ سال در کانون قلم‌چی مصاحبه‌گر بودید و یک سال نیز دانش‌آموز کانون بوده‌اید، آیا مجموعه قلم‌چی بر روی زندگی فردی شما هم اثر گذاشته است؟
پاسخ: از جهت مثبت بله، ما در کانون قلم‌چی شیراز جلسات ارزیابی هفتگی با مدیر گروه خود خانم کشاورز و مدیر قلم‌چی شیراز آقای دکتر رضوی‌پور را داریم که این جلسات تماماً باعث رشد می‌شود، از جهت اینکه عملکرد ما ارزیابی می‌شود و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کنیم که بتوانیم اثر انگشت بهتری در مجموعه قلم‌چی داشته باشیم. همچنین جلسات ما محتوای روانشناسی و توسعه فردی دارد که آقای دکتر رضوی‌پور واقعاً برای رشد فردی کارکنان مجموعه خود خیلی خوب وقت می‌گذارند. به نظر من اگر بنده الان در این جایگاه هستم ماه عسل عملکرد شخصی در کنار مدیر گروه و مدیر موسسه قلم‌چی شیراز می‌باشد که همانند یک خانواده همگی در کنار هم باعث رشد قلم‌چی شیراز خواهیم بود. و از افتخارات بنده می‌باشد که شاگرد آقای دکتر رضوی‌پور و خانم کشاورز هستم.

• سؤال: می‌توانید یک تجربه شیرین از پشتیبانی گروه پایه برایمان بگویید؟
پاسخ: بله حتماً، از خاطرات شیرین که خیلی دارم اما یکی از لذت‌بخش‌ترین خاطرات شیرین بنده قبولی در آزمون سمپاد یکی از دانش‌آموزان در سال گذشته می‌باشد که مادرشان از شدت خوشحالی ساعت ۱ نیمه‌شب با من تماس گرفتن و شوق و گریه خبر قبولی دانش‌آموزشان را اطلاع دادند و خواستند تشکر کنند، چرا با توجه به مشکلات خانوادگی چندان به امید قبلی نداشتن و با استفاده از جلسات انگیزشی و مشاوره‌ای مصاحبه‌گر آینده‌شان تغییر کرد. و اینکه در آینده درخشان دانش‌آموزان بتوانیم مؤثر باشیم واقعاً لذت‌بخش می‌باشد.

Menu