گفت وگوبا سیدمحمد حسینی نیا : پشتیبان برتر دوازدهم انسانی از قم

با توجه به اینکه دانش‌آموزان من در طول این دوره پیشرفت خوبی داشته‌اند، معتقد هستم که این موفقیت ریشه در رویکرد مشارکتی، برنامه‌ریزی شفاف و تعامل مستمر با دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دارد.

گفت وگوبا سیدمحمد حسینی نیا : پشتیبان برتر دوازدهم انسانی از قم

ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻥ: سیدمحمد حسینی نیا

ﺭﺗﺒﻪﮐﻨﮑﻮﺭﺳﺮﺍﺳﺮي: 2900

ﻧﺎﻡ ﺭﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ: کارشناسی حقوق دانشگاه قم_ کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان

17 سال سابقه همکاری با کانون گفت وگوبا سیدمحمد حسینی نیا : پشتیبان برتر دوازدهم انسانی از قم

ﻣﻘﻄﻊ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﯽ: دوازدهم انسانی

ﻧﺎﻡ ﻣﺪﯾﺮ: کامران شهان

 

ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﮔﺮ: فرزانه عباسی

  

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍي ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯﺍﻧﺘﺎﻥ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﻫﻴﺪ؟

با توجه به اینکه دانش‌آموزان من در طول این دوره پیشرفت خوبی داشته‌اند، معتقد هستم که این موفقیت ریشه در رویکرد مشارکتی، برنامه‌ریزی شفاف و تعامل مستمر با دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دارد.

از همان جلسه ی اول، سعی کردم برنامه‌ریزی کلی خود را به‌صورت شفاف به دانش‌آموزان و اولیا معرفی کنم. در این جلسه که حدود یک‌ساعت‌ونیم به‌طول انجامید، نه‌تنها اهداف کلان دوره را بیان کردم، بلکه با ارائهی مثال‌های عینی، منطق پشت روش‌های کاری مانند استفاده از دفتر برنامه‌ریزی فردی، استراتژی‌های راهبردی آزمون و مدیریت زمان مؤثر را به‌صورت کاربردی تبیین نمودم.

همچنین، در طول دوره، پس از هر پروژه یا مرحله ی مهم، دانش‌آموزان و اولیا را به جلسات ارزیابی حضوری دعوت کردم. در این جلسات، ضمن بازنگری در نقاط قوت و ضعف پروژه ی گذشته، راهکارهای مشخصی برای پروژهی بعدی ارائه می‌شد تا یادگیری به‌صورت پیوسته و هدفمند پیش برود.

با تکیه بر ۱۷ سال تجربه ی مشاوره درسی در کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی)، تلاش کردم جلسات را به‌صورت کارگاهی و فعال برگزار کنم؛ طوری که ۶۰ تا ۷۰ درصد زمان جلسه صرف بیان نظرات، تجربیات و پرسش‌های خود دانش‌آموزان شود. این روش نه‌تنها مشارکت آن‌ها را افزایش داده، بلکه نشان داده که کلام هم‌رده‌های هم‌سن بر دانش‌آموزان تأثیر عمیق‌تری دارد و پیام‌ها بهتر در دل آن‌ها می‌نشیند. در پایان هر جلسه نیز نقش خود را به‌عنوان تسهیل‌گر و راهنما ایفا می‌کردم و نکات کلیدی را به‌صورت جمع‌بندی‌شده و ساختاریافته مرور می‌نمودم.

این رویکرد مشارکتی، همراه با همکاری صمیمانه با خانواده‌ها و تمرکز بر خودمدیریتی دانش‌آموزان، بستر مناسبی برای رشد پایدار و پیشرفت آنان فراهم کرده است.

 

 ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﮐﺪﺍﻡ ﺩﺭﺱ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ؟

 به‌طور کلی، با توجه به تأکید ویژه‌ای که در طول دوره بر دروس پایهٔ دوازدهم و همچنین دروس حفظی و تک‌کتاب (مانند روان شناسی، اقتصاد و جامعه شناسی ها) داشته‌ام، مشاهده شده که بیشترین پیشرفت دانش‌آموزان در همین دروس رخ داده است.

این موفقیت عمدتاً ناشی از ارائه ی برنامه‌های هدفمند، استفاده از تکنیک‌های مؤثر حفظ و یادآوری، و همراهی مستمر در مدیریت زمان مطالعهی این دروس بوده است. همچنین، با توجه به تفاوت‌های فردی در توانایی‌های دانش‌آموزان، برای هر گروه برنامه‌های متناسبی طراحی شد که این امر منجر به پیشرفت‌های قابل‌توجهی شده است.

در نتیجه، اگرچه بیشترین رشد جمعی در دروس حفظی و پایهی دوازدهم مشهود بوده، اما با توجه به برنامه‌ریزی تفکیک‌شده، هر دانش‌آموز توانسته است در حداکثر توان خود در سایر دروس نیز پیشرفت کند.

  

ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯﺗﺎﻥ ﭼﻪ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟

 1.تاکید و الزام دانش آموزان به تکمیل دفتر برنامه ریزی

2. هماهنگ کردن برنامه مدرسه و کانون و در صورت نیاز دادن زمان جداگانه برای برنامه های مدرسه 

3. تاکید و الزام دانش آموزان به نوشتن برنامه شخصی مطابق برنامه راهبردی و برنامه هفتگی مدرسه (بهترین زمان نوشتن جمعه بعد از آزمون الی شنبه) 

4. تاکید و الزام دانش آموزان به تحلیل هر آزمون (تکمیل کلاسور ارزیابی) تا هم اشکلات و نکات علمی و درسی و هم نکات و اشکالات آزمونی از قبیل (خواندن کامل تیتر سوال و خواندن کامل و دقیق گزینه ها و سرعت و زمان نامناسب برای پاسخگویی و تست زنی و وارد  کردن درست گزینه ها در پاسخبرگ و ...) و هم نکات و اشکالات مربوط به روش های برنامه ریزی و مطالعه از قبیل ( عدم مطالعه عمیق مباحث و مطالعه به صورت سطحی _ عدم گذاشتن زمان کافی برای تست زنی سنجشی و آموزشی_ عدم مرور کافی خصوصا مرور و جمع بندی نهایی که در دو الی سه روز مانده به آزمون صورت می گیرد. 

 5. تاکید برای حل آزمون های هدف گذاری و آزمون های مشابه پارسال

6. دادن برنامه و ساعت مطالعه برای هر داوطلب متناسب با توانایی و عملکرد ایشان

7. دادن الگوی کلی مطالعاتی و زمان و میزان و روش های مطالعاتی متفاوت به دانش آموزان

  

ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﻴﺪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﺭﺷﺪي ﭼﻪ ﻣﺪﺕ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﭼﻪ ﭼﻴﺰي ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ؟

 به نظر می رسد، این روند رشدی می‌تواند تا پایان دورهی آموزشی (و حتی فراتر از آن، در مسیر یادگیری مادام‌العمر دانش‌آموزان) ادامه داشته باشد، مشروط بر اینکه هم دانش‌آموزان و هم بنده، تعهد و پایبندی خودمان را حفظ کنیم.

برای تداوم این روند، دو عنصر کلیدی ضروری است:

۱. تلاش مستمر و مدیریت

خودکار دانش‌آموزان — یعنی آن‌ها نه‌تنها برنامه‌ها را اجرا کنند، بلکه بتوانند در طول زمان، مسئولیت یادگیری و برنامه‌ریزی خود را به‌طور آگاهانه بپذیرند.

۲. پیگیری دقیق، هدفمند و همراهی مستمر از سوی مشاور — که شامل بازنگری منظم برنامه‌ها، ارائه ی بازخورد سازنده، و تعدیل راهبردها بر اساس پیشرفت واقعی هر دانش‌آموز باشد.

در واقع، رشد زمانی پایدار می‌شود که همکاری دوسویه بین مشاور و دانش‌آموز به یک فرهنگ یادگیری تبدیل شود — نه یک الزام موقت. 

 

آﯾﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯي ﺩﭼﺎﺭ ﭼﺎﻟﺶ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﯾﺪ؟ ﭼﻄﻮﺭ  ﺑﺮﻃﺮﻑ ﮐﺮﺩﯾﺪ؟

 بله، در طول این مسیر با چالش‌هایی همچون کاهش انگیزه ی برخی دانش‌آموزان در ماه‌های میانی سال، عدم پایبندی به برنامه‌ریزی شخصی، یا تفاوت‌های شدید در سطح پایه ی علمی و مدیریت زمان مواجه شدم.

برای مقابله با این چالش‌ها، ابتدا سعی کردم ریشهی مشکل را شناسایی کنم — آیا مربوط به برنامهی نامناسب است؟ آیا دانش‌آموز از خستگی یا اضطراب تحصیلی رنج می‌برد؟ یا آیا همکاری خانواده کافی نیست؟

سپس با برگزاری جلسات فردی یا گروهی بازخورد (همراه با اولیا در صورت نیاز)، برنامه‌های مطالعاتی را بر اساس شرایط جدیدِ دانش‌آموز تعدیل کردم. برای مثال، برای دانش‌آموزانی که برنامه‌ریزی را رها کرده بودند، الگوهای ساده‌تر و کوتاه‌مدت‌تر ارائه دادم تا بازگشت به مسیر را آسان‌تر کنند. همچنین، با تأکید بر موفقیت‌های کوچک و پیشرفت‌های گذشته ی خودشان، انگیزهی درونی آن‌ها را بازگرداندم.

علاوه بر این، در جلسات کارگاهی گروهی، از تجربه‌های موفق هم‌کلاسی‌ها به‌عنوان الگو استفاده کردم تا دانش‌آموزان ببینند که راه‌حل‌ها در دسترس هستند و دیگران هم از همین چالش‌ها عبور کرده‌اند.

نتیجه ی این روش‌ها این بود که بیشتر دانش‌آموزان نه‌تنها از بحران عبور کردند، بلکه مسئولیت بیشتری نسبت به یادگیری خود پذیرفتند و حتی در مراحل بعدی، خودشان پیشنهاد بهبود برنامه‌هایشان را می‌دادند.

 

ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺍﺯ آﻣﻮﺯﻩ ﻫﺎي ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯ ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟

از میان آموخته‌های ارزشمند کانون فرهنگی آموزش، چند عنصر کلیدی به‌ویژه در رشد و پیشرفت دانش‌آموزان من نقش بسزایی ایفا کرده‌اند:

۱. برنامهی راهبردی آزمون‌ها:

این برنامه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با هدف‌مندی و زمان‌بندی دقیق، مباحث را پوشش دهند و از یادگیری‌های تصادفی یا سطحی خارج شوند.

۲. آزمون‌های تشریحی:

این آزمون‌ها فراتر از گزینه‌زنی، عمق درک مفاهیم را سنجیده و دانش‌آموز را به تفکر تحلیلی و بیان منطقی سوق می‌دهند — مهارتی که در آزمون‌های کنکور نیز به‌صورت غیرمستقیم حائز اهمیت است.

 ۳. کلاس‌های سالانه و جمع‌بندی:

این جلسات، فرصتی ارزشمند برای ساماندهی دانش پراکنده ی دانش‌آموزان و ایجاد دید کلی از مباحث فراهم می‌کند و به‌ویژه در ماه‌های پایانی سال، نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش اعتمادبه‌نفس و کارایی آن‌ها دارد.

۴. آزمون‌های آنلاین مشابه پارسال و هدفگذاری موجود در پروفایل شخصی دانش آموزان:

با حل این آزمون‌ها، دانش‌آموزان نه‌تنها با سبک و ساختار واقعی سؤالات آشنا می‌شوند، بلکه می‌توانند هدف‌گذاری هوشمندانه‌تری برای نمره و رتبه ی مورد نظر خود داشته باشند.

۵. کلاسور ارزیابی (تحلیل آزمون):

این ابزار، قلب تپنده ی یادگیری اصلاحی است؛ چرا که دانش‌آموز را از مرحلهی «دانستن اینکه چه چیزی را اشتباه زده» به مرحله ی «فهمیدن چرایی اشتباه و نحوهی جلوگیری از آن در آینده» می‌رساند و یادگیری ناقص به یادگیری کامل تبدیل می شود.

6.   شرکت در آزمون های هدیه:

 جهت مقایسه   عملکرد خود در گذشته و آینده بسیار موثر بوده است.

  

ﭼﻪ ﻣﻨﺎﺑﻌﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍي ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯﺍﻧﺘﺎﻥ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮﺩﯾﺪ؟ آﯾﺎ آﻧﻬﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؟

 1. کتاب های پرتکرار

2. کتاب های اول

3. کتاب های سه سطحی

4. کتاب های تاک

5. کتاب های آبی کانون

6. اپلیکیشن پلکان

 

آﯾﺎ ﺑﺎ ﺍﻭﻟﻴﺎ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯﺍﻥ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺭﯾﺪ؟ ﺍﯾﻦ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﭼﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮي ﺑﺮ ﺭﻭﻧﺪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪﺷﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟

 بله_ ارتباط فعال و مستمر با اولیای دانش‌آموزان یکی از ارکان اصلی رویکرد آموزشی من بوده است. این ارتباط  که از طریق جلسات حضوری، تماس‌های تلفنی صورت گرفته — تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت دانش‌آموزان داشته است.

اولیا با درک بهتر از روش‌های برنامه‌ریزی، انتظارات آموزشی و چالش‌های فردی فرزندشان، نه‌تنها به‌عنوان حامیان عاطفی، بلکه به‌عنوان همکاران مؤثر در فرآیند یادگیری عمل کرده‌اند. این همکاری باعث شده تا دانش‌آموزان بتوانند برنامه‌های خود را با آرامش و حمایت کامل در خانه اجرا کنند و از فضای دوگانه یا متناقض بین مدرسه/کانون و خانه در امان بمانند.

علاوه بر این، این ارتباط به اولیا کمک کرده تا نقش مشاور و همراه هوشمند را در کنار فرزندشان ایفا کنند، نه ناظر یا فشاردهنده. در نتیجه، دانش‌آموزان احساس حمایت بیشتری کرده‌اند، انگیزهی آن‌ها پایدارتر شده و برنامه‌ریزی‌شان — هم از نظر کمی و هم کیفی — به‌مراتب دقیق‌تر و مؤثرتر بوده است.

به‌عبارت دیگر، مثلث همکاری بین «مشاور – دانش‌آموز – اولیاء»، زمینه‌ساز پیشرفت پایدار و روان‌ترِ مسیر تحصیلی دانش‌آموزان بوده است.

 

ﺑﺮﺍي ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺭﺳﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﺶ آﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ (ﻧﻴﻤﺴﺎﻝ ﺍﻭﻝ)ﭼﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﯾﯽ ﺩﺍﺭﯾﺪ؟

خوشبختانه باتوجه به تاکید آزمون های کانون روی مباحث نیمسال اول و همچنین شرکت در آزمون های هدفگذاری در هفته اول و گذاشتن اولویت مطالعه در طول نیمسال اول روی دروس دوازدهم باعث شده که نگرانی خاصی در این خصوص نداشته باشیم و داوطلب با کمی کار تشریحی می تواند در امتحانات نیمسال اول موفق شود. استفاده از کتاب های پرتکرار و کتاب های اول به دانش آموزان توصیه و تاکید می شود .

Menu