مصاحبه کننده: مهدیه عابدی
لطفاً خودتان را معرفی نمایید. آیا شما کانونی بودید چه سالی ؟
اینجانب مهسا عزیزی، دانشجوی آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان هستم. از تابستان پایه یازدهم بهعنوان دانشآموزعضو کانون بودم وبه کمک خدمات کانون و برنامه راهبردی بی نظیر در دانشگاه فرهنگیان قبول شدم ودر حال حاضر بهعنوان پشتیبان تحصیلی در آموزشگاه قلمچی فعالیت میکنم.
با توجه به اینکه ۵۰ درصد دانشآموزان کنکوی شما پیشرفت داشتهاند، عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانشآموزانتان توضیح دهید.
عملکرد بنده بر پایهی برنامهریزی فردمحور، پیگیری منظم، تحلیل دقیق کارنامهها و آزمونها و ایجاد ارتباط مستمر با دانشآموزان استوار بوده است. تلاش کردهام با شناسایی نقاط قوت و ضعف هر دانشآموز، برنامهی درسی متناسب با شرایط او تنظیم کرده و با ایجاد انگیزه، نظم و مسئولیتپذیری، مسیر پیشرفت را برایشان هموار کنم.
دانشآموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشتهاند؟
بیشترین میزان پیشرفت دانشآموزان بنده در دروس عمومی بهویژه ادبیات فارسی و همچنین در برخی دروس اختصاصی متناسب با پایهی تحصیلی آنان مشاهده شده است.
مهمترین عامل رشد و پیشرفت در دانشآموزانتان چه بوده است؟
مهمترین عامل، تعهد به برنامه، استمرار در مطالعه و پیگیری منظم به همراه افزایش اعتمادبهنفس و باور به توانمندیهای فردی دانشآموزان بوده است.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامهدار باشد و این امر مستلزم چه چیزی است؟
در صورت حفظ نظم، پایبندی به برنامه و تداوم ارتباط مؤثر بین پشتبان، دانشآموز و اولیا، این روند رشدی میتواند بهصورت پایدار تا پایان سال تحصیلی و حتی در سالهای بعد نیز ادامهدار باشد.
آیا در روند رشد و پیشرفت دانشآموزی دچار چالش شدهاید؟ چگونه آن را برطرف کردید؟
بله، در برخی موارد افت انگیزه یا بینظمی در اجرای برنامه مشاهده شد. این چالشها با گفتوگوی فردی، اصلاح برنامه، هدفگذاری کوتاهمدت و در صورت نیاز، ارتباط با اولیا برطرف گردید.
کدام یک از آموزههای کانون در رشد و پیشرفت دانشآموزان شما مؤثر بوده است؟
آموزههایی مانند برنامه راهبردی، تکمیل دفتر برنامه ریزی واصل تراز، ثبت و بررسی کارنامهی عملکرد، خودارزیابی و استمرار در آزمونها نقش بسیار مؤثری در پیشرفت دانشآموزان داشتهاند.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانشآموزانتان معرفی کردید؟ آیا از آنها استفاده کردهاند؟
منابع اصلی معرفیشده شامل کتابهای کانون، کتاب های آبی و سه سطحی قلمچی ، آزمونها، برنامه راهبردی و بستههای آموزشی متناسب با سطح دانشآموز بوده است که خوشبختانه اکثر دانشآموزان بهصورت منظم از آنها استفاده کردهاند.
آیا با اولیای دانشآموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، ارتباط منظم و هدفمند با اولیا برقرار بوده است. این ارتباط باعث افزایش نظارت، ایجاد هماهنگی در اجرای برنامهها و تقویت انگیزهی دانشآموزان شده و تأثیر مثبتی بر روند پیشرفت تحصیلی آنان داشته است.
برای پیشرفت درسی دانشآموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامهای دارید؟
برنامهی بنده شامل تقویت دروس پایه، هماهنگی برنامهی آزمون و مدرسه، مرور مستمر، رفع اشکال منظم و مدیریت زمان در ایام امتحانات نیمسال اول میباشد.
