نام و نام خانوادگی:
علیرضا خانی
شهر و استان:
تهران
درصد پیشرفت دانش اموزان: 73%
رشته و دانشگاه: مهندسی نفت دانشگاه تهران
سابقه پشتیبانی : از سال 1402
سابقه دانش اموزی کانون: متوسطه ۱ و دهم و یازدهم
مصاحبه گر: مجید جوهری
لطفا خودتان را معرفی نمایید.
علیرضا خانی هستم، دانشجوی ترم ۵ مهندسی نفت که در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستم و از سال ۱۴۰۲ در کنار آقای جوهری سابقه پشتیبانی داشتم که سال اول در مقطع متوسطه اول و درسال دوم در مقطع دهم و یازدهم و امسال هم در مقطع متوسطه اول مشغول به کار هستم و هر ساله دانش آموزان نتایج خوبی گرفته اند و در مدارس برتر و تیزهوشان قبول شده اند.
با توجه به اینکه ۷۳ درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
کار بنده از همان شروع سال تحصیلی با جلسه معارفه یا اتمام حجت شروع شد و در جلساتی که در ابتدای سال با هر دانش آموز و اولیا برگزار کردم هدف و مقصد را برای دانش آموزان مشخص میکردم و مسیر رسیدن به آن را برایشان توضیح میدادم و روی استمرار و پیوستگی در این مسیر تاکید میکردم.
در ادامه با پیگیری و دادن تکالیف هفتگی به دانش آموزان آن ها را همیشه در این زمینه فعال نگه میداشتم که در این مسیر دچار انحراف نشوند و تکالیف و تحلیل آزمون ها و دفتر برنامه ریزی آن ها را در هر آزمون بررسی میکردم و مطابق با نیاز ها و اشکالاتی که داشتند برای آزمون های بعدی برای آن ها برنامه ریزی میکردم.
دانشآموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشتهاند؟
در بررسی روند تحصیلی دانشآموزان، بیشترین رشد در دروس تحلیلی مانند ریاضی و علوم دیده شد. این پیشرفت بهدلیل تمرکز بر حل تمرینهای هدفمند، تعیین تکالیف مرحلهبندیشده و پیگیری مداوم انجام آنها بود و تخصص بنده هم در تدریس درس ریاضی و علوم بود که اگر دانش آموزان سوالی راجع به این دو درس داشتند به آنها کمک میکردم . دانشآموزان بهتدریج با روش درست مطالعه و حل مسئله آشنا شدند. اصلاح اشتباهات قبلی و تکرار آگاهانهی تمرینها باعث افزایش تسلط آنها شد. در کنار این موارد، افزایش انگیزه و نظم مطالعاتی نقش مهمی در پیشرفت آنها داشت.
مهمترین عامل رشد و پیشرفت دانشآموزان چه بوده است؟
بهنظر من، اصلیترین عامل پیشرفت دانشآموزان ایجاد تعهد نسبت به برنامهی درسی بوده است. زمانی که برنامهی شخصی برای هر دانشآموز طراحی شد و انجام آن بهصورت منظم بررسی گردید، میزان مسئولیتپذیری آنها افزایش یافت. تشویق بهموقع و برخورد قاطع در صورت بینظمی، مسیر یادگیری را مشخصتر کرد. همچنین حمایت خانوادهها باعث شد دانشآموزان خود را موظف به اجرای برنامه بدانند. این هماهنگی تأثیر مستقیمی بر روند رشد آنها داشت.
فکر میکنید این روند رشدی تا چه زمانی ادامه داشته باشد و به چه چیزی نیاز دارد؟
در صورتی که دانشآموزان به عادتهای مطالعاتی ایجادشده پایبند بمانند، این روند میتواند ادامهدار باشد. حفظ نظم، انجام تکالیف در زمان مشخص و مرور منظم مطالب از پیشنیازهای اصلی این مسیر است. همراهی اولیا و نظارت مستمر آنها نقش مهمی در تداوم پیشرفت دارد. همچنین داشتن هدف مشخص و ارزیابی دورهای عملکرد، انگیزهی دانشآموزان را حفظ میکند. حضور فعال مشاور در هدایت این مسیر، عامل تکمیلکنندهی این روند خواهد بود.
آیا در روند پیشرفت دانشآموزان با چالشی روبهرو شدید؟ چگونه آن را حل کردید؟
در برخی موارد با افت انگیزه یا بینظمی در اجرای برنامهها مواجه شدم. برای رفع این موضوع، ابتدا دلیل مشکل شناسایی شد و با مشورت با آقای جوهری و رهنمود های ایشان سپس برنامهها متناسب با شرایط دانشآموز اصلاح گردید. با گفتوگوهای فردی و تعیین تکالیف قابل اجرا، فشار روانی کاهش یافت. پیگیری روزانه و بازخورد مستمر باعث شد دانشآموز دوباره به مسیر برگردد. در موارد لازم، همکاری اولیا نیز به حل سریعتر چالش کمک کرد.
کدام آموزههای کانون در پیشرفت دانشآموزان شما مؤثر بوده است؟
تأکید کانون بر برنامهریزی مکتوب و نظم شخصی تأثیر زیادی بر عملکرد دانشآموزان داشت. استفاده از دفتر برنامهریزی باعث شد دانشآموزان زمان خود را بهتر مدیریت کنند. بررسی منظم این دفاتر، میزان پایبندی آنها را افزایش داد. همچنین آموزش هدفگذاری و استمرار در تلاش، نگاه دانشآموزان را نسبت به درس تغییر داد. این آموزهها به مرور به یک عادت مطالعاتی پایدار تبدیل شد.
چه منابعی را برای رشد تحصیلی معرفی کردید و میزان استفاده چگونه بود؟
برای تقویت یادگیری، منابع کمکآموزشی متناسب با سطح هر دانشآموز انتخاب شد. تمرکز اصلی بر تمرینهای پرتکرار و سوالات استاندارد بود. دانشآموزان موظف به انجام تکالیف مشخص در بازههای زمانی تعیینشده بودند. بررسی و تحلیل پاسخها باعث شد استفاده از منابع هدفمندتر شود. بیشتر دانشآموزان با پایبندی به این منابع، پیشرفت قابل توجهی را تجربه کردند.
ارتباط شما با اولیای دانشآموزان چه تأثیری داشته است؟
ارتباط منظم با اولیا باعث ایجاد هماهنگی در روند آموزشی شد. زمانی که خانوادهها در جریان برنامهها قرار گرفتند، نظارت در خانه افزایش یافت. این موضوع باعث شد دانشآموزان تکالیف خود را جدیتر دنبال کنند. حمایت اولیا در اجرای برنامهها، نقش مهمی در تثبیت نظم مطالعاتی داشت. همکاری سهجانبه بین مشاور، دانشآموز و خانواده تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی گذاشت.
برنامهی شما برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در نیمسال اول چیست؟
در نیمسال اول تمرکز اصلی بر تثبیت مطالب و آمادگی برای امتحانات است. مرور منظم، تمرین هدفمند و بررسی اشتباهات گذشته در اولویت قرار دارد. برنامهها بهگونهای تنظیم شدهاند که دانشآموز دچار فشار بیشازحد نشود. پیگیری مستمر انجام تکالیف و اصلاح روش مطالعه، بخش مهمی از این برنامه است. هدف اصلی، ایجاد یادگیری عمیق و پایدار در دانشآموزان است.
