گفتگو با گلناز محمدی پشتیبان و مدیر گروه متوسطه اول از گچساران

مهترین عامل و رشد و پیشرفت دانش آموزان شما چه بوده است؟ تلاش، انگیزه و زحمات خود دانش آموزان، در کنار پیگیری اولیای محترم آنهاست. من در اولین جلسه حضوری( اتمام حجت) بر موارد زیر تاکید می‌کنم:

گفتگو با گلناز محمدی پشتیبان و مدیر گروه متوسطه اول از گچساران

نام ونام خانوادگی: گلناز محمدی 

نام رشته و دانشگاه: کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی 

 عیار کانونی: ۲۲سال ( مدیر دبستان و متوسطه اول‌، پشتیبان متوسطه اول دختر ، مشاور تحصیلی مدارس سرای دانش وچکاد دانش)

 نام شهر و استان : گچساران، کهگیلویه و بویر احمد


گفتگو با گلناز محمدی پشتیبان و مدیر گروه متوسطه اول از گچسارانمصاحبه کننده: یدالله مرادی


مهترین عامل و رشد و پیشرفت دانش آموزان شما چه بوده است؟

تلاش، انگیزه و زحمات خود دانش آموزان، در کنار پیگیری اولیای محترم آنهاست. من در اولین جلسه حضوری( اتمام حجت) بر موارد زیر تاکید می کنم: 

مطالعه درس هر روز در همان روز، حل تمرین تشریحی از کتاب پرتکرار بعد از مطالعه همان مبحث، تکمیل دفتر برنامه ریزی، دقت در کلاس درس، یاداشت برداری هنگام مطالعه و کلاس درس، حل تست از کتاب آبی و سه سطحی طبق برنامه راهبردی کتاب، شرکت در آزمون هدفگذاری و مشابه سال قبل را پیشنهاد می دم. البته مهم تر از همه، تحلیل و بررسی آزمون و پیدا کردن اشکالات، و تمرکز در برطرف کردن اشکالات خود تا قبل از آزمون بعدی( یادگیری ناقص به کامل تبدیل کردن) را یاد آور می کنم.

 با توجه به اینکه۸۳ درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشته اند، راز موفقیت شما برای این پیشرفت چه بوده است؟ زنجیره ای از اقدامات در این موفقیت موثر بوده است. از جمله: 

ارتباط و پیگیری مستمر با اولیا و دانش آموزان  

ارتباط صمیمی و ایجاد انگیزه برای آنها  

پر رنگ کردن نقاط قوت دانش آموزان و تاکید بر شرکت در جلسات و دریافت کارنامه در عصر جمعه به صورت حضوری و در صورت نیاز برنامه ریزی درسی، هدف گذاری روی ۲ درس 

تاکید بر جدی گرفتن آزمون و شرکت در آزمون ها به صورت حضوری  و همچنین آزمون های هدف گذاری و مشابه‌ سال قبل 

مرور دفترچه آزمون شب قبل از آزمون و در صورتی که برنامه مدرسه و کانون هماهنگ نباشد 

تاکید بر استفاده از کلاس های رایگان کانون و پیشرفت کارت ، درسنامه و آزمون هایی که در سایت کانون قرار دارد . 

بعلاوه یادآوری می کنم که کارنامه اشتباهات را جدی بگیرند و سعی در رفع اشتباهات خود داشته باشند (آموزش استفاده از امکانات صفحه شخصی) و همچنین بر حل سوال های ساده و مشابه امتحانی که در آزمون ها پاسخ اشتباه می دهند توجه بیشتری کنند، و به کاهش اشتباهات و توجه به سوال های دام دار عنایت بیشتری داشته باشند.

 کدامیک از آموزه های کانون در پیشرفت دانش آموزان شما موثر بوده است؟

مطالعه طبق برنامه راهبردی آزمون و برنامه راهبردی

دفتر برنامه ریزی برای نظم مطالعاتی و تعادل در مطالعه

آموزش روش بازیابی  

مدیریت زمان

استفاده از سایت و نمونه سوال های سایت کانون 

مطالعه مصاحبه رتبه برترها از جمله آموزه های کانونی موثر در مسیر پیشرفت دانش آموزان بوده است.

 از چه منابعی برای پیشرفت دانش آموزان خود استفاده کرده اید؟

کتاب های پرتکرار امتحانی برای امتحانات تشریحی مدرسه. باتوجه اینکه مشاور تحصیلی ۲مدرسه هستم (سرای دانش و چکاد دانش) و در این دو مدرسه کارنامه ماهانه ارائه می‌شود، لذا دانش‌آموزانی که در بعضی دروس نمراتشان مورد رضایت مدرسه و خانواده نبوده؛ با معرفی و استفاده از «کتاب پرتکرار امتحانی» توانستند نمرات بالایی در ماه های بعدی کسب نمایند؛  «کتاب آبی» و «سه سطحی» برای تسلط در تست زدن و «پیشرفت کارت» برای پیش خوانی و همین طور «نمونه سوالات امتحانی سایت» برای آمادگی امتحانات خیلی موثر بوده است.

 ارتباط شما با اولیا و دانش آموزان در چه سطحی است؟ و چه تاثیری در پیشرفت آنها داشته است؟  

من طی ۲۲سال سابقه آموزشی و همکاری با کانون و علاقه زیاد خودم به کار علمی و آموزشی، هدفم پیشرفت درسی دانش آموزان، و رضایت اولیای محترم است. در این راستا، ارتباط خیلی نزدیک و دوستانه با اولیا و دانش آموزان دارم که به راحتی می توانند مسائل و مشکلات خودشان را باتوجه به اعتمادی که بنده دارند بیان کنند. 

تمام تلاش خودم را برای رفع مشکلات چه درسی و چه غیر درسی با تکریم و احترام انجام می دهم و در بیشتر مواقع وضعیت درسی دانش‌آموزان را نیز از طریق مدیران و دبیران پیگیر هستم.

 برای پیشرفت دانش آموزان در امتحانات نیم سال اول چه برنامه ای دارید؟  همیشه سعی کردم قبل از شروع امتحانات حتما جلسه حضوری برای اولیا و دانش‌آموزان برگزار کنم. آموزش به روش بازیابی در ایام امتحانات برای جلوگیری از اتلاف وقت و شناسایی نقاط ضعف ، بر طرف کردن آن، تاکید بر انباشته نگذاشتن درس ها تا موقع امتحانات ، تمرین از کتاب پرتکرار امتحانی و نمونه سوال های سایت کانون و مرور نمونه سوال های مشابه امتحانی و سوال های ساده ،که در آزمون‌های کانون بوده تمرین داشته باشند. 

تاکید می کنم که نباید درس ها را برای شب امتحان بگذارند.

 

در طی ۲۲سال همکاری با کانون آیا خسته نشدی؟ و چه خاطره ای دارید؟ 

به لطف و توکل بر خدا روز به روز با انگیزه تر از قبل هستم، چون شغلم را دوست دارم. چه افتخاری بالاتر از این که در نشر و توسعه علم و دانایی به سهم خودم در جامعه و دانش آموزان شهرم سهیم باشم. کار علمی و آموزشی در کنار دانش‌آموزان و اولیا برایم لذت بخش هست و باقی الصالحات . من با موفقیت هر دانش آموزی، بیشتر از خود خانوادها خوشحال می شوم و تک تک دانش آموزان را عضوی از خانواده خودم می دانم. خاطرات بسیار زیاد هست و خاطره‌ی که برایم جالب بود در آبان ماه امسال برایم اتفاق افتاد. در ۵ آبان مادرم در بیمارستان بستری شد. از بخش پذیرش تا پرستار، پزشک عمومی، پزشک متخصص، همگی از دانش آموزان کانونی من بودند. و وقتی با این صحنه روبرو شدم حس ناراحتی که به خاطر مادرم داشتم کمتر شد. چون احساس کردم دغدغه ها و تلاش های دیروزم در موفقیت بخشی از ارزشمندترین قشر زحمت کش و خدوم جامعه یعنی جامعه پزشکی موثر بوده است. این حس خوشایند مفید و موثر بودن می تواند قوت قلب ما در روزهای سختی باشد.

 از نظر شما، پنج راهکار مفید برای اولیا و مدرسه را بیان نمایید؟ 

۱. تحلیل منظم نتایج آزمون‌ها: اولیا و مدرسه باید بعد از هر آزمون، به‌جای تمرکز صرف بر تراز و رتبه نمودار پیشرفت و نقاط و قوت و ضعف در هر درس را بررسی کنند. در این راستا، مدرسه می‌تواند جلسات کوتاه تحلیلی برگزار کند. والدین نیز با کمک کارنامه‌ی دانش‌آموز، مسیر یادگیری را در خانه پیگیری نمایند. از این طریق درک واقعی‌تر از وضعیت یادگیری، نه فقط عدد نمره یا تراز حاصل میگردد. 

۲. ایجاد پل ارتباطی فعال بین اولیا و دبیران و معلمان: مدرسه می تواند سامانه یا گروه ارتباطی (مثلاً در پیام‌رسان‌ها) برای گفت‌وگو درباره‌ی عملکرد آزمون‌ها داشته باشد. و هر دبیر یا معلم از این طریق عملکرد تدریس خود را هم می‌تواند بررسی‌ کند. (طبق تجربه کاری در یک سال کاری مدیر مدرسه نمونه دولتی فروغ دانش خانم مهروش حسینی کارنامه آزمون کانون  دانش‌آموزان مدرسه را در عصر جمعه دریافت می کرد و ۳ نفر برتر هر پایه را به صورت بنر در مدرسه نصب و صبح شنبه در صف صبحگاهی تشویق و جایزه می داد که در آن سال بیشترین آمار قبولی نمونه دولتی از این مدرسه بود ، در آن سال مدرسه تیزهوشان نداشتیم. نیاز است که دبیران و معلمان، راه کارهای رفع ضعف‌ها را ارسال کنند و والدین بازخورد از وضعیت مطالعه‌ی فرزندشان بدهند. نتیجه این کار باعث می شود که رویکرد مشترک بین خانه و مدرسه برای هدف‌گذاری دقیق صورت پذیرفته و محقق شود.  

3-برنامه‌ریزی درسی، هماهنگ با تاریخ آزمون‌ها: آزمون‌های کانون قلم‌چی بر اساس برنامه‌ی درسی سال تحصیلی( بودجه بندی آموزش وپرورش) طراحی می‌شوند. اگر معلمان مدرسه مطابق با برنامه‌ی آزمون‌ها تدریس کنند، دانش‌آموز فرصت مرور هم‌زمان مطالب را خواهند داشت و از اینطریق اضطراب امتحان کاهش می‌یابد و عدم غيبت در آزمون ها را خواهند داشت ، نتیجه این کار نیز به هم‌افزایی میان درس‌های کلاسی و آزمون‌های کانون منتج می گردد.

 ۴- توجه به مهارت‌های آزمون دادن، نه فقط مطالب درسی:

 مدرسه و خانواده باید دانش‌آموزان را با تکنیک‌های مدیریت زمان، مرور سریع، و کنترل استرس در جلسه آزمون آشنا کنند.

 کانون قلم‌چی ابزارهایی برای تمرین این مهارت‌ها ارائه می‌دهد (مدیریت زمان، دفتر برنامه‌ریزی، کتاب خودآموزی و ۹کارنامه‌ در صفحه شخصی).

 نتیجه این موضوع نیز به افزایش اعتماد به نفس در آزمون‌های بعدی کمک شایانی خواهد کرد.

 ۵. تشویق و پاداش بر اساس پیشرفت فردی، نه رتبه:

 در این خصوص اولیا بهتر است بر رشد تدریجی و تلاش دانش‌آموزان تأکید کنند.

 مثلاً اگر دانش‌آموز درصد درسی را از ۴۰ به ۵۰ رسانده، باید دیده شود و تحسین گردد.

 نتیجه این امر نیز به تقویت انگیزه‌ی پایدار و حس موفقیت درونی دانش آموز کمک موثری خواهد نمود.

Menu