نام و نام خانوادگی : آذین محبتی
پایه: دوازدهم تجربی
رتبه سال 1403: ۹۸۰ منطقه ۲
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
نام شهر و استان : رشت ، گیلان
میانگین تراز : ۵۹۸۹
سال های عضویت در کانون : از کلاس ششم تا دوازدهم و ۱ سال کنکور مجدد (به جز دهم و یازدهم) و حدود ۱۰۰ آزمون
شغل و تحصیلات مادر: دبیر ریاضی – فوق لیسانس ریاضی
شغل و تحصیلات پدر: مهندس شیمی – فوق لیسانس شیمی تجزیه
درصدهای کنکور 1403: تیر :
زیست: ۶۴.۴۵ / فیزیک: ۶۵.۵۶ / شیمی: ۶۷.۶۲ / ریاضی: ۳۴.۴۵ / زمین شناسی: ۵۱.۱۲
تراز کنکور: ۱۰۱۱۵
تراز سوابق تحصیلی: ۱۰۲۱۵
مصاحبهگر : مهسا نیازمند
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
خواهر بزرگترم که ایشان هم الان دانشجو هست، در آزمونهای کانون شرکت میکرد. از آنجایی که برای سنجش وضعیت تحصیلیام و آماده سازی برای شرکت در آزمون استعدادهای درخشان، نیاز به آزمون دادن داشتم، به توصیهی پدرم من هم از کلاس ششم در آزمونهای کانون شرکت کردم.
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
تراز سوابق: ۱۰۲۱۵
نمرات ترمیمی سال ۱۴۰۳:
تعلیمات دینی: ۱۹.۷۵ / فارسی: ۱۹.۵ / شیمی، زیست شناسی و ریاضی: ۲۰ / فیزیک: ۱۸.۷۵
نمرات سال ۱۴۰۲:
عربی: ۱۹.۵ / زبان انگلیسی: ۱۹.۷۵ / هویت اجتماعی: ۱۷ / سلامت و بهداشت: ۱۴.۵
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
سال دوازدهم در ۱۴ آزمون اصلی و سال دوم کنکورم، در ۹ آزمون اصلی و ۲ آزمون هدیه شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
بزرگترین و ماندگارترین دستاوردم، داشتن استمرار و پیوستگی بود. همین که میدانستم هر دو هفته یک بار آزمونی پیش رو دارم، خودم را مجبور میکردم تا در حدی که میتوانم به مباحث آزمون برسم. حتی اگر به طور کامل به جمعبندی نمیرسیدم، سعی میکردم در دو هفته بعدی، زمانی را برای جبران مباحث جامانده اختصاص بدهم. به طوری که ساعت مطالعهام را کمتر از ساعت مشخصی نمیآوردم؛ حتی روزهایی که شرایط خوبی نداشتم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
بله؛ اما فقط روزهایی که اصلا شرایط آزمون دادن نداشتم. میدانستم اگر یک روز آزمون ندهم، به احتمال زیاد هفته بعد هم آزمون نخواهم داد و نمیخواستم پیوستگی در آزمون را از دست بدهم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
برای من مهمترین کارنامه، کارنامهی ۵ نوع درس بود، چون با استفاده از آن سریعا متوجه میشدم که کدام درس در کدام پایه، به توجه بیشتری نیاز دارد. کارنامهی پروژهای را هم برای مقایسهی خودم در طول زمان استفاده میکردم. از کارنامهی اشتباهات هم سوالات اشتباهم را مشخص میکردم تا دوباره آنها را پاسخ بدهم و مشکلم را برطرف کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
سعی میکردم طبق برنامهی راهبردی پیش بروم، ولی ممکن بود در مبحثی به مشکل بر بخورم و در نتیجه نیاز بود که زمان بیشتری را صرف آن کنم؛ که در آن صورت با توجه به نقاط ضعف و قوتم، برنامه را شخصیسازی کرده و برای هر درس زمان مشخصی را در نظر میگرفتم تا حدالامکان به برنامه برسم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
بیشتر مواقع با روش بازیابی درس میخواندم. اما برای مباحثی که در آنها ضعف زیادی داشتم، از روش دوباره خوانی استفاده میکردم. با این حال سعی میکردم حس کمال گراییم را کنار بگذارم و صفر تا صد مطالب را مرور نکنم و به تستهای مروری اکتفا کنم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
برای درسهای شیمی و زیست و فرمولهای فیزیک. با این روش، اولا متوجه میشدم که چه بخشهایی از درس را فراموش کردهام یا با جزئیات کمی به خاطر دارم و دوما اگر بخش زیادی از درس را به خاطر داشتم، اعتماد به نفس میگرفتم و در دورههای بازیابی بعدی، زمان کمتری را به آن اختصاص داده و سراغ بخشهای فراموششده میرفتم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
ابتدا با تحلیل سوالات غلط شروع میکردم و بعد سراغ سوالات بدون پاسخ میرفتم. در نهایت اگر از بین سوالات درست، سوالی را شانسی یا با شک و تردید جواب داده بودم، آنها را هم تحلیل میکردم. اگر هم زمان اضافهای پیدا میکردم، نکات قابل توجه سوالات ساده را (فقط از دروس زیست و شیمی) یادداشت میکردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله؛ از آنجایی که میدانستم افت تراز در طول سال طبیعی است، با وجود نگران شدن، سرخورده نمیشدم و سعی میکردم علت آن را پیدا و برطرف کنم. پدر و مادرم هم مرا تشویق میکردند تا در آزمونهای بعدی جبران کنم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
پدر و مادرم هر دو در حمایت من نقش بسیاری داشتند. مادرم همیشه پاسخگوی درخواستها و نیازهای درسی و عاطفی من و گوش شنوای مشکلاتم بوده و هستند. پدرم هم با راهنماییهای درسی و تشویقهای پیاپی، قوت قلب من در طول این دوره بودند. البته از تجربههای کنکوری خواهرم هم استفاده میکردم و گاهی سوالات درسیم را از او میپرسیدم. بزرگترین مشوق و حمایتگر من خانوادهام بوده و من همیشه قدردان زحمات آنها هستم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس شیمی از دهم نقطه قوت من بود. شیمی رشتهی تحصیلی پدرم هم بود و طبیعتا زودتر با این درس آشنا شده و به آن علاقه پیدا کردم. پدرم با توجه به علاقهام، خودش کمی از درس های دبیرستان را زودتر به من درس میداد، در نتیجه شیمی را مفهومی میخواندم و همیشه به دنبال چرایی و چگونگی بودم. البته ابتدا درصدهایم نوسانی بودند؛ چون فکر میکردم همه سوالات را بلدم و زمان زیادی روی سوالات زمانبر میگذاشتم و به همهی سوالات ساده نمیرسیدم. با تمرین زیاد یاد گرفتم که اول سوالات ساده و بعد سوالات شمارشی سختتر و بعد هم سوالات محاسباتی را پاسخ بدهم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
ابتدا که وارد دبیرستان شدم، با نحوهی خواندن درس زیست و پاسخ دادن به سوالات آن آشنا نبودم و معمولا درصدهای خوبی کسب نمیکردم. به مرور متوجه شدم که بهترین روش مطالعه زیست، تمرکز روی کتاب درسی و از بر شدن آن است. در کنار کتاب درسی، تست بسیار زیاد لازمهی پیشرفت در این درس است. به طوری که به مرور بتوان نوع سوال و سختی یا آسانی آن را سریع تشخیص داد.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
به لطف کنکور مجددی بودنم، توانستم قبل از کنکور اردیبهشت همهی مباحث را جمعبندی کنم و سریعتر به آزمونهای جامع برسم و در نتیجه در این بازهی زمانی آزمونهای جامع و شبیه ساز کنکور بسیاری حل کردم.
