سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !
در این بخش قصد داریم به حل تست های کنکوری دروس 1 تا 6 فلسفه دوازدهم بپردازیم .
دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .
![]() | دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 |
صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما
برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .

ویژگی های مطلب :
⬛ تست های کنکوری ⬛
⬛ پاسخنامه تشریحی ⬛


1-کدام مورد ، ممتنع الوجود است ؟ ( کنکور داخل 98 )
1)اسب آتش خوار 2)انسان هفت سر بالدار
3)دایره منتظم الاضلاع 4)فیلی به اندازه مورچه
2-کدام عبارت بیانگر دلیل مغایرت مفهوم وجود با ماهیت است ؟ ( کنکور داخل 99 )
1)مفهوم وجود را می توان بر ماهیات حمل کرد .
2)چیزهایی وجود دارند که دارای ماهیت نیستند .
3)می توان ماهیاتی را تصور کرد که موجود نیستند .
4)سلب وجود از ماهیت ، در ذهن و در خارج امکان پذیر است .
3-در کدام گزاره ، نمی توان از دلیل حمل سوال کرد ؟ ( کنکور خارج 99 )
1)زمستان سرد است . 2)انسان فانی است .
3)خدا جاودانه است . 4)پلاتین فلز است .
4-کدام عبارت تعریف واجب الوجود بالغیر را به درستی بیان می کند ؟ ( کنکور خارج 99 )
1)چیزی که بر حسب ذات خود ممکن الوجود است . 2)ماهیتی که چیستی خود را از علت دریافت می کند .
3)موجودی که ضرورت وجود او از ناحیه دیگری است . 4)ماهیتی که وجوب خود را از ماهیت دیگری می گیرد .
5-حمل یگانه بر غنی بالذات ، از نظر نسبت ، مانند کدام حمل است ؟ ( کنکور داخل 1400 )
1)شکل بر ذوزنقه 2)گیاه بر دارای حیات
3)منحصر به فرد بر مولود کعبه 4)ذوزنقه بر دارای چهار ضلع
6-پدیده (( A )) کدام یک از موارد زیر باشد تا بتوانیم بگوییم از حالت امکان ذاتی به حالت وجوب بالغیر رسیده است ؟
1)A ساختمانی در ذهن یک معمار است . ( کنکور داخل 1400 )
2)A نهال یک بذر است که باغبان می خواهد آن را بکارد .
3)A خاکستر چوبی است که قرار است در آتش انداخته شود .
4)A حرکت مژگان چشم است زمانی که پلک ها حرکت می کنند .
7-حمل (( دارای دو قطر مساوی )) بر (( مربع )) ، از نظر نسبت ، مانند کدام حمل است ؟ ( کنکور خارج 1400)
1)ذوزنقه بر شکل 2)متساوی الاضلاع بر مثلث
3)مثلث بر دارای اضلاع 4)دارای زاویه بر مستطیل
پاسخنامه تشریحی دروس اول و دوم
تست اول
تست دوم
تست سوم
تست چهارم
تست پنجم
تست ششم
تست هفتم
1-نظریه هیوم در مورد علیت ، درصدد تبیین کدام مسئله است ؟ ( کنکور خارج 99 )
1)بررسی نقش روان در باور رابطه علیت 2)چرایی باور عمومی آدمیان به اصل علیت
3)بررسی نقش عقل در باور رابطه علیت 4)چگونگی کشف علت های طبیعی توسط تجربه
2-کدام مورد ، عبارت زیر را مطابق نظر فیلسوفان مسلمان کامل می کند ؟ ( کنکور داخل 99 )
(( هنگامی که حرارت ، فلزی را منبسط می کند ، . . . . . . . ))
1)تجربه کشف می کند که حرارت ، علت انبساط فلز است .
2)حس ، انبساط فلز را و تجربه ، علت منبسط شدن فلز را درک می کند .
3)بداهت عقلی حکم می کند که فلز به خاطر حرارت منبسط شده است .
4)تجربه ، حرارت را علت انبساط فلز یافته و اصل علیت را نتیجه می گیرد .
3-کدام عبارت بیانگر نظر دکارت است ؟ ( کنکور داخل 1400 )
1)با استفاده از دلایل استوار عقلی ، پی می بریم که انسان دارای نفس مجرد است .
2)اعتقاد به اموری مانند علیت و خدا ، جزء ساختار های ذهن و ذاتی انسان ها است .
3)بخشی از معرفت های ما بدون استفاده از هر نوع تجربه و مقدم بر آن درک می شود .
4)معرفت های ذاتی ، اموری شهودی هستند که درک آنها به عقل یا تجربه علمی نیازی ندارد .
4-کدام عبارت درباره علیت ، مورد اختلاف دکارت و فیلسوفان مسلمان است ؟ ( کنکور داخل 1400 )
1)اصلی فطری و بدیهی است . 2)دانش بشری متکی به آن است .
3)درک آن از طریق تجربه امکان پذیر نیست . 4)مصادیق آن بدون تجربه قابل شناخت نیستند .
5-در کدام عبارت ، لفظ (( باید )) نشان دهنده وجوب علی و معلولی است ؟ ( کنکور خارج 1400 )
1)برای نماز خواندن باید وضو گرفت . 2)انسان باید راستگو و درستکار باشد .
3)وقتی از مدرسه آمدی ، باید تکالیفت را انجام دهی . 4)وقتی در قفل نیست و اشکالی وجود ندارد ، باید در باز شود .
6-کدام عبارت مورد توافق کانت و هیوم است ؟ ( کنکور خارج 1400 )
1)درک علیت از طریق حواس امکان پذیر نیست .
2)مفاهیمی مانند علیت ، جزء ساختارهای ذهن انسان اند .
3)انسان داده های حسی را در قالب های ذهنی درک می کند .
4)برای درک علیت ، باید هم از حس و هم از عقل استفاده کنیم .
پاسخنامه تشریحی درس سوم
تست اول
تست دوم
تست سوم
تست چهارم
تست پنجم
تست ششم
1-مصرع زیر دقیقاً اتفاق به کدام معنا را رد می کند ؟ ( کنکور خارج 99 )
(( چو بد کردی ، مباش ایمن ز آفات ))
1)نفی اصل سنخیت 2)نفی غایت مندی
3)نفی علت العلل 4)نفی اصل وجوب علّی
2-کدام عبارت مفهوم (( شانس )) در اصطلاح عامیانه را به نحو مناسب تری تحلیل می کند ؟ ( کنکور داخل 99 )
1)نفی قانون علیت ؛ به این معنی که هر معلولی ، از هر علتی صادر می شود .
2)عاملی خارج از قانون علیت که بر روند امور یک شخص تاثیر می گذارد .
3)نفی قانون علیت ، به این معنی که میان علت و معلول رابطه ضروری وجود ندارد .
4)اعتقاد به اینکه در زنجیره حوادث زندگی ، تعیین اهداف نهایی امکان پذیر نیست .
پاسخنامه تشریحی درس چهارم
تست اول
تست دوم
1-اساس استدلال دکارت بر اثبات خدا ، کدام است ؟ ( کنکور خارج 99 )
1)تصور خدا 2)وجود نامتناهی 3)قدیر بودن خدا 4)مخلوق بودن من
2-کدام عبارت درست است ؟ ( کنکور داخل 99 )
1)کانت وجود خدا را از طریق نفس غیر مادی انسان اثبات می کند .
2)به اعتقاد ویلیام جیمز ، عمده دلایل وجود خدا تجربی هستند .
3)هیوم بر اساس دلایل حسی تجربی اثبات می کند که خدا وجود ندارد .
4)به عقیده دکارت ، تصور موجود نامتناهی نمی تواند از جانب موجود متناهی باشد .
3-در کدام عبارت ، روش بکار گرفته شده برای اعتقاد به خداوند با بقیه متفاوت است ؟ ( کنکور داخل 1400 )
1)هر جا که خوب تر و بهتر هست ، خوب ترین و بهترین هم هست ، پس حقیقتی هست که خوب ترین و بهترین است و او همان واقعیت الهی است .
2)باور خدا به زندگی معنا می دهد و ارزش های اخلاقی را به همراه می آورد ؛ خدایی که مبدا خیر و زیبایی و ناظر بر انسان باشد ؛ پس باید او را باور داشت .
3)نمی شود نظم و انتظامی بر جهان حاکم باشد ، مگر اینکه موجودی جاودان و برتر از ماده در کار باشد ؛ زیرا هر جا که نظمی وجود دارد ، باید ناظمی هم باشد .
4)انسان از حقیقت نامتناهی تصوری دارد ؛ این تصور نمی تواند از خود انسان که متناهی است ، باشد ؛ پس از جانب وجودی نامتناهی به انسان داده شده است .
4-کدام یک ، جزء مقدمات برهان حرکت نیست ؟ ( کنکور خارج 1400 )
1)هر متحرکی نیازمند محرک است . 2)تسلسل از نظر عقلی محال است .
3)در عالم طبیعت حرکت وجود دارد . 4)محرکی وجود دارد که خودش حرکت ندارد .
پاسخنامه تشریحی درس پنجم
تست اول
تست دوم
تست سوم
تست چهارم
1-کدام عبارت ، معنای تسلسل علل نامتناهی را به درستی نشان می دهد ؟ ( کنکور داخل 98 )
1)وجود علت العلل یا علت نخستین ، ضامن تحقق زنجیره علت و معلول ها باشد .
2)سلسله علت ها و معلول ها به علتی منتهی گردد که وجود آن علت ، از علت دیگری صادر نمی شود .
3)وجود یک شئ قائم به علتی باشد و آن علت نیز قائم به علت دیگر و این سلسله تا بی نهایت ادامه یابد .
4)هر علتی ، معلول خاص خود را و آن معلول نیز معلول دیگری داشته باشد و این سلسله تا بی نهایت ادامه یابد .
2-در مورد تفاوت اصلی نظریه امکان فقری با نظریه امکان ماهوی کدام عبارت مناسب تر است ؟ ( کنکور داخل 99 )
1)لازمه امکان فقری ، فقر وجودی و لازمه امکان ماهوی ، وجوب بالغیر است .
2)در نظریه امکان فقری ، فقر و نیاز از ناحیه خود ذات است ، نه از ناحیه امری بیرونی .
3)در نظریه امکان فقری ، نیازمندی ، به وجود موجودات باز می گردد ، نه به ماهیت آنها .
4)در نظریه امکان فقری ، به جای نگاه کردن به ماهیت ، به حالت امکانی آن نگاه می کنیم .
3-کدام تمثیل برای بیان برهان فارابی مبنی بر اثبات وجود خداوند ، مناسب تر است ؟ ( کنکور داخل 99 )
1)مدیر یک شرکت ، پرداخت وام را در صورت تامین اعتبار و تامین اعتبار را به شرط تصویب مجلس ممکن می داند .
2)کسی که می خواهد روی کاغذ مطالبی بنویسد ، علاوه بر قلم ، کاغذ ، مرکب و سایر عوامل ، به اراده نیز نیازمند است .
3)در دو کفه ترازو که در حالت استوا قرار دارد ، سنگینی یک کفه نسبت به دیگری ، نیازمند عامل بیرونی است .
4)فردی که دو لیوان یکسان آب در مقابلش قرار دارد ، برای ترجیح یکی از دو لیوان بر دیگری ، نیازمند علت است .
4-پیش فرض سخن زیر کدام عبارت است ؟ ( کنکور داخل 99 )
(( اگر چیزی بدون علت می تواند وجود داشته باشد ، تفاوتی نمی کند که آن چیز ، خدا باشد یا جهان ))
1)هر چه موجود است ، به علت نیاز دارد . 2)هر ممکن الوجودی به واجب الوجود نیاز دارد .
3)هر چه به وجود آمده است ، نیازمند علت است . 4)هر چیزی که وجودش وابسته است ، به موجودی مستقل اتکا دارد .
5-کدام عبارت ، اصطلاح (( تسلسل علل نامتناهی )) را به درستی توضیح می دهد ؟ ( کنکور خارج 99 )
1)هر موجودی ، معلول علتی و آن علت ، معلول علتی دیگر باشد .
2)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به معلول غیر علتی نشوند .
3)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به هیچ علت غیر معلولی نشوند .
4)موجودات بی شماری وجود داشته باشند که با هم رابطه علّی داشته باشند .
6-کدام عبارت درست است ؟ ( کنکور داخل 1400 )
1)بر اساس قاعده علیت ، هر چیزی باید علتی داشته باشد .
2)اساس برهان فارابی در اثبات خدا ، تقدم علت بر معلول است .
3)نتیجه برهان وجوب و امکان ، تقسیم واجب الوجود به بالذات و بالغیر است .
4)تسلسل علل نامتناهی یعنی موجودات زیادی وجود داشته باشند که با یکدیگر رابطه علّی دارند .
7-کدام مورد با نظرات فیلسوفان مسلمان سازگار است ؟ ( کنکور خارج 1400 )
1)معناداری زندگی انسان بدون پذیرش واقعی وجود خدا ، غیر ممکن است .
2)مقدمه مشترک همه براهین اثبات خدا ، نیازمندی هر موجودی به علت است .
3)عقل وجود خدا را اثبات می کند و این ، برای معنا بخشی به زندگی کافی است .
4)فیلسوف ، وجود خدا را به دلایل دینی می پذیرد و سپس می کوشد تا وجود او را اثبات کند .
پاسخنامه تشریحی درس ششم
تست اول
تست دوم
تست سوم
تست چهارم
تست پنجم
تست ششم
تست هفتم
لینک درسنامه های دروس 1 تا 6 فلسفه دوازدهم :
دروس اول و دوم - هستی و چیستی ، جهان ممکنات
درس چهارم - کدام تصویر از جهان
تهیه کننده :
مـهـرشـاد ایمانی نسب - دانشجوی دانشگاه علوم قضایی
سپاس از توجه شما 🌹 🌹 🌹



