دروس 1 تا 6- فلسفه دوازدهم - تست‌های کنکور - مهرشاد ایمانی نسب

سلام خدمت دوستان عزیز . . . ! ! ! در این بخش قصد داریم به حل تست‌های کنکور دروس 1 تا 6 فلسفه دوازدهم بپردازیم .

دروس 1 تا 6- فلسفه دوازدهم - تست‌های کنکور - مهرشاد ایمانی نسب

سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !
 
 در این بخش قصد داریم به 
حل تست های کنکوری دروس 1 تا 6 فلسفه دوازدهم بپردازیم .
 
 دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . . 


دروس 1 تا 6- فلسفه دوازدهم - تست‌های کنکور - مهرشاد ایمانی نسب

مـهـرشـاد ایمانی نسب

دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران 

رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی  1400


صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق  شوید .

همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .


ویژگی های مطلب :

⬛  تست های کنکوری  ⬛

⬛  پاسخنامه تشریحی  ⬛




1-کدام مورد ، ممتنع الوجود است ؟                                                                                           ( کنکور داخل 98 )

1)اسب آتش خوار                                2)انسان هفت سر بالدار 

3)دایره منتظم الاضلاع                        4)فیلی به اندازه مورچه 


2-کدام عبارت بیانگر دلیل مغایرت مفهوم وجود با ماهیت است ؟                                                    ( کنکور داخل 99 )

1)مفهوم وجود را می توان بر ماهیات حمل کرد . 

2)چیزهایی وجود دارند که دارای ماهیت نیستند . 

3)می توان ماهیاتی را تصور کرد که موجود نیستند . 

4)سلب وجود از ماهیت ، در ذهن و در خارج امکان پذیر است . 


3-در کدام گزاره ، نمی توان از دلیل حمل سوال کرد ؟                                                                  ( کنکور خارج 99 )

1)زمستان سرد است .                                    2)انسان فانی است . 

3)خدا جاودانه است .                                   4)پلاتین فلز است . 


4-کدام عبارت تعریف واجب الوجود بالغیر را به درستی بیان می کند ؟                                            ( کنکور خارج 99 )

1)چیزی که بر حسب ذات خود ممکن الوجود است .                   2)ماهیتی که چیستی خود را از علت دریافت می کند . 

3)موجودی که ضرورت وجود او از ناحیه دیگری است .               4)ماهیتی که وجوب خود را از ماهیت دیگری می گیرد . 


5-حمل یگانه بر غنی بالذات ، از نظر نسبت ، مانند کدام حمل است ؟                                          ( کنکور داخل 1400 )    

1)شکل بر ذوزنقه                                      2)گیاه بر دارای حیات 

3)منحصر به فرد بر مولود کعبه               4)ذوزنقه بر دارای چهار ضلع 


6-پدیده (( A )) کدام یک از موارد زیر باشد تا بتوانیم بگوییم از حالت امکان ذاتی به حالت وجوب بالغیر رسیده است ؟ 

1)A ساختمانی در ذهن یک معمار است .                                                                             ( کنکور داخل 1400 )

2)A نهال یک بذر است که باغبان می خواهد آن را بکارد . 

3)A خاکستر چوبی است که قرار است در آتش انداخته شود .

4)A حرکت مژگان چشم است زمانی که پلک ها حرکت می کنند . 


7-حمل (( دارای دو قطر مساوی )) بر (( مربع )) ، از نظر نسبت ، مانند کدام حمل است ؟              ( کنکور خارج 1400) 

1)ذوزنقه بر شکل                                     2)متساوی الاضلاع بر مثلث 

3)مثلث بر دارای اضلاع                          4)دارای زاویه بر مستطیل 



 پاسخنامه تشریحی دروس اول و دوم 


تست اول 


تست دوم 


تست سوم 


تست چهارم 


تست پنجم 


تست ششم 


تست هفتم 




1-نظریه هیوم در مورد علیت ، درصدد تبیین کدام مسئله است ؟                                   ( کنکور خارج 99 )

1)بررسی نقش روان در باور رابطه علیت                                 2)چرایی باور عمومی آدمیان به اصل علیت 

3)بررسی نقش عقل در باور رابطه علیت                                4)چگونگی کشف علت های طبیعی توسط تجربه 


2-کدام مورد ، عبارت زیر را مطابق نظر فیلسوفان مسلمان کامل می کند ؟                        ( کنکور داخل 99 )     

(( هنگامی که حرارت ، فلزی را منبسط می کند ،  . . . . . . . )) 

1)تجربه کشف می کند که حرارت ، علت انبساط فلز است . 

2)حس ، انبساط فلز را و تجربه ، علت منبسط شدن فلز را درک می کند . 

3)بداهت عقلی حکم می کند که فلز به خاطر حرارت منبسط شده است . 

4)تجربه ، حرارت را علت انبساط فلز یافته و اصل علیت را نتیجه می گیرد . 


3-کدام عبارت بیانگر نظر دکارت است ؟                                                                 ( کنکور داخل 1400 )

1)با استفاده از دلایل استوار عقلی ، پی می بریم که انسان دارای نفس مجرد است . 

2)اعتقاد به اموری مانند علیت و خدا ، جزء ساختار های ذهن و ذاتی انسان ها است . 

3)بخشی از معرفت های ما بدون استفاده از هر نوع تجربه و مقدم بر آن درک می شود . 

4)معرفت های ذاتی ، اموری شهودی هستند که درک آنها به عقل یا تجربه علمی نیازی ندارد . 


4-کدام عبارت درباره علیت ، مورد اختلاف دکارت و فیلسوفان مسلمان است ؟                ( کنکور داخل 1400 ) 

1)اصلی فطری و بدیهی است .                                2)دانش بشری متکی به آن است .      

3)درک آن از طریق تجربه امکان پذیر نیست .         4)مصادیق آن بدون تجربه قابل شناخت نیستند . 


5-در کدام عبارت ، لفظ (( باید )) نشان دهنده وجوب علی و معلولی است ؟                ( کنکور خارج 1400 )

1)برای نماز خواندن باید وضو گرفت .                                2)انسان باید راستگو و درستکار باشد . 

3)وقتی از مدرسه آمدی ، باید تکالیفت را انجام دهی .     4)وقتی در قفل نیست و اشکالی وجود ندارد ، باید در باز شود . 


6-کدام عبارت مورد توافق کانت و هیوم است ؟                                                    ( کنکور خارج 1400 )

1)درک علیت از طریق حواس امکان پذیر نیست . 

2)مفاهیمی مانند علیت ، جزء ساختارهای ذهن انسان اند . 

3)انسان داده های حسی را در قالب های ذهنی درک می کند . 

4)برای درک علیت ، باید هم از حس و هم از عقل استفاده کنیم . 



 پاسخنامه تشریحی درس سوم 


تست اول 


تست دوم 


تست سوم 


تست چهارم 


تست پنجم 


تست ششم 




1-مصرع زیر دقیقاً اتفاق به کدام معنا را رد می کند ؟                                                     ( کنکور خارج 99 )

(( چو بد کردی ، مباش ایمن ز آفات )) 

1)نفی اصل سنخیت                                     2)نفی غایت مندی 

3)نفی علت العلل                                        4)نفی اصل وجوب علّی 


2-کدام عبارت مفهوم (( شانس )) در اصطلاح عامیانه را به نحو مناسب تری تحلیل می کند ؟    ( کنکور داخل 99 ) 

1)نفی قانون علیت ؛ به این معنی که هر معلولی ، از هر علتی صادر می شود . 

2)عاملی خارج از قانون علیت که بر روند امور یک شخص تاثیر می گذارد . 

3)نفی قانون علیت ، به این معنی که میان علت و معلول رابطه ضروری وجود ندارد . 

4)اعتقاد به اینکه در زنجیره حوادث زندگی ، تعیین اهداف نهایی امکان پذیر نیست . 



 پاسخنامه تشریحی درس چهارم  


تست اول 


تست دوم




1-اساس استدلال دکارت بر اثبات خدا ، کدام است ؟                                                    ( کنکور خارج 99 )

1)تصور خدا                   2)وجود نامتناهی                  3)قدیر بودن خدا                   4)مخلوق بودن من 


2-کدام عبارت درست است ؟                                                                                 ( کنکور داخل 99 )

1)کانت وجود خدا را از طریق نفس غیر مادی انسان اثبات می کند . 

2)به اعتقاد ویلیام جیمز ، عمده دلایل وجود خدا تجربی هستند . 

3)هیوم بر اساس دلایل حسی تجربی اثبات می کند که خدا وجود ندارد . 

4)به عقیده دکارت ، تصور موجود نامتناهی نمی تواند از جانب موجود متناهی باشد . 


3-در کدام عبارت ، روش بکار گرفته شده برای اعتقاد به خداوند با بقیه متفاوت است ؟        ( کنکور داخل 1400 ) 

1)هر جا که خوب تر و بهتر هست ، خوب ترین و بهترین هم هست ، پس حقیقتی هست که خوب ترین و بهترین است و او همان واقعیت الهی است .   

2)باور خدا به زندگی معنا می دهد و ارزش های اخلاقی را به همراه می آورد ؛ خدایی که مبدا خیر و زیبایی و ناظر بر انسان باشد ؛ پس باید او را باور داشت . 

3)نمی شود نظم و انتظامی بر جهان حاکم باشد ، مگر اینکه موجودی جاودان و برتر از ماده در کار باشد ؛ زیرا هر جا که نظمی وجود دارد ، باید ناظمی هم باشد . 

4)انسان از حقیقت نامتناهی تصوری دارد ؛ این تصور نمی تواند از خود انسان که متناهی است ، باشد ؛ پس از جانب وجودی نامتناهی به انسان داده شده است .


 

4-کدام یک ، جزء مقدمات برهان حرکت نیست ؟                                                   ( کنکور خارج 1400 ) 

1)هر متحرکی نیازمند محرک است .                           2)تسلسل از نظر عقلی محال است . 

3)در عالم طبیعت حرکت وجود دارد .                        4)محرکی وجود دارد که خودش حرکت ندارد . 



 پاسخنامه تشریحی درس پنجم 


تست اول 


تست دوم 


تست سوم 


تست چهارم 




1-کدام عبارت ، معنای تسلسل علل نامتناهی را به درستی نشان می دهد ؟                      ( کنکور داخل 98 ) 

1)وجود علت العلل یا علت نخستین ، ضامن تحقق زنجیره علت و معلول ها باشد . 

2)سلسله علت ها و معلول ها به علتی منتهی گردد که وجود آن علت ، از علت دیگری صادر نمی شود . 

3)وجود یک شئ قائم به علتی باشد و آن علت نیز قائم به علت دیگر و این سلسله تا بی نهایت ادامه یابد . 

4)هر علتی ، معلول خاص خود را و آن معلول نیز معلول دیگری داشته باشد و این سلسله تا بی نهایت ادامه یابد . 


2-در مورد تفاوت اصلی نظریه امکان فقری با نظریه امکان ماهوی کدام عبارت مناسب تر است ؟   ( کنکور داخل 99 ) 

1)لازمه امکان فقری ، فقر وجودی و لازمه امکان ماهوی ، وجوب بالغیر است . 

2)در نظریه امکان فقری ، فقر و نیاز از ناحیه خود ذات است ، نه از ناحیه امری بیرونی . 

3)در نظریه امکان فقری ، نیازمندی ، به وجود موجودات باز می گردد ، نه به ماهیت آنها . 

4)در نظریه امکان فقری ، به جای نگاه کردن به ماهیت ، به حالت امکانی آن نگاه می کنیم . 


3-کدام تمثیل برای بیان برهان فارابی مبنی بر اثبات وجود خداوند ، مناسب تر است ؟           ( کنکور داخل 99 ) 

1)مدیر یک شرکت ، پرداخت وام را در صورت تامین اعتبار و تامین اعتبار را به شرط تصویب مجلس ممکن می داند . 

2)کسی که می خواهد روی کاغذ مطالبی بنویسد ، علاوه بر قلم ، کاغذ ، مرکب و سایر عوامل ، به اراده نیز نیازمند است . 

3)در دو کفه ترازو که در حالت استوا قرار دارد ، سنگینی یک کفه نسبت به دیگری ، نیازمند عامل بیرونی است . 

4)فردی که دو لیوان یکسان آب در مقابلش قرار دارد ، برای ترجیح یکی از دو لیوان بر دیگری ، نیازمند علت است . 


4-پیش فرض سخن زیر کدام عبارت است ؟                                                                ( کنکور داخل 99 )

(( اگر چیزی بدون علت می تواند وجود داشته باشد ، تفاوتی نمی کند که آن چیز ، خدا باشد یا جهان )) 

1)هر چه موجود است ، به علت نیاز دارد .                       2)هر ممکن الوجودی به واجب الوجود نیاز دارد .

3)هر چه به وجود آمده است ، نیازمند علت است .           4)هر چیزی که وجودش وابسته است ، به موجودی مستقل اتکا دارد . 


5-کدام عبارت ، اصطلاح (( تسلسل علل نامتناهی )) را به درستی توضیح می دهد ؟            ( کنکور خارج 99 )

1)هر موجودی ، معلول علتی و آن علت ، معلول علتی دیگر باشد .    

2)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به معلول غیر علتی نشوند . 

3)علل و معلول های مترتب بر هم ، منتهی به هیچ علت غیر معلولی نشوند .   

4)موجودات بی شماری وجود داشته باشند که با هم رابطه علّی داشته باشند . 


6-کدام عبارت درست است ؟                                                                                 ( کنکور داخل 1400 )

1)بر اساس قاعده علیت ، هر چیزی باید علتی داشته باشد . 

2)اساس برهان فارابی در اثبات خدا ، تقدم علت بر معلول است .  

3)نتیجه برهان وجوب و امکان ، تقسیم واجب الوجود به بالذات و بالغیر است . 

4)تسلسل علل نامتناهی یعنی موجودات زیادی وجود داشته باشند که با یکدیگر رابطه علّی دارند . 


7-کدام مورد با نظرات فیلسوفان مسلمان سازگار است ؟                                              ( کنکور خارج 1400 )

1)معناداری زندگی انسان بدون پذیرش واقعی وجود خدا ، غیر ممکن است . 

2)مقدمه مشترک همه براهین اثبات خدا ، نیازمندی هر موجودی به علت است . 

3)عقل وجود خدا را اثبات می کند و این ، برای معنا بخشی به زندگی کافی است . 

4)فیلسوف ، وجود خدا را به دلایل دینی می پذیرد و سپس می کوشد تا وجود او را اثبات کند . 



 پاسخنامه تشریحی درس ششم 


تست اول 


تست دوم 


تست سوم 


تست چهارم 


تست پنجم 


تست ششم 


تست هفتم 



لینک درسنامه های دروس 1 تا 6 فلسفه دوازدهم : 

دروس اول و دوم - هستی و چیستی ، جهان ممکنات 

درس سوم - جهان علّی و معلولی

درس چهارم - کدام تصویر از جهان 

درس پنجم - خدا در فلسفه (1) 

درس ششم - خدا در فلسفه (2)



تهیه کننده : 

مـهـرشـاد ایمانی نسب  -  دانشجوی دانشگاه علوم قضایی


سپاس از توجه شما  🌹  🌹  🌹

Menu