نام و نام خانوادگی پشتیبان : زهره دادخواه
نام رشته و دانشگاه : زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
عیار کانونی : 6 سال
مقطع پشتیبانی : گروه پایه
نام مدیر: معصومه فروزان
مصاحبه گر : محدثه خلیلی
با توجه به اینکه دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
در ابتدا سعی کردم برنامهی مطالعاتی هر دانشآموز را بر اساس نقاط قوت و ضعف خودش تنظیم کنم. با تحلیل عملکرد آزمونها و گفتوگوهای هفتگی، تلاش کردم مسیر مطالعهی درسها هدفمند شود. در کنار آن، پیگیری منظم و ایجاد انگیزه باعث شد دانشآموزان احساس کنند که مسیر را تنها طی نمیکنند و هر گامشان دیده میشود.
دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
بیشترین پیشرفت در درس شیمی مشاهده شد. تمرکز روی تحلیل سوالات آزمون، مرور مفاهیم پایهای و استفاده از تستهای ترکیبی باعث شد درصد پاسخگویی دانشآموزان در این درس رشد قابل توجهی داشته باشد.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
روند رشد زمانی ماندگار خواهد بود که دانشآموزان استمرار و خودنظمدهی در مطالعه را حفظ کنند. اگر اجرای برنامهی هفتگی و تحلیل آزمونها ادامه داشته باشد، این پیشرفت قطعاً تثبیت و حتی بیشتر هم خواهد شد.
آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
بله، در ابتدای کار بعضی از دانشآموزان در مدیریت زمان و مرور مطالب دچار مشکل بودند. با استفاده از جدول برنامهی اختصاصی و آموزش روش مرور سهمرحلهای (مطالعه، تثبیت، جمعبندی) توانستند تدریجاً عادت مطالعهی پیوسته را در خود نهادینه کنند.
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
آموزهی خودآموزی و تحلیل آزمونها بیشترین تأثیر را داشت. وقتی دانشآموز یاد گرفت خودش بتواند علت غلط هایش را تحلیل کند، استقلال در یادگیری پیدا کرد و خطای تکراری نداشت.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
من منابع اصلی کانون مانند کتابهای آبی و سهسطحی شیمی را معرفی کردم. بیشتر دانشآموزان از این منابع استفاده کردند و حتی با دفتر برنامهریزی مطالعهشان را دقیقتر ثبت کردند. نتیجهی مستقیم آن، افزایش درصد در آزمونهای بعدی بود.
آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، ارتباط مستمر با اولیا یکی از ارکان اصلی کار من است. وقتی والدین از روند مطالعه و وضعیت فرزندشان مطلع باشند، بهتر میتوانند در محیط خانه شرایط مطالعه را فراهم کنند. این هماهنگی میان پشتیبان و خانواده تأثیر زیادی در ثبات روحی دانشآموز داشته است.
برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
در نیمسال اول تمرکز من بر مرور مفاهیم پایه، کار با تستهای ترکیبی و همترازی برنامهی مدرسه با آزمونهای کانون است. همچنین قرار است جلسات کوتاه تحلیل آزمون بهصورت گروهی برگزار شود تا تبادل تجربه بین دانشآموزان نیز اتفاق بیفتد.
