نام و نام خانوادگی پشتیبان:محمد حسین پاکبین
رتبه کنکور سراسری: ۲۰۰۰ انسانی
رشته و دانشگاه: حقوق – دانشگاه بوعلی سینا همدان
سال سابقه پشتیبانی: ۳ سال
پایههای پشتیبانی: دهم، یازدهم و دوازدهم انسانی
نام مدیر: محمد گلپریان
مصاحبهگر: محمد گلپریان
با توجه به اینکه دانشآموزان شما پیشرفت داشتهاند، عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانشآموزانتان توضیح دهید.
پیشرفت دانشآموزان انسانی من حاصل یک فرآیند دقیق و هدفمند بوده است. تمرکز من تنها روی افزایش نمره یا تراز نبوده، بلکه تلاش کردم مسیر رشد تحصیلی هر دانشآموز را به صورت فردی مدیریت کنم. در ابتدای کار، با بررسی وضعیت علمی، نقاط قوت و ضعف، عادتهای مطالعاتی و روحیه دانشآموز، برنامهای کاملاً شخصیسازی شده طراحی کردم.
برنامهها بهصورت هفتگی تحلیل و اصلاح شدند تا دانشآموزان نه تنها به نتیجه کوتاهمدت برسند، بلکه مهارتهای مدیریت زمان، تحلیل آزمون و حل مسئله را هم یاد بگیرند. این پیگیری مستمر باعث شد دانشآموزان به نظم مطالعاتی برسند و اعتماد به نفسشان برای مواجهه با درسهای سنگین انسانی افزایش یابد.
مهمترین عامل رشد و پیشرفت در دانشآموزانتان چه عاملی بوده است؟
مهمترین عامل، ایجاد انگیزه درونی و نظم مطالعاتی پایدار بوده است. بسیاری از دانشآموزان در ابتدا توان علمی خوبی داشتند اما به دلیل عدم استمرار، نتیجه دلخواه را کسب نمیکردند. با آموزش مهارتهایی مانند هدفگذاری کوتاهمدت، تحلیل آزمونها، یادگیری از اشتباهات و برنامهریزی هفتگی، دانشآموزان متوجه شدند که پیشرفت کاملاً دستیافتنی است و این باور، نقطه عطف رشد آنها بوده است.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامهدار باشد و این امر مستلزم چه چیزی است؟
این روند رشدی میتواند تا پایان مسیر کنکور ادامه یابد، به شرط استمرار در برنامهریزی و پیگیری منظم. همچنین انعطافپذیری در تغییر روش مطالعه و حفظ انگیزه دانشآموز، به همراه توجه به تعادل میان فشار درسی و آرامش روانی، برای حفظ رشد پایدار ضروری است.
آیا در روند رشد و پیشرفت دانشآموزان دچار چالش شده بودید؟ چگونه این چالشها را برطرف کردید؟
بله، گاهی دانشآموزان دچار افت انگیزه یا استرس امتحان میشدند. برای رفع این چالشها، ابتدا علت را شناسایی کرده و سپس راهکار مناسب ارائه دادم؛ گاهی حجم برنامه اصلاح شد، گاهی روش مطالعه تغییر کرد و در مواردی با گفتوگو و مشاوره کوتاهمدت، انگیزه دانشآموزان بازیابی شد.
کدام یک از آموزههای کانون در رشد و پیشرفت دانشآموزان شما مؤثر بوده است؟
آموزههای کانون نقش کلیدی داشتهاند. برنامه راهبردی آزمونها باعث شد دانشآموزان نظم زمانی داشته باشند و هدفگذاری مشخص انجام دهند. همچنین تاکید بر تحلیل آزمون و مقایسه عملکرد با خود گذشته، به جای تمرکز صرف بر تراز، و اهمیت استمرار حتی با حجم کم مطالعه، به تثبیت پیشرفت آنها کمک زیادی کرده است.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانشآموزانتان معرفی کردید؟ آیا از آنها استفاده کردهاند؟
رویکرد من استفاده حداقلی اما عمیق از منابع بود. کتاب درسی محور اصلی کار بوده و تسلط دقیق بر مفاهیم آن تاکید شده است. در کنار آن، کتابهای آبی کانون برای تمرین تستها و کتابهای سهسطحی برای پیشرفت مرحلهای معرفی شد. آموزش نحوه استفاده صحیح و زمانبندی منابع، باعث شد بخش عمده دانشآموزان از منابع به طور مؤثر بهره ببرند.
آیا با اولیای دانشآموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، ارتباط هدفمند و کنترلشده با والدین برقرار بوده است. این ارتباط باعث شد انتظارات خانواده با شرایط واقعی دانشآموز همراستا شود و فشار غیرضروری کاهش یابد. به این ترتیب، فضای خانه به محیطی حمایتی تبدیل شد که تمرکز و آرامش روانی دانشآموزان را افزایش داد.
برای پیشرفت درسی دانشآموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامهای دارید؟
تمرکز بر تثبیت مباحث پایه، رفع اشکالهای اساسی، هماهنگی برنامه مدرسه با آزمونهای کانون و تقویت مهارت امتحاننویسی است. هدف این است که دانشآموزان بدون تعارض بین مدرسه و کنکور، در هر دو مسیر بهصورت همزمان و اصولی پیشرفت کنند.
