گفت و گو با قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی آریانا نیاکان

نام و نام‌خانوادگی دانش‌آموز: آریانا نیاکان • پایه تحصیلی: دوازدهم • رشته تحصیلی: تجربی

گفت  و گو با قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی آریانا نیاکان

نام و نام‌خانوادگی دانش‌آموز: آریانا نیاکان

• پایه تحصیلی: دوازدهم 

• رشته تحصیلی: تجربی

• شهر محل تحصیل: تهران

• نام مصاحبه‌کننده: سارا الماسی 



۱. علت حضور شما به صورت حضوری در آزمون امروز (۱۴ آذر ماه) چیست؟ چرا آزمون حضوری را ترجیح می‌دهید؟


حضور من در جلسه حضوری آزمون به این دلیل است که شرایط برگزاری آن شباهت بیشتری به فضای واقعی کنکور دارد و همین موضوع باعث می‌شود بتوانم مدیریت بهتری بر استرس و زمان داشته باشم. علاوه بر این، در خانه معمولاً با افت تمرکز مواجه می‌شوم و محیط حضوری کمک می‌کند با جدیت و توجه بیشتری آزمون بدهم.



۲. در فاصله‌ی دو آزمون ۳۰ آبان تا امروز در کدام درس‌ها رشد یا افت داشتید؟ دلیل این تغییرات چیست؟


احساس می‌کنم در درس شیمی به جای پیشرفت، کمی افت داشته‌ام. دلیل اصلی آن هم تمرکز زیاد من بر مباحث حفظی بود؛ در حالی که در آزمون امروز تعداد سؤالات حفظی کمتر بود و بخش‌های مفهومی اهمیت بیشتری داشت. همین عدم تطابق بین مطالعه و ماهیت سؤالات، باعث کاهش عملکردم شد.



۳. در این آزمون از چه روش یا تکنیکی برای مدیریت زمان استفاده کردید و این روش تا چه حد در کاهش استرس و افزایش بازدهی مؤثر بود؟


تلاش کردم ابتدا سراغ سؤالات ساده‌تر و قابل‌حل‌تر بروم و سپس به سؤالات دشوارتر بپردازم؛ یعنی اولویت‌بندی براساس سطح دشواری. این روش کمک کرد تا زمانم را کمتر هدر بدهم، هرچند می‌توانم با تمرین بیشتر آن را به شکل حرفه‌ای‌تر اجرا کنم. در مجموع تا حد خوبی باعث کاهش استرسم شد.



۴. در کدام درس بیشترین پیشرفت یا چالش را احساس کردید و چه اقداماتی باعث این نتیجه شد؟


فکر می‌کنم در درس زیست‌شناسی عملکرد قابل‌قبولی داشته باشم؛ زیرا برای این آزمون حجم زیادی تست کار کردم و همین تمرین مستمر باعث افزایش تسلط و سرعت پاسخ‌گویی‌ام شد.



۵. با نزدیک شدن به دوره جمع‌بندی، چه تغییراتی در روش مطالعه، مرور و تست‌زنی خود ایجاد کرده‌اید؟


با نزدیک شدن به مرحله جمع‌بندی، تعداد تست‌هایی که می‌زنم را افزایش داده‌ام و برای آشنایی با سبک‌های متنوع سؤال، آزمون‌های چند موسسه مختلف را نیز حل کرده‌ام. این کار باعث می‌شود در برابر تیپ‌های جدید یا متفاوت سؤال غافلگیر نشوم و آمادگی ذهنی بیشتری داشته باشم.



۶. در این بازه از چه مهارت یا ابزار جدیدی (مانند تحلیل کارنامه، هدف‌گذاری، آزمون‌های مقایسه‌ای، دفتر برنامه‌ریزی و…) بیشترین بهره را بردید؟


بیشترین بهره را از بخش «کار در منزل» برده‌ام که شامل سؤالات آزمون‌های سال‌های گذشته قلم‌چی است. این بخش کمک می‌کند با روند طرح سؤال‌ها در سال‌های قبل آشنا شوم و نقاط ضعف خود را بهتر بشناسم.



۷. کدام ابزار یا روش کانونی بیشترین تأثیر را در بهبود عملکرد شما داشته است؟ دلیل انتخابتان چیست؟


مؤثرترین ابزار برای من همان «کار در منزل» بوده است. دلیل انتخاب آن این است که با حل سؤالات واقعی و استاندارد سال‌های گذشته، تسلط بیشتری پیدا می‌کنم و متوجه می‌شوم چه مباحثی نیاز به تقویت دارند.



۸. در تحلیل کارنامه چه خطا یا روند تکرارشونده‌ای مشاهده کردید و برای اصلاح آن چه برنامه‌ای دارید؟


مهم‌ترین ایرادی که در کارنامه‌ام مشاهده کردم، بی‌دقتی‌های مکرر است. برای کاهش این اشتباهات تصمیم گرفته‌ام هنگام پاسخ‌گویی دقت بیشتری داشته باشم و سرعت خود را کنترل کنم. همچنین قصد دارم تکنیک «بالا بردن دست» را تمرین کنم تا بتوانم به شکل جدی‌تری بر دقت تمرکز کنم.



۹. در دو هفته آینده بر کدام درس‌ها یا مباحث تمرکز ویژه خواهید داشت و هدف اصلی شما چیست؟


تمرکز ویژه من بر درس‌های شیمی و فیزیک خواهد بود. هدف اصلی‌ام این است که درصد این دو درس را افزایش دهم و مباحثی که در آزمون اخیر دچار مشکل شدم، به طور کامل جمع‌بندی کنم.



۱۰. اگر بخواهید یک تصمیم مهم برای بهبود نتیجه‌تان تا آزمون بعد بگیرید، آن تصمیم چیست و چرا؟


مهم‌ترین تصمیم من این است که تست‌های زمان‌دار بیشتری حل کنم تا سرعت عمل و مدیریت زمانم در جلسه آزمون افزایش یابد. این کار باعث می‌شود در شرایط واقعی آزمون کمتر دچار استرس شوم و بتوانم عملکرد بهتری ارائه دهم.

Menu