نام و نام خانوادگی : زهره صفایی
عیار علمی : کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد خمینی شهر
نام کتاب : کتاب اول ریاضی ششم دبستان
مصاحبهگر : زهرا دسترنج
مقدمه :
اگر بخواهم به صورت خلاصه روند کار با دانش آموزانم با استفاده از منابع کانون را مطرح کنم به این صورت هست که دانش آموزان برای تمام دروس کتاب کار دارند و کتابهای کار جزو تکالیف روزانه هست که صفحات آن را مشخص میکنم و دانش آموزان به عنوان تکلیف آن را انجام میدهند.
دانش آموزان مدرسه ما آزمونهای کانون را شرکت میکنند و به همین دلیل ما هر ساله از کتابهای کانون برای دانش آموزان استفاده میکنیم، کتابهای آبی که مطابق با آزمونهاست به صورت ثابت هست و منبع بعدی برای تست بیشتر و سخت تر کتابهای سه سطحی را معرفی میکردم. اما پس از آشنایی با کتاب اول، رویه کارم با سالهای گذشته تغییر کرد، زمانی که با کتاب اول آشنا شدم این کتاب را در ابتدای کار دانش آموز قرار دادم.
کتابهای کانون جایگزین یک دیگر نیستند، هر کدام کاربرد خود را دارد، با توجه به اینکه من با دانش آموزانم کتابهای تست کانون آبی و سه سطحی را از گذشته کار میکردم و در برنامه کار خودم داشتم کتاب اول جایگزین کتابی نشد و این کتاب در قدم اول، ابتدای راه دانش آموز قرار گرفت.
چرا این کتاب را به دانش آموزان خود معرفی کردهاید؟
با توجه به این که دانش آموزان دبستان خیلی با تست آشنایی ندارند و در سالهای تحصیل خود در دبستان فقط سوالات تشریحی را دیده اند و تمرین انجام داده اند، و با توجه به اینکه دانش آموزان من ششم هستند و ورودی مدارس و تیزهوشان را در پیش دارند باید دانش آموزانم را با سوالات تستی آشنا کنم ، پس کتاب اول در قدم اول دانش آموز من قرار دارد و این کتاب بهترین انتخاب برای آشنایی دانش آموزان با تست است.
به نظر شما این کتاب چه ویژگیهایی دارد؟
این کتاب باعث میشود دانش آموز دبستانی تست حل کند اما نه آنقدر سخت که از سوالات تستی ناامید شود و کتاب اول انتخاب بسیار مناسبی برای رویارویی دانش آموز دبستان با تست هست، ضمن اینکه این کتاب منبع بسیار خوبی برای معلمان می باشد.
آیا در تدریس این کتاب روش خاصی برای خود دارید؟
پس از تدریس مبحث سر کلاس به سراغ حل سوالات کتاب اول میروم، من اکثر سوالات کتابهای اول را سر کلاس برای دانشآموزان حل میکنم و پس از آن تعدادی از سوالات را هم دانش آموزان پای تخته برای دوستان خود حل میکنند.
همچنین با توجه به سطح دشواری که به صورت دهک مشخص شده و بیشترین و کمترین پاسخ را مشخص کرده هدف انتخاب سوال من هست و درصد مراجعه و درصد پاسخگویی که پاسخ های درست و نادرست را مشخص می کند که پس از پاسخ دانش آموزانم درصد آن را با درصد پاسخهای دانش آموزان خودم می سنجم.
آیا دانش آموزانتان در کلاس نقش فعال دارند؟
ابتدا خودم تعدادی از سوالات را حل میکنم، پس از آن دانش آموزان به انتخاب خودشان پای تخته می آیند و برای دوستان خود تعدای از سوالهای کتاب اول را حل میکنند.
معرفی منابع کانون به دانش آموزان خود به چه صورت هست؟
در گروه سوالات تستی : قدم اول کتاب اول ، پس از آن کتاب آبی و بعد از آن کتابهای سه سطحی
در گروه کتابهای تشریحی : ابتدا کتاب کار و سپس پرتکرار
آیا دانش آموز ضعیفی داشتید که با استفاده از این کتاب پیشرفت کرده باشد؟
یک دانش آموز داشتم که اصلا با سوالات تستی و سوالات سخت ارتباط برقرار نمیکرد و استفاده از این کتاب برای این دانش آموز یک تیر و دو نشان بود هم باعث شد با تست آشنا شود و واهمهای از سوالات تستی نداشته باشد و هم باعث شده بود که با حل این سوالات اعتماد به نفس و انگیزه او دوچندان شود.
سخن آخر...
ذهن دانش آموزان گنجینه یادگیری است، پس معلم باید به نحوه شایسته دانش آموز خود را آموزش دهد، استفاده از منابع جامع با سطوح مختلف، با هر سطح علمی که دانش آموز دارد هماهنگ شده و ذهن دانش آموز را به سمت درست هدایت میکند.
