مصاحبه گر : نسترن حسینی
۱• لطفاً خودتان را برای دانشآموزان و اولیای محترم معرفی کنید و بفرمایید چند سال است که با کانون قلمچی همکاری دارید؟
من کیمیا کشن رنجبر هستم، دبیر درس علوم متوسطه اول. فارغالتحصیل کارشناسی شیمی از دانشگاه تهران و حدود ۵ سال است که افتخار همکاری با کانون قلمچی هشتگرد را دارم.
۲• چه عاملی باعث شد همکاری با کانون قلمچی را انتخاب کنید؟
آموزشگاه قلمچی همیشه یکی از حرفهایترین و معتبرترین مراکز آموزشی شهر بوده و ارتباط با دانشآموزان هدفمند و پرتلاش، انگیزه اصلی من برای انتخاب این مجموعه بوده است.
۳• از دید شما فضای آموزشی کانون هشتگرد چه ویژگیهایی دارد که باعث رشد علمی دانشآموزان میشود؟
وجود مدیریت دقیق و منظم، استفاده از اساتید باتجربه و کاربلد و همچنین اهمیتدادن به نظم، برنامهریزی و تحلیل؛ فضای آموزشی کانون هشتگرد را به محیطی بسیار مناسب برای رشد و پیشرفت دانشآموزان تبدیل کرده است.

۴• درس علوم مجموعهای از فیزیک، شیمی و زیست است؛ شما چطور مفاهیم مختلف را جذاب و قابلدرک آموزش میدهید؟
با سادهسازی مفاهیم، استفاده از مثالهای ملموس، داستانگویی و پیوند دادن مطالب به زندگی روزمره سعی میکنم محتوا را برای دانشآموزان جذاب و قابل فهم کنم.
۵• کدام منبع کانون را برای تقویت درس علوم پیشنهاد میکنید؟
در قدم اول کتاب علوم مدرسه باید دقیق خوانده شود. بعد از آن، کتاب آبی علوم کانون بهترین منبع برای تست، جمعبندی و مرور نکات است.
۶• آیا تجربهای دارید که دانشآموزی با استفاده از منابع کانون پیشرفت چشمگیر داشته باشد؟
بله، تقریباً اکثر دانشآموزانم که از منابع کانون استفاده میکنند و تحلیل دقیق سوالات آزمون را جدی میگیرند، پیشرفت قابلتوجهی در درس علوم دارند و یادگیری برایشان عمیقتر و پایدارتر میشود.
۷• از نگاه شما آزمونهای کانون چه تأثیری بر یادگیری درس علوم دارند؟
آزمونهای کانون استاندارد، سطحبالا و منسجم هستند. همین مسئله باعث میشود دانشآموزان بهجای حفظ کردن، به درک مفهومی و تحلیل مسئله برسند.
۸• حجم مفاهیم حفظی و آزمایشها برای بعضی دانشآموزان دشوار است؛ چه راهکاری دارید؟
با استفاده از مدلها، شبیهسازیها، نمایشهای سادهی آزمایشگاهی و مشارکت دادن خود دانشآموزان در فرآیند یادگیری، علوم برایشان جذابتر و قابلفهمتر میشود.
۹• تحلیل کارنامه آزمون علوم چه کمکی به دانشآموز میکند؟
کارنامه کانون بسیار دقیق است و با مشخصکردن ریزنقاط ضعف، کمک میکند روی قسمتهایی که نیاز به تقویت دارند وقت بیشتری بگذاریم و مسیر پیشرفت را اصولیتر طی کنیم.
۱۰• شما چگونه به دانشآموزان کمک میکنید تا از تحلیل آزمون بهترین نتیجه را بگیرند؟
تأکید میکنم نکات مهم را یادداشت کنند و در طول هفته چند بار آنها را مرور کنند.
تکرار و بازخوانی نکاتِ تحلیل، یادگیری را تثبیت میکند.
۱۱• برای موفقیت در درس علوم در پایههای متوسطه اول چه توصیهای دارید؟
علوم یک درس کاملاً کاربردی و مفهومی است. توصیه میکنم دانشآموزان مطالب را با اتفاقات زندگی روزمره تطبیق دهند تا عمیقتر یاد بگیرند.
۱۲• برخی دانشآموزان علوم را کاملاً حفظی میدانند؛ نظر شما چیست؟
علوم فقط حفظی نیست. تمرین، تکرار، مشاهده و تجربه مهمترین بخشهای یادگیری علوم هستند. بدون حل سوال و انجام فعالیتهای عملی، یادگیری ناقص میماند.
۱۳• سه عادت طلایی برای یادگیری بهتر علوم چیست؟
۱. انجام و مشاهدهی آزمایشها
۲. ارتباط دادن مفاهیم با زندگی واقعی
۳. حل نمونهسوالات متنوع و استاندارد
۱۴• چه توصیهای دارید تا دانشآموزان علوم را قویتر کنند و از یادگیری آن لذت ببرند؟
پیشنهاد میکنم علوم را فقط بهعنوان یک درس حفظی نبینند؛ بلکه با کنجکاوی، مشاهده اطراف، انجام فعالیتهای کوچک آزمایشگاهی در خانه و طرح پرسشهای زیاد، مسیر یادگیری را لذتبخشتر کنند. هرجا سؤالی پیش آمد، جستوجو و کشف پاسخ، خودش باعث تقویت یادگیری میشود.
۱۵• آینده آموزش علوم در مدارس ایران را چگونه میبینید و نقش کانون قلمچی چیست؟
اگر امکانات آزمایشگاهی مدارس تقویت شود، قطعاً دانشآموزان علاقهمندتر و یادگیری عمیقتر میشود.
در کانون قلمچی هم کلاسهای علوم با هدف آمادگی برای تیزهوشان و نمونهدولتی برگزار میشود و نقش مؤثری در ارتقای سطح علمی دانشآموزان دارد.
۱۶• در پایان اگر پیامی برای دانشآموزان، اولیا یا همکاران دارید، بفرمایید.
درس علوم در کشور ما ضریب بالایی دارد و کاملاً کاربردی است. توصیه میکنم دانشآموزان آن را جدی بگیرند، مفهومی بیاموزند و با دید باز برای آینده و انتخاب رشته تصمیم بگیرند.
