با تعریف درست اصطلاح فراشناخت برای دانشآموزان، آنها را با ماهیت ارزشمند این محتوای علمی و روانشناسی آشنا میکنیم تا در ادامه بتوانیم از مزایای آن برای پیشرفت آموزشی بهره ببریم. در نظر داشته باشیم که هر چقدر از سنین پایینتر برای آموزش فراشناخت و مؤلفههای آن کاری بکنیم، مسیر را برای پیشرفت دانشآموزان هموارتر کردهایم.
پیشنهاد میشود از شبیهسازی مفاهیم استفاده کنید تا بتوانید دانشآموزان را بهتر با این موضوع آشنا کرده و مهارتهای فراشناختی را در آنها تقویت کنید. بهتر است از مثالهای بیرونی و تعمیم آن به حوزهی مدنظر، برای آموزش بهتر مفاهیم استفاده کنید. شبیهسازی بسیار کارساز خواهد بود.
رانندگی و ریزهکاریهای آن، نمونهی بیرونی مناسبی برای تثبیت مفاهیم فراشناختی است. شبیهسازی این کار در ذهن و ارتباط با مفاهیم آموزشی، راهکار فراشناختی مناسبی برای تسلط بر موضوع آموزش و در ادامه، تقویت مهارتهای فراشناختی است.
از دانشآموزان بخواهید نمونههایی از رانندگی درست و اصولی را در ذهن خود مرور کنند. در حین رانندگی گاهی باید ترمز کنید. در آموزش هم گاهی باید ترمز کرد و بخش مطالعاتی را برای مطمئنشدن از درک و یادگیری کامل آن مطلب، مرور و بازیابی کرد.
از دانشآموزان بخواهید فشردن پدال گاز را که عامل اصلی حرکت است، تصور کنند و آن را برای آموزش شبیهسازی کنند. پیشخوانی همان شروع حرکت مطالعاتی است. ترمزگرفتن و گازدادن در مطالعه و یادگیری همان مرور و پیشخوانی است.
بدون شک استفاده از مثالهای درست، به درست فکرکردن و تفکر اصولی منجر میشود که خود راهبردی فراشناختی است.
مثالهای بیرونی درک و دریافت بهتری را از موضوع ارائه میکنند و راههای تسریع فرایند یادگیری را پیش روی دانشآموز قرار میدهد.
منبع: www.edutopia.org