نام و نام خانوادگی : ستایش پهلوانی فر
نام رشته و دانشگاه: کارشناسی ریاضی، دانشگاه سمنان
عیار کانونی : دو سال همکاری
مقطع پشتیبانی: دوره اول متوسطه
نام مدیرو مصاحبه گر: علیرضا مطلب
با توجه به اینکه 50 درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
به نظر من پیشرفت دانشآموزان حاصل یک عامل نیست، بلکه نتیجهی یک فرآیند منظم مشاورهای است. من از ابتدای کار سعی کردم شناخت دقیقی از هر دانشآموز داشته باشم؛ از نظر سطح علمی، عادتهای مطالعاتی، شرایط روحی و میزان همراهی خانواده. بر اساس این شناخت، برنامهریزیها را شخصیسازی کردم و صرفاً به یک برنامهی ثابت برای همه اکتفا نکردم. تمرکز اصلی من روی اصلاح روش مطالعه، مدیریت زمان و ایجاد تداوم در مطالعه بود. با بررسی دقیق کارنامهها و آزمونها، به دانشآموزان کمک کردم نقاط ضعفشان را بشناسند و بهجای ناامیدی، آنها را به فرصت پیشرفت تبدیل کنند. همچنین تلاش کردم ارتباط مستمر و مؤثر با دانشآموزان و خانوادهها داشته باشم تا پیگیریها فقط محدود به زمان آزمون نباشد. در کنار اینها، روی افزایش انگیزه و اعتمادبهنفس دانشآموزان هم کار کردم، مخصوصاً در مقطع متوسطه اول که نقش حمایت روانی بسیار پررنگ است. فکر میکنم همین پیگیری منظم، برنامهریزی هدفمند و توجه به شرایط فردی دانشآموزان باعث شد پیشرفت قابل توجهی در آزمونها داشته باشند.

مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟
مهمترین عامل رشد و پیشرفت دانشآموزانم را ایجاد تداوم در مطالعه و پیگیری منظم میدانم. بسیاری از دانشآموزان توانایی لازم را دارند، اما بهدلیل نداشتن نظم و استمرار، نتیجهی واقعی تلاششان را نمیبینند. من تلاش کردم با برنامهریزی واقعبینانه، بررسی منظم آزمونها و گفتوگوهای مستمر، دانشآموزان را به یک روند ثابت مطالعاتی برسانم. در کنار این موضوع، افزایش خودآگاهی دانشآموز نسبت به وضعیت تحصیلی خودش نقش مهمی داشت؛ اینکه بداند کجا ایستاده، ضعفهایش چیست و دقیقاً برای پیشرفت چه کاری باید انجام دهد. وقتی دانشآموز مسیر را شفاف میبیند، انگیزهاش بیشتر میشود و پیشرفت هم طبیعیتر اتفاق میافتد. به نظرم ترکیب تداوم در مطالعه، پیگیری مشاورهای و شفافسازی مسیر، مهمترین عامل رشد دانشآموزان من بوده است.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
این روند رشدی تا زمانی ادامهدار خواهد بود که به یک عادت مطالعاتی پایدار تبدیل شود. استمرار آن مستلزم پیگیری منظم مشاورهای، برنامهریزی واقعبینانه و همراهی خانواده است. اگر این سه عامل حفظ شود، میتوان انتظار داشت رشد دانشآموزان در طول سال تحصیلی ادامه داشته باشد.
آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
بله، یکی از چالشهای اصلی، نوسان انگیزه و بینظمی در مطالعه برخی دانشآموزان بود. برای رفع این چالش، سعی کردم با گفتوگوهای فردی، سادهسازی برنامهها و تعیین اهداف کوتاهمدت، فشار را از روی دانشآموز بردارم. همچنین با بررسی منظم آزمونها و بازخورد سریع، به دانشآموزان کمک کردم مسیر پیشرفت خودشان را شفافتر ببینند و انگیزهشان حفظ شود.

کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
از میان آموزههای کانون، برنامهی راهبردی، تحلیل آزمون و اصل تداوم و پیگیری بیشترین تأثیر را در رشد دانشآموزان من داشته است. استفادهی منظم از برنامهی راهبردی باعث ایجاد نظم مطالعاتی شد و تحلیل آزمون به دانشآموزان کمک کرد اشتباهات خود را بشناسند و آنها را اصلاح کنند. همچنین تأکید کانون بر تداوم، باعث شد پیشرفتها مقطعی نباشد و به مرور تثبیت شود.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
منابع اصلی پیشنهادی من کتابهای آبی، پرتکرار و سهسطحی کانون بوده است. دانشآموزان را به استفادهی هدفمند از این منابع و تحلیل آزمونها تشویق کردم و با پیگیری منظم، اکثر آنها بهخوبی از این منابع استفاده کردند که نقش مؤثری در رشد و پیشرفتشان داشت.

برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
برای نیمسال اول، برنامهریزی من بر تقویت پایهی درسی دانشآموزان، هماهنگی مطالب مدرسه با برنامهی راهبردی کانون و ایجاد نظم مطالعاتی پایدار متمرکز است. سعی میکنم با تعیین اهداف کوتاهمدت هفتگی، مرور مستمر درسها و پیگیری عملکرد در امتحانات مدرسه و آزمونهای کانون، نقاط ضعف هر دانشآموز شناسایی و اصلاح شود. همچنین به دانشآموزان کمک میکنم روشهای مطالعه مؤثر و زمانبندی منطقی را رعایت کنند تا پیشرفتشان هم در مدرسه و هم در آزمونهای کانون پایدار باشد. این برنامه با بازخورد مستمر و گفتوگوهای فردی همراه است تا انگیزه و اعتمادبهنفس دانشآموزان حفظ شود و روند رشد آنها ادامه پیدا کند.
