گفتگوبانگین افشاری پور پشتیبان برترپیشرفت درسی پایه دوازدهم از بم

مهم‌ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟ به نظر من مهم‌ترین عامل، ایجاد خودآگاهی آموزشی در دانش‌آموز بوده است.

گفتگوبانگین افشاری پور پشتیبان برترپیشرفت درسی پایه دوازدهم از بم

نام و نام خانوادگی پشتیبان: نگین افشاری پور

نام شهر و استان : بم - کرمان

نام رشته و دانشگاه: ژنتیک باهنر کرمان

عیار کانونی : 2 سال پشتیبان

مقطع پشتیبانی: دوازدهم تجربی

نام مدیر: علیرضا تجلی

مصاحبه‌گر: زهره زادمهر

 

  1. با توجه به اینکه 80 درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشته‌اند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟

من در کار پشتیبانی همیشه سعی کردم از نگاه صرفاً برنامه‌دادن فاصله بگیرم و به فرآیند یادگیری هر دانش‌آموز به‌صورت فردی توجه کنم. این پیشرفت 80%  نتیجه‌ی چند عامل بوده:

اول، تحلیل دقیق آزمون‌ها و شناسایی ریشه‌ای ضعف‌ها نه فقط نگاه به درصدها.

دوم، تنظیم برنامه‌های منعطف و شخصی‌سازی‌شده متناسب با سطح علمی شرایط روحی و زمان هر دانش‌آموز.

سوم، پیگیری مستمر و گفت‌وگوی آموزشی هدفمند که باعث می‌شد دانش‌آموز احساس دیده‌شدن و حمایت واقعی داشته باشد.

به نظرم این ترکیب باعث شد رشد دانش‌آموزان پایدار و واقعی باشد نه مقطعی.

  1. دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟

بیشترین پیشرفت معمولاً در درس‌هایی بوده که دانش‌آموز در ابتدا از آن‌ها ترس یا گریز ذهنی داشته مثل ریاضی فیزیک یا...

من سعی می‌کردم این درس‌ها را از حالت «درس سخت» خارج کنم و با تقسیم مطالب به واحدهای کوچک‌تر و آموزش روش مطالعه ، تمرین هدفمند اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز را بالا ببرم.

وقتی دانش‌آموز می‌دید می‌تواند حتی چند تست محدود را درست بزند، انگیزه‌اش چند برابر می‌شد و همین باعث پیشرفت محسوس در آن درس می‌شد.

  1. مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟

به نظر من مهم‌ترین عامل، ایجاد خودآگاهی آموزشی در دانش‌آموز بوده است.

اینکه بداند:

چرا اشتباه می‌کند

کجا باید زمان بیشتری بگذارد

و چه روشی برای خودش جواب می‌دهد

من همیشه سعی کردم دانش‌آموز را از حالت «دستورپذیر» خارج کنم و به مرحله‌ای برسانم که خودش تحلیل‌گر عملکردش باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد پیشرفت پایدار می‌شود.

  1. فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟

به‌تجربه من تداوم رشد آموزشی زمانی اتفاق می‌افتد که یادگیری از حالت مقطعی و نتیجه‌محور خارج شود و به یک عادت پایدار تبدیل شود.

این روند مستلزم سه مؤلفه‌ی اساسی است:

الف: یادگیری فعال و مبتنی بر بازخورد

دانش‌آموز باید به‌طور مستمر عملکرد خود را بررسی کند اشتباهاتش را بشناسد و اصلاح کند. من همیشه بعد از هر آزمون یا تمرین دانش‌آموز را به تحلیل و بازبینی آگاهانه هدایت می‌کنم نه صرفاً دیدن نمره.

ب: تثبیت مطالب از طریق بازیابی و مرور هدفمند

رشد پایدار زمانی ایجاد می‌شود که مطالب به حافظه‌ی بلندمدت منتقل شوند به همین دلیل در برنامه‌ریزی‌ها تأکید من روی مرورهای زمان‌بندی‌شده و بازیابی فعال مطالب است نه فقط مطالعه‌ی اولیه.

ج: ثبات روانی و انگیزشی دانش‌آموز

حتی بهترین برنامه‌ها بدون آرامش ذهنی و انگیزه‌ی درونی مؤثر نیستند. من تلاش می‌کنم دانش‌آموز فشار غیرمنطقی را تجربه نکند و بداند افت‌های مقطعی بخشی از مسیر رشد است. این نگاه باعث می‌شود دانش‌آموز در مسیر بماند و رشدش ادامه‌دار شود.

گفتگوبانگین افشاری پور پشتیبان برترپیشرفت درسی پایه دوازدهم از بم

  1. آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟

بله چالش‌هایی مثل افت انگیزه ، خستگی ذهنی یا ترس از آزمون کاملاً طبیعی بود.

در این مواقع به‌جای فشار بیشتر علت‌یابی روانی و آموزشی انجام می‌دادم.

گاهی لازم بود حجم برنامه کمتر شود گاهی فقط یک گفت‌وگوی انگیزشی کافی بود و گاهی آموزش روش مطالعه را تغییر می‌دادم.

انعطاف‌پذیری و شنیدن صدای دانش‌آموز مهم‌ترین راه‌حل من برای عبور از چالش‌ها بود.

  1. کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟

به نظر من آزمون‌های جامع و آزمون‌های دوره‌ای منظم کانون بیشترین تأثیر را داشته‌اند چون:

امکان مقایسه‌ی واقعی عملکرد را می‌دهند

مهارت مدیریت زمان را تقویت می‌کنند

و دانش‌آموز را به مرور به فضای کنکور عادت می‌دهند

به شرطی که بعد از آزمون تحلیل اصولی انجام شود این آزمون‌ها نقش بسیار مؤثری دارند.

  1. چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟

من بیشتر تمرکزم روی منابع اصلی کانون مثل کتاب‌های آبی، زرد و پر تکرار و برنامه راهبردی بود.

به دانش‌آموزان یاد می‌دادم که به‌جای تنوع زیاد منابع ، از یک منبع استفاده درست و عمیق داشته باشند

بیشتر دانش‌آموزان وقتی نتیجه‌ی این تمرکز را دیدند به‌صورت جدی از همین منابع استفاده کردند و نتیجه گرفتند.

 

 

 

Menu