مصاحبه با پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی، ویدا پورمحمدی

در مسیر پشتیبانی ، رویکرد من بر پایه ایجاد یک روند پایدار و قابل اتکا برای دانش آموزان شکل گرفت. در قدم اول تلاش کردم مسئولیت پذیری در قبال برنامه‌های درسی و آزمونها در دانش آموز نهادینه شود؛

مصاحبه با پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی، ویدا پورمحمدی

نام و نام خانوادگی پشتیبان : ویدا پورمحمدی

رتبه کنکور سراسری :  15000

نام رشته و دانشگاه :  روانشناسی_ دانشگاه آزاد

عیار کانونی : 2 سال پشتیبان کانون

مقطع پشتیبانی : دوازدهم تجربی

نام مدیر:  فرشته عابدینی


مصاحبه گر : فاطمه سادات حسینی

 

با توجه به اینکه  دانش آموزان شما پیشرفت داشته‌اند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟ 

در مسیر پشتیبانی ، رویکرد من بر پایه ایجاد یک روند پایدار و قابل اتکا برای دانش آموزان شکل گرفت. در قدم اول تلاش کردم مسئولیت پذیری در قبال برنامه های درسی و آزمونها در دانش آموز نهادینه شود؛ به این معنا که حضور منظم در آزمونها، پایبندی به برنامه مطالعاتی و بررسی نتایج، به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری پذیرفته شود. پس از هر مرحله ارزیابی، زمان مشخصی به تحلیل عملکرد اختصاص داده می شد تا دانش آموز بتواند نقاط قوت و ضعف خود را با نگاه دقیقتری شناسایی کند. در این فرآیند، تمرکز صرفاً بر شناسایی ضعفها نبود، بلکه تلاش می شد الگوهای موفق مطالعاتی نیز استخراج و تقویت شوند تا همان روشها در سایر دروس یا مباحث به کار گرفته شود. در کنار برنامه ریزی آموزشی، توجه به وضعیت روانی و انگیزشی دانش آموزان بخش مهمی از عملکرد من را تشکیل می داد. ایجاد ارتباط مؤثر، همراهی در زمان افت عملکرد و تقویت روحیه در مقاطع حساس، به دانش آموز کمک می کرد تا مسیر مطالعه را با آرامش و انگیزه بیشتری ادامه دهد. پیگیریهای منظم، گفت وگوهای هدفمند و پاسخگویی دقیق به پرسشها نیز باعث شد فرآیند یادگیری برای دانش آموز شفافتر و قابل مدیریت تر شود. مجموع این اقدامات، زمینه ساز بهبود تدریجی اما پایدار در عملکرد تحصیلی دانش آموزان شد

 

 دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟

با توجه به نتایج آزمونها، بیشترین میزان پیشرفت دانش آموزان در دروس زیست و شیمی مشاهده شده است

 

 فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟

به نظر من، پیشرفت دانش آموزان یک مسیر پویا و منحصر به فرد است که زمان مشخصی ندارد، بلکه وابسته به استمرار تلاش و شرایط فردی هر دانش آموز است. تجربه من نشان داده است که حتی پیشرفت های کوچک، اگر همراه با اراده و پیگیری باشد، میتواند به مرور به یک روند پایدار تبدیل شود. برای ادامه دار شدن این مسیر، چند عامل کلیدی اهمیت دارد:

تمرکز بر یادگیری عمیق به جای سطحی: دانش آموزانی که توانایی درک مفاهیم و ایجاد ارتباط بین مطالب را دارند، میتوانند حتی در شرایط دشوار مسیر خود را حفظ کنند و از هر اشتباه درس بگیرند.

انعطاف و انطباق با شرایط: روند رشد نیازمند آن است که دانش آموز بتواند در مواجهه با چالشها، روش مطالعه و برنامه خود را متناسب با شرایط تغییر دهد، بدون اینکه انگیزه خود را از دست بدهد.

حفظ انگیزه و حس موفقیت شخصی: احساس پیشرفت، حتی اگر کوچک باشد، نیروی محرکه ادامه مسیر است. ایجاد فرصت برای دانش آموز تا موفقیتهای کوچک خود را مشاهده کند و آنها را جشن بگیرد، نقش کلیدی در پایداری پیشرفت دارد.

بنابراین، این روند رشد میتواند تا زمانی که دانش آموز مهارتهای خودارزیابی، انعطاف در برنامه ریزی و انگیزه شخصی را حفظ کند، ادامه داشته باشد. کلید اصلی، ایجاد تعادل بین تلاش مداوم، یادگیری هدفمند و حس موفقیت است که روند پیشرفت را پایدار و قابل اتکا می کند

 

آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟

بله، یکی از چالشهایی که در روند پشتیبانی با آن روبه رو شدم، ناتوانی دانش آموز در برقراری ارتباط مفهومی با مطالب درس شیمی بود. دانش آموز مطالب را به صورت حفظی مطالعه می کرد و همین موضوع باعث میشد در مواجهه با سؤالات ترکیبی یا تغییر شکل داده شده دچار سردرگمی شود و احساس ناکارآمدی پیدا کند . برای رفع این مسئله، تمرکز را از حفظ مطالب به فهم ارتباط بین مفاهیم تغییر دادم. مطالعه شیمی را به گونه ای پیش بردیم که هر مبحث با مثالهای ساده و کاربردی آغاز شود و سپس به صورت تدریجی به سؤالات آزمونی برسد. همچنین از دانش آموز خواسته شد مطالب را با بیان شخصی خود توضیح دهد تا میزان درک او مشخص شود. این تغییر رویکرد باعث شد یادگیری عمیقتر شود و عملکرد دانش آموز در آزمونها به طور محسوسی بهبود پیدا کند .

 

 کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟ 

در میان ابزارهای مورد استفاده، دفتر برنامه ریزی نقش پررنگی در بهبود عملکرد دانش آموزان داشته است. ثبت روزانه فعالیتهای مطالعاتی در این دفتر باعث شد دانش آموز نسبت به میزان تلاش، نقاط ضعف و افتهای مطالعاتی خود آگاهی بیشتری پیدا کند. این شفافیت به او کمک کرد تا به جای قضاوت احساسی، بر اساس واقعیت عملکرد خود تصمیم گیری کند. علاوه بر این، مرور منظم مطالب ثبت شده در دفتر برنامه ریزی، زمینه هایی برای اصلاح تدریجی برنامه ها فراهم کرد و باعث شد روند مطالعه از حالت پراکنده به شکلی هدفمند و قابل پیگیری تبدیل شود

 

چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟ 

در طول این مسیر، منابعی مانند کتابهای پرتکرار، کتابهای اول و کتاب اشتباهات متداول را معرفی کردم که دانش آموزان به صورت عملی از آنها در برنامه مطالعاتی خود استفاده کرده اند

 

آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟ 

ارتباط مستمر و سازنده با اولیا به من این امکان را داد که تصویر دقیقتری از شرایط و نیازهای هر دانش آموز داشته باشم. وقتی اولیا از نقاط قوت، ضعف و شرایط روحی فرزندشان مطلع می شوند، می توانند نقش حمایتی خود را به درستی ایفا کنند و با انگیزه دادن، آرامش و تشویق مناسب، یادگیری را تقویت کنند . تجربه من نشان داده است که حتی یک گفت وگوی کوتاه با والدین درباره چالشها یا پیشرفتهای کوچک دانش آموز می تواند تأثیر قابل توجهی بر روحیه او داشته باشد. دانش آموز وقتی می بیند خانواده و مدرسه در کنار او هستند و تلاشهایش دیده می شود، احساس ارزشمندی و مسئولیت بیشتری نسبت به مسیر تحصیلی خود پیدا می کند. در واقع، این ارتباط به ایجاد هماهنگی میان خانه و مدرسه، افزایش انگیزه داخلی و بهبود ثبات عملکرد کمک کرده و روند پیشرفت را پایدارتر میکند .


برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟ 

برنامه ریزی من بر تمرکز بیشتر روی دروس دوازدهم و تقویت مهارت پاسخگویی به سؤالات تشریحی است. در این راستا، حل نمونه سؤالات امتحانی با استفاده از کتابهای پرتکرار و سؤالات موجود در سایت کانون در دستور کار قرار دارد تا دانش آموزان آمادگی لازم برای امتحانات مدرسه را به دست آورند. همچنین بررسی سؤالات مشابه امتحانی در .آزمونها به صورت هدفمند انجام می شود

 

Menu