گفتگو با میثم حسن پور پشتیبان برتر، با پیشرفت 80 درصد از آستارا

برای پیشرفت درسی دانش‌آموزان در نیمسال اول مدرسه، برنامه من شامل شرکت در کلاس‌های جمع‌بندی شب امتحانی و مرور منظم کتاب خودآموز در ایام امتحانات است. این برنامه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم کلید

گفتگو با میثم حسن پور پشتیبان برتر، با پیشرفت 80 درصد از آستارا

نام و نام خانوادگی پشتیبان: میثم حسن پور چوبر

رشته تحصیلی:  مهندسی عمران-عمران

مقطع پشتیبانی: متوسطه اول و متوسطه دوم گروه ریاضی

نام مدیر: افراسیاب خدابخش

مصاحبه‌گر: افراسیاب خدابخش


۱- با توجه به اینکه ۸۰ درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشته‌اند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟ 

با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد دانش‌آموزان تحت آموزش من رشد عملکرد آموزشی قابل توجهی داشته‌اند، تمرکز اصلی من بر تحلیل منظم و داده‌محور کارنامه‌ها و نتایج آزمون‌ها بوده است. این تحلیل به‌صورت تفکیکی برای هر درس و چند آزمون متوالی انجام می‌شود تا الگوی نقاط قوت و ضعف و روند پیشرفت هر دانش‌آموز مشخص گردد و تفاوت بین ضعف‌های مقطعی و پایدار قابل تشخیص باشد. 

پس از شناسایی مباحث نیازمند بهبود، با تحلیل نوع خطاها و سطح تسلط آموزشی، علت اصلی افت عملکرد مشخص می‌شود. بر این اساس، برنامه‌ریزی آموزشی هدفمند، اصلاح روش مطالعه و ارائه راهکارهای متناسب با سطح دانش‌آموز انجام می‌گیرد و اجرای این برنامه‌ها در آزمون‌های بعدی پیگیری و بازبینی مستمر می‌شود تا اثربخشی اقدامات قابل سنجش باشد. 

هم‌زمان، مدیریت زمان، ساعت مطالعه مفید، میزان تمرین و تست استاندارد و استمرار مطالعاتی با نتایج آزمون‌ها تطبیق داده می‌شود تا دانش‌آموز به خودارزیابی و خودکنترلی آموزشی دست یابد. این رویکرد باعث شده بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان به بهبود پایدار عملکرد تحصیلی و افزایش کیفیت یادگیری برسند.

۲- دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟

دانش‌آموزان در اکثر دروس پیشرفت داشته‌اند، اما تمرکز اصلی من بر دروس تخصصی خودم است. برای دانش‌آموزان دبیرستانی، بیشترین تلاش را روی ریاضی، فیزیک و شیمی انجام می‌دهم و برای مقطع متوسطه اول، روی ریاضی، علوم، ادبیات و انگلیسی. با ارائه توضیحات دقیق، رفع اشکال هدفمند و آموزش نکات کلیدی، سعی می‌کنم ارتباط دانش‌آموزان با این دروس عمیق‌تر و تثبیت‌شده باشد. این رویکرد باعث می‌شود دانش‌آموزان علاوه بر درک بهتر مفاهیم، توانایی حل مسائل و استفاده عملی از مطالب در آزمون‌ها را نیز بهبود بخشند.

۳- مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزانتان چه عاملی بوده است؟

مهم‌ترین عامل پیشرفت دانش‌آموزان، پیگیری مستمر و هدایت دقیق فرایند یادگیری توسط من بوده است. این شامل مشخص کردن مسیر کانون برای دانش‌آموزان و داوطلبان، شامل برنامه‌های راهبردی، اهداف پروژه‌های آزمونی و اولویت‌بندی مباحث آموزشی است. 

در کنار این، تاکید جدی بر رفتار آزمونی صحیح نقش کلیدی داشته است؛ به‌خصوص مدیریت زمان در آزمون‌ها و اولویت دادن به سوالات از آسان به دشوار تا دانش‌آموزان بتوانند استراتژی مناسبی برای مواجهه با آزمون‌ها پیدا کنند. 

پیگیری مستمر من شامل بازبینی عملکرد هر دانش‌آموز در آزمون‌ها، ارائه بازخورد فردی و اصلاح روش مطالعه بوده است، به طوری که دانش‌آموزان بتوانند با آگاهی کامل از نقاط قوت و ضعف خود، مسیر پیشرفت تحصیلی را به شکل سیستماتیک و پایدار طی کنند. 

۴- فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟


روند رشد تحصیلی دانش‌آموزان تا زمانی پایدار خواهد بود که پایه‌های یادگیری مستحکم، رفتار آزمونی منظم و استمرار در تمرین و تست استاندارد حفظ شود. این روند مشروط به آن است که دانش‌آموز مسیر مشخص شده کانون، برنامه راهبردی و پروژه‌های آزمونی را دنبال کند. 

ادامه پیشرفت همچنین نیازمند پیگیری مستمر مربی، بازخورد دقیق و اصلاح رفتار مطالعاتی و آزمونی است، به طوری که دانش‌آموز با مدیریت زمان مناسب و اولویت‌بندی سوالات بتواند پیشرفت خود را تثبیت کند. 

۵- آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟


بله، بعضی دانش‌آموزان در مسیر پیشرفت با چالش‌هایی مثل ضعف در مباحث پایه، مدیریت زمان ضعیف یا تداوم کم در تمرین و تست روبه‌رو شدند. برای حل این مسائل، ابتدا ریشه مشکل با تحلیل کارنامه و آزمون‌ها مشخص شد. 

بعد با برنامه‌ریزی هدفمند، راهکار متناسب با سطح دانش‌آموز و پیگیری مستمر، مسیر اصلاح فراهم شد. هم‌زمان روی رفتار آزمونی، مدیریت زمان و اولویت‌بندی سوالات از آسان به دشوار تمرکز کردیم تا دانش‌آموزان توانایی حل مسائل و یادگیری پایدار را پیدا کنند. 

این روش باعث شد دانش‌آموزان بتوانند خودشان مسیر یادگیری‌شان را بررسی و اصلاح کنند و چالش‌ها تبدیل به فرصت پیشرفت شوند 

۶- کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟


از آموزه‌های کانون که بیشترین اثر را در رشد و پیشرفت دانش‌آموزان داشته است، می‌توان به یادگیری رفتار درست آزمونی، مدیریت آزمون، برنامه‌ریزی منظم و شرکت در آزمون‌های حضوری اشاره کرد. این اصول به من کمک می‌کنند مسیر یادگیری دانش‌آموزان را به صورت سیستماتیک و هدفمند هدایت کنم و تجربه‌های آموزشی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهم. 

تمرکز بر رفتار درست آزمونی و مدیریت زمان در آزمون‌ها نقش مهمی در افزایش انگیزه و تقویت مهارت خودکنترلی آموزشی دانش‌آموزان دارد. هم‌زمان، برنامه‌ریزی منظم و اجرای آزمون‌های حضوری باعث می‌شود دانش‌آموزان با واقعیت عملکرد خود مواجه شده و نقاط ضعف و قوت‌شان را دقیق‌تر بشناسند. این ترکیب آموزه‌ها، فرایند یادگیری را کارآمدتر کرده و پیشرفت تحصیلی و تثبیت مهارت‌های آزمونی را تقویت می‌کند. 

7- چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟ 

من فقط به منابع کانون اعتماد دارم و روش کارم اینگونه است که در گام اول کاربرد تک تک مدل های مختلف کتابهای کانون اعم از ابی سبز سه سطحی تابستان  نوروز و.... رو به دانش آموزهام یاد میدهم و بعد از ان متناسب با نیاز شخصی داوللب هر کدام  رو  به منابع مورد نیازش هدایت میکنم و البته در این مورد از خود داوطلب هم کمک میگیرم و بازخورد هاش رو دریافت میکنم 

8- آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟

 

بله، با والدین دانش‌آموزان ارتباط مستمر و فعال دارم. این ارتباط نقش مهمی در تثبیت رفتار مطالعاتی و انگیزه دانش‌آموز دارد. والدین با فرایند یادگیری، نقاط ضعف و قوت و اهمیت مدیریت آزمون و برنامه‌ریزی تحصیلی آشنا می‌شوند و می‌توانند به عنوان همراه در مسیر پیشرفت فرزندشان عمل کنند. 

توضیحات و بازخوردهایی که من به والدین ارائه می‌دهم، باعث می‌شود آن‌ها درک عمیق‌تری از اهمیت پایبندی به برنامه راهبردی و پروژه‌های آزمونی داشته باشند و این همراهی، به شکل قابل‌توجهی اثر مثبتی بر روند رشد و پیشرفت دانش‌آموزان داشته باشد. 

9- برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟  

برای پیشرفت درسی دانش‌آموزان در نیمسال اول مدرسه، برنامه من شامل شرکت در کلاس‌های جمع‌بندی شب امتحانی و مرور منظم کتاب خودآموز در ایام امتحانات است. این برنامه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم کلیدی دروس را تثبیت کرده و نقاط ضعف خود را اصلاح کنند. 

کتاب خودآموز به عنوان یک منبع جامع و تمرینی، نقش مهمی در کاهش میزان خطاها و افزایش دقت دانش‌آموزان دارد. علاوه بر این، مرور هدفمند و برنامه‌ریزی شده در کنار پیگیری مستمر و بازخورد دقیق باعث می‌شود دانش‌آموزان درک عمیق‌تری از مطالب پیدا کنند و عملکرد تحصیلی و آمادگی آن‌ها برای امتحانات مدرسه به شکل قابل توجهی بهبود یابد.

Menu