در تابستان شرکت کردم تا سه پایه را بتوانم، جمع بندی کنم
نام و نام خانوادگی: مینا قاسمی
پایه: دوازدهم انسانی
نام شهر و استان: سمنان- بیارجمند
شغل مادر: خانه دار
شغل پدر: آزاد
میانگین تراز: 6500
معدل: 19.50
سالهای حضور در کانون: 3 سال
مصاحبهگر: الهام یافته
هدف شما از شرکت در آزمونهای تابستان چه بود؟
برای اینکه توی جمع بندی تابستان و کتابهای دهم و یازدهم و همچنین دوازدهم بهتر بتوانم پیش بروم و چون آزمونهای کانون برای دانش آموزان انسانی مناسب تر بود و به توان مالیم هم لطمه ای نمیزد، شرکت کردم تا این سه پایه را بتوانم، جمع بندی کنم.
در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟ چند آزمون حضوری و چند آزمون آنلاین شرکت کردید؟
چون در منطقه ما حوزه امتحانی حضوری وجود ندارد، من آزمونها را به صورت آنلاین شرکت میکنم. البته معتقدم اگر حضوری شرکت میکردم، آمادگی و پیشرفتم برای کنکور بیشتر میشد. من از سال دهم در این آزمونها شرکت کردهام، اما گاهی غیبت هم داشتهام.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکردید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
بله، برنامهریزی من کاملاً مطابق با برنامه راهبردی کانون است و برنامههای هفتگیام را بر اساس آن تنظیم میکنم. بیشتر دروسم با برنامه هماهنگ بودهاند. با وجود اینکه حجم مطالب در پایان تابستان و آزمونهای تعیین سطح زیاد و فشار درسی بالا بود، توانستم به برنامهام برسم و به ندرت درسی را نخوانده باقی گذاشتهام.
در طول تابستان چند ساعت مطالعه میکردید؟ چقدر تستی و چقدر تشریحی؟
در ابتدا 5 ساعت مطالعه میکردم، اما با کمک آزمونهای کانون، تلاش خودم و مشاور، این میزان به 9 ساعت در روز افزایش یافت. مطالعه من بیشتر به صورت تستی است، اما برای دروس دوازدهم، مطالعه تشریحی را هم در برنامه دارم. جمعبندی دروس دهم در سال گذشته به من در آمادگی برای دروس دوازدهم کمک کرد.
برنامه هفته اول و دوم شما چه فرقی با هم داشت؟
در هفته اول، دروس سنگینتر و مهمتر را مطالعه میکنم و هفته دوم به دروس سبکتر و مرور دروس سنگین هفته قبل اختصاص دارد.
به چند درس از نگاه به آینده پاسخ میدادید؟ چه درسهایی؟ روش مطالعه خود را توضیح دهید.
در بخش “نگاه به آینده” (سوالات مربوط به دروس آینده)، بیشتر به دروس فنون و عربی پاسخ میدهم و اگر وقت کنم، به دو درس دیگر هم میپردازم. در اوایل شهریور هر چهار درس را تست میزدم، اما در هفتههای آخر تمرکزم را روی دروس دهم و یازدهم گذاشتم تا پس از اتمام آنها، دوباره تستزنی دروس دوازدهم را شروع کنم.
برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟ با توجه به اهمیت معدل نهایی دوازدهم چقدر به درسهای مدرسه توجه میکنید؟
برای آمادگی همزمان با امتحانات نهایی و کنکور، دروس عمومی را تشریحی و دروس تخصصی را به صورت ترکیبی تستی-تشریحی مطالعه میکنم. برنامه روزانهام شامل 4-5 پارت مطالعه است: یک پارت برای دروس دهم و یازدهم، یک پارت تستزنی، و یک پارت مطالعه تشریحی یا انجام تکالیف مدرسه. برنامه روزهای پنجشنبه و جمعه کمی متفاوت است.
با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفتهاید؟
با توجه به نتایجی که در تابستان گرفتم، تصمیم گرفتهام زمان مطالعهام را افزایش دهم، زمانهای مرور را بیشتر کنم، روی نقاط ضعف و دروس نوسانی با استفاده از کارنامههای کانون کار کنم و مطالعه تشریحی و مفهومی را برای تقویت دروس دوازدهم و سالهای قبل تقویت نمایم.
از کدام منابع کمک آموزشی کانون در تابستان استفاده کردید؟ به چه درسهایی؟ با شروع سال تحصیلی منابع خود را تغییر میدهید؟
در تابستان از کتاب سهسطحی برای دروس یازدهم و از کتاب اشتباهات متداول برای علوم و فنون و ریاضی استفاده کردم. کتاب تابستان را هم برای محک زدن قبل از آزمون به کار میبردم. با شروع سال تحصیلی، عمدتاً از کتابهای آبی، به ویژه برای فنون، ریاضی و فلسفه استفاده خواهم کرد، چون سطح سؤالات و درسنامههای این کتابها را مناسب میدانم.
در کدام درس در تابستان چالش داشتید که توانستید با تغییر روش مطالعه، چالش را برطرف کنید؟ چه روشی داشتید؟
در تابستان چالش بسیار زیادی با درس منطق داشتم که با تستزنی بیشتر و نکتهبرداری از تستها توانستم اشکالاتم را پیدا کنم و در زمانهای خالی بیشتر تست بزنم و اگر لازم بود به درسنامه نگاهی بیندازم و با خواندن نکات کلیدی دوباره خودم را محک بزنم تا درصدم افزایش یابد. همچنین با درس فنون هم چالش داشتم و بعد از تحلیل آزمون فهمیدم که در مباحث آرایه و قرابت معنایی ضعف دارم. برای همین روتینی برای خودم گذاشتم تا هر شب تست آرایه و قرابت بزنم و اگرچه برخی شبها تستهای خیلی کمتری میزدم، اما آن روتین را حفظ میکردم که در نهایت از این روش هم جواب گرفتم و توانستم درصدم در درس فنون را بیشتر کنم.
آیا در تابستان درسهای عمومی دوازدهم را هم خواندید؟ کدام درسها؟
درسهای عمومی دوازدهم برای انسانی که بیشتر فارسی، دینی و زبان هستند را سعی کردم به شیوه غیرمستقیم پیش ببرم. برای زبان کلاس میرفتم و برای فارسی که بیشتر در آرایهها ضعف داشتم، با فنون تست میزدم تا در فارسی هم عملکرد بهتری داشته باشم.
آیا در سال گذشته از سایت کانون برای دانلود و استفاده از نمونه سؤالات امتحانی استفاده کردید؟ آیا امسال این کار را انجام خواهید داد؟
بله، استفاده کردم و حتماً امسال هم این کار را تکرار خواهم کرد، چرا که بسیاری از سؤالات معلمان نیز مشابه نمونه سؤالات آزمون بود و من با آگاهی بهتری میتوانستم سؤالات امتحان را پاسخ دهم. و معمولاً سؤالاتی که از مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان بودند، به دلیل مفهومیتر بودنشان بیشتر تأثیر گذاشتند و در افزایش نمره نیمسال اول و دوم به من کمک کردند.
در آزمونهای تابستان چقدر توانستید سؤالهای ساده را شناسایی کنید؟ چقدر توانستید سؤالهای دشوار را پاسخ بدهید؟
حدوداً اغلب سؤالات ساده را میتوانستم شناسایی کنم و بیشتر سعی میکردم به آنها پاسخ دهم. روی سؤالات دشوار با اتمام آزمونم بیشتر فکر میکردم و اغلب هم به جواب میرسیدم. چون که در مواجهه اول نمیتوانستم به جواب برسم، در آخر آزمون بهتر به پاسخ میرسیدم و با استراتژی برگشت به سؤالات سخت و حتی سادههایی که باید جواب میدادم، جوابشان را میزدم و اگر هم مطمئن نبودم، در تحلیل آزمونها آنها را لحاظ میکردم تا برای آزمونهای بعدی تکرارش نکنم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
اغلب بخش به بخش تحلیل میکردم و دروس محاسباتیام مثل اقتصاد و ریاضی را در همان روز جمعه و باقی دروس را در روزهای بعد انجام میدادم. روشم هم به این صورت بود که برای ریاضی و اقتصاد فیلم میدیدم و روی نزدهها و اشتباهات بیشتر تمرکز میکردم و اگر دوباره در زمان تحلیل نمیتوانستم حلشان کنم، در کتاب خودآموزی یادداشت میکردم و همراه با فیلم سعی میکردم حلشان کنم و در روزهای بعد به آنها نگاهی میانداختم تا در روز آزمون تعداد نزدههایم را کمتر کنم. و اگر هم در زمان تحلیل توانستم به جواب برسم، آنها را علامت میزدم و در دفترم یادداشت میکردم تا دفعه بعدی بیدقتی نکنم. برای دروس فنون، برای آرایهها اغلب تستها را به همین شکل میخواندم و در صورت نیاز از آنها عکس میگرفتم تا بعداً نگاه کنم و اگر غلطهایم در درسی زیاد بود، فیلمش را میدیدم تا بیشتر متوجه اشتباهاتم بشوم و برای دروس حفظی هم آن جاهایی که اشتباه میزدم را بررسی میکردم تا ببینم به چه دلیلی است؛ اگر به دلیل عدم تسلط بود، آن بخش درس را یادداشت میکردم تا دفعات بعد آن بخش را بخوانم و به تسلط برسم.
