هیچ سؤالی برای همیشه سخت نمیماند؛
با تمرین و تکرار، همه چیز قابل یادگیری است
نام و نام خانوادگی: امیرمحمد امیری
پایه: دهم تجربی
شهر و استان: ملایر، همدان
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار- دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد- دیپلم
میانگین تراز: ۶۲۰۰
سالهای حضور در کانون: ۳ سال
مصاحبهگر: آیدین قلیزاده
هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
شرکت منظم در آزمونها برای پیشرفت تحصیلی، ایجاد انگیزه و نظم بخشیدن به برنامههای درسی است. این آزمونها به من کمک میکنند تا نقاط قوت و ضعف خود را به درستی شناسایی کنم.
مهمترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در نیمسال اول چه بوده است؟
مهمترین دستاورد من ایجاد تعهد و پایبندی به برنامههای درسی و تبدیل درس خواندن به یک عادت روزانه بود.
برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامهریزی میکنید؟
برنامهریزی درسی خود را با برنامه راهبردی کانون هماهنگ میکنم تا در آزمونها با مشکل مواجه نشوم و ترازم افت نکند.
روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.
موفقترین روش من در درس زیستشناسی است. تدریسهای مختلف را از منابع گوناگون میبینم و نکات ریز را در کتاب درسی یادداشت میکنم. تستها و سؤالات مفهومی مهم را در دفتری جداگانه ثبت میکنم. متن کتاب را با دقت میخوانم تا نیاز به بازخوانی مکرر کاهش یابد و زمان طولانیای را به بررسی تصاویر و اشکال کتاب اختصاص میدهم تا حافظه دیداریام تقویت شود.
با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامهای برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
با نزدیک شدن به امتحانات دیماه، زمان بیشتری را به حل سؤالات تشریحی و مطالب مرتبط با استانداردهای مدرسه اختصاص خواهم داد.
مطابق برنامه راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامهریزی میکنید؟
بله. برنامههایم را هر دو هفته یکبار با برنامه راهبردی هماهنگ میکنم. هفته اول را به مطالعه و یادگیری مباحث جدید اختصاص میدهم تا در هفته دوم بتوانم به تمرین و تستزنی بپردازم.
از کدام کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ از هر یک چه استفادهای میکنید؟
از کارنامه اشتباهات برای تحلیل بهتر آزمون و از کارنامههای پروژهای و بازیابی برای برنامهریزی دقیقتر استفاده میکنم.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل را معمولاً روز شنبه، یک روز پس از آزمون، آغاز میکنم. ابتدا سؤالات سادهای که پاسخ ندادهام یا اشتباه جواب دادهام را بررسی میکنم، سپس به سراغ سؤالات دامدار و دشوار میروم.
با توجه به عملکرد و نتایج نیمسال اول، چه تغییرات مثبتی برای نیمسال دوم ایجاد خواهید کرد؟
قصد دارم ساعات مطالعهام را افزایش دهم و مباحث پایه دهم را تا پایان تیرماه به پایان برسانم تا در دو ماه باقیمانده تابستان، به پیشخوانی پایه یازدهم بپردازم.
اسم درس، مبحث یا کاری را بگویید که همیشه از آن فرار میکردید؛ چطور با آن کنار آمدید یا میخواهید کنار بیایید؟
درس ریاضی. چون سؤالات آن اغلب نیاز به راهحلهای خلاقانه دارد، من سعی کردم هر فصل را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنم و تمام تیپهای سؤال مربوط به هر بخش را حل و تحلیل کنم.
در سختترین روزهای مطالعه، چه چیزی باعث شد ادامه بدهید؟
ترس از آینده و دوراندیشی. هرگاه خسته میشدم، به این فکر میکردم که اگر تلاش نکنم، ممکن است فرصتهای آینده را از دست بدهم.
تصور کنید یک دانشآموز ضعیفتر از شما از شما مشورت میخواهد؛ اولین جملهای که به او میگویید چیست و چرا؟
به او میگویم: «هیچ سؤالی برای همیشه سخت نمیماند؛ با تمرین و تکرار، همه چیز قابل یادگیری است.» زیرا خودم بارها دیدهام که پس از حل تعداد زیادی تست، حتی سختترین مباحث نیز تکراری و قابل درک میشوند.
