گفت و گو با پارمیدا نوری؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی : پارمیدا نوری پایه : هفتم نام شهر و استان : کرمان - کرمان میانگین تراز : 7067 از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : از ششم - 50 آزمون

گفت و گو با پارمیدا نوری؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی : پارمیدا نوری

پایه : هفتم

نام شهر و استان : کرمان - کرمان

میانگین تراز : 7067

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده اید : از ششم - 50 آزمون

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار - لیسانس 

شغل و تحصیلات پدر : دندانپزشک – دکترا

مصاحبه کننده : الهام چنگیزپو

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟ 

در خانواده‌ پدری ما همگی با کانون آشنا هستند و هنگام تیزهوشان و کنکور ، همه قلم چی ثبت نام کردند و نتیجه خوبی هم گرفتند. تعداد زیادی از آن ها یا در حال تحصیل پزشکی ، دندانپزشکی یا داروسازی هستند یا مشغول به کار هستند .

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 

توانستم خودم را بسنجم . در آزمون های اولیه معمولا زمان کم می آوردم ، ولی در آزمون های آخر خیلی این موضوع بهتر شد و گاهی زمان اضافه هم می آمد . استرسم هم خیلی کم شد و در روز آزمون تیزهوشان خیلی آرام و خونسرد بودم .

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

برای سنجیدن خودم - پیدا کردن اشکالات و رفع کردن آنها - مدریت زمان و استرس در روز آزمون تیزهوشان . اگر بگویم نه ، خب البته که دروغ گفتم ، یک موقع هایی خسته می شدم اما وقتی که به هدفم فکر می کردم انگیزه می گرفتم .

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟ 

پدر و مادرم ، آنها همیشه به من انگیزه می دهند و مرا حمایت و راهنمایی می کنند .


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟ 

بله . برای اینکه با سوالات آزمون اصلی بیشتر آشنا باشم .

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

از کارنامه ۵ نوع درس و کارنامه سوال محور زیاد استفاده می کنم . کارنامه ۵ نوع درس کمک می کند تا متوجه بشوم چه درس هایی نقاط قوت و چه درس هایی نقاط ضعف من هستند تا نحوه درس خواندن و تست زدن در درس هایی که نقاط قوت من هستند را حفظ کنم و برای نقاط ضعفم بیشتر تلاش کنم و در طول هفته بر آنها بیشتر تمرکز کنم . کارنامه سوال محور نیز به من کمک می کند تا با سوالات دام دار بیشتر آشنا بشوم .

 

  فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

من همیشه با خودم می گویم که تو باید بهترین خودت باشی و بیشترین تلاشت را بکنی و بهترین ورژن از خودت باشی و هیچ وقت کسی را با خودت مقایسه نکنی . همچنین مواقعی که یک نمره یا درصد دلخواه نمی گیرم ، خودم را سرزنش نمی کنم و سعی می کنم همیشه از آن نمره درس بگیرم و برای آن اشکالاتم بیشتر وقت بگذارم .

 

چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟

عملکرد کلی ام را بهتر از ترم یک کنم و نزدیک امتحان ها جمع بندی کنم.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

در سال ششم خیلی تفریح خاصی نبود ، اما امسال خب اوضاع فرق می کند . چهارشنبه ها را همیشه به خودم استراحت می دهم و پنجشنبه جمعه نیز درس ها را می خوانم و بعد به تفریحات دیگر می رسم مثل فیلم دیدن و …

 

 دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله ، اگر من کارهای روزانه‌ ام را در یک دفتر ننویسم ، آن کار ها به خوبی انجام نمی شوند چون من همه اش مشغول تکرار کردن برنامه‌ام در ذهنم هستم تا آن را فراموش نکنم اما وقتی برنامه می نویسم ، به من کمک می کند تا ذهنم خالی شود و بر کارم تمرکز کنم .

 

روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

بستگی به حجم دروس دارد بعضی از روز ها ۴ الی ۵ ساعت و بعضی از روز ها هم ۲ ، ۳ ساعت. همیشه اول سعی می کنم درس را خوب یاد بگیرم بعد از آن حدود ۴۰ درصد زمانم را به تست زدن می پردازم .

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

ترتیب خاصی ندارد ، من یک جورهایی به همه‌ی درس هایم به یک اندازه اهمیت می دهم . مثلا برای درس های خواندنی ، اول می بینم که اشکالاتم مربوط به کدام بخش از کتاب است ، بعد آن بخش را مرور می کنم و اگر نکته‌ی خاصی بوده که من به آن توجه نکردم ، درطول هفته به آن توجه می کنم . برای درس های محاسباتی ، اول سعی می کنم خودم آن را حل کنم ، اگر نشد ، راه حلش را نگاه می کنم و سعی می کنم آن را یاد بگیرم به جای اینکه حفظ کنم .

 

 آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

بله ، وقتی که والدینم پیامک تراز من را که به آن ها ارسال می شود را می بینند ، وقت آن است که راجع به کارنامه صحبت کنیم ، اگر افت داشته باشم ، سعی می کنیم با همدیگر مشکل را حل کنیم و اگر پیشرفت داشته باشم مرا تشویق می کنند .

 

کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های آبی و ۳ سطحی خیلی به من کمک می کنند تا تراز آزمون را افزایش دهم . کتاب ۳ سطحی به من ۳ سطح مختلف از سوالات را نشان می دهد و یک جورهایی متوجه می شوم که من تا چه سطحی برای این درس آمادگی دارم .

 

چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟

برای اینکه نحوه تست زدن ، مدریت زمان و … را فراموش نکنم و برایم آزمون دادن عادی شود و سخت نباشد .


روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟ 

ابتدا چک می کنم که اشکالاتم از کدام بخش کتاب است. اگر درس محاسباتی باشد ابتدا سعی می کنم که آن را حل کنم اگر نشد پاسخ نامه را نگاه می کنم.

 

آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟

خیر معمولا همیشه در نیمسال اول درس علوم ، با کانون هم خوانی نداشت . اما من سعی می کردم آن درس ها را بخوانم و آن ها را در آزمون جواب دهم .

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

در دبستان خب خیلی از بچه ها آنقدر اهل درس خواندن نبودند ، اما الان در این مدرسه که همه هدفمان درس خوندن است خیلی به همدیگر کمک می کنیم و هر کسی که در یک درس قوی تر است به بقیه هم کمک می کند .

 

 آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟ 

قطعا ، در روز های تعطیل بسته به حجم درس ها صبح زودتر بلند می شوم و شروع به درس خواندن و تست زدن می کنم .

 

 در انتها نکته ای هست که بخواهید بیان کنید؟

 آرزوی موفقیت برای تمام دانش آموزان.

Menu