سلام به همه کانونی های عزیز
دانش آموزان گرامی در ادامه میتوانید سوالات امتحانات نهایی ادوار گذشته درس جامعه شناسی بصورت تفکیک شده (درس به درس) که مطابق با بودجهبندی جامع میباشد را مطالعه کنید.
با توجه به اهمیت امتحانات نهایی در نتایج شما، این فایل در جهت تسهیل مطالعه و آمادگی شما برای امتحانات نهایی تهیه شده است.
با آرزوی موفقیت برای شما.
همچنین از طریق لینک زیر میتوانید به سوالات نهایی باقی دروس نهایی دسترسی داشته باشید.
| ♦️ دانلود تمام سوالات امتحان نهایی دوازدهم ♦️ | ![]() |
| مهشید روزه دار رتبه 32 منطقه 2 کنکور انسانی 1401 دانشجو حقوق دانشگاه تهران |
دانلود مستقیم تمام سوالات نهایی هر درس جامعه شناسی 3 با پاسخ تشریحی | ||
درس اول | ذخیره دانشی | دریافت فایل پی دی اف |
درس دوم | علوم اجتماعی | به زودی |
درس سوم | نظم اجتماعی | به زودی |
درس چهارم | کنش اجتماعی | به زودی |
درس پنجم | معنای زندگی | به زودی |
درس ششم | قدرت اجتماعی | به زودی |
درس هفتم | نابرابری اجتماعی | به زودی |
درس هشتم | سیاست هویت | به زودی |
درس نهم | پیشینه علوم اجتماعی در جهان اسلام | به زودی |
درس دهم | افق علوم اجتماعی در جهان اسلام | به زودی |
جامعه شناسی 3 رشته انسانی
سوالات امتحان نهایی از سال 99 تا 1404
****
درس اول - ذخیره دانشی
1.عبارت هاي صحیح و غلط را مشخص کنید.
الف) جهان های اجتماعی مختلف بر اساس هویت فرهنگی خود، تعاریف متفاوتی از دانش علمی دارند. (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1403) و (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1404)
ب) مطابق دیدگاهی که دانش عمومی را پایه و اساس هر دانشی میداند، دانش ها کشف و بازخوانی واقعیّت هستند. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1404)
پ) اگر به كنش های روزمره خود دقت كنیم، متوجه مي شويم كه اين كارها بدون آگاهي و دانش خاصي انجام مي شوند. (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1402)
ت) ما در مورد دانش عمومی بیشتر می اندیشیم ؛ کمتر از آن استفاده می کنیم. (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1402)
ث) طرح ايده های جديد يکي از راه های حل تعارض میان دانش عمومي و علمي يک جهان اجتماعي است. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1402)
ج) ما انسان ها با تولد و ورود به جهان اجتماعی با دیگرانی که در همان جهان اجتماعی زندگی می کنند، در مجموعه ای از آگاهی ها و دانش ها سهیم و شریک می شویم. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1401)
چ) اگر دانش عمومی نباشد، زندگی اجتماعی ما مختل می شود و جهان اجتماعی فرو می ریزد . (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1401 )
خ) ما اغلب از آگاهی و دانشی که درباره کنش هاي خود داریم و اهمیت و نقشی که این آگاهی، در زندگی ما دارد . (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1400)
د) دانش عمومی براي زندگی اجتماعی، مانند هوا براي انسان است. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1400)
ذ) هر وقت در یک جامعه مسئله خاصی مطرح می شود زمینه براي پیدایش و رشد دانش علمی درباره آن نیز فراهم می گردد. (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1399)
ر) ما درباره دانش علمی کمتر می اندیشیم و بیشتر ازآن استفاده می کنیم. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1399)
ز) تلاش هاي علمی به تدریج بر ذخیره دانش علمی جامعه می افزاید و دانش عمومی را غنی تر می کند. (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1399)
2. جاي خالی را با کلمات مناسب کامل کنید.
الف) گسترده ترین بخش ذخیره دانشی ما (دانش عمومی - دانش علمی) است. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1404)
ب) در کنش هاي اجتماعیِ ما آگاهی ها و دانش هایی وجود دارد که به سبب ................. از نظر، پنهان بوده است. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1404)
پ) هر وقت در یک جامعه، مسئلة خاصي مانند آلودگي هوا مطرح مي شود، زمینه برای پیدایش و رشد دانش (علمی- عمومی) درباره آن نیز فراهم مي گردد. (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1404)
ت) دانشی که برای زندگی اجتماعی ، مانند هوا برای انسان است (دانش علمی - دانش عمومی) نام دارد. (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1403)
ث) هر وقت در يک جامعه، مسئله خاصي مطرح ميشود زمینه برای پیدايش و رشد (دانش عمومی - دانش علمی) درباره آن فراهم ميگردد. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1402)
ج) جهان اجتماعی یعنی جامعه و فرهنگی که در آن زندگی می کنیم ،دانش لازم براي زندگی یا همان را در ............ اختیار ما قرار می دهد. (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1399)
3. پاسخ صحیح را مشخص کنید.
الف) کدام یک از گزینه های زیر از ویژگی های ایده علوم انسانی و اجتماعی بومی نمی باشد؟ (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1403)
1) دغدغه کشف واقعیت و تشخیص درست از غلط
2) سخن گفتن به زبان و منطق جهان شمول
3) همسو با هویت فرهنگی جهان متجدد
4) مشارکت در گشودن مرز های دانش علمی به روی جهانیان
***
ب) کدام گزینه درباره دانش علمی صحیح نیست؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1403)
1) آسیب های دانش عمومی را شناسایی می کند.
2) درباره آن کمتر می اندیشیم و بیشتر از آن استفاده می کنیم.
3) دانش عمومی را غنی تر می کند.
4) با تامل و اندیشه در دانش عمومی به دست می آید.
***
پ) كدام گزينه در ارتباط با شکل زير صحیح است؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1402)
1) تفاوت دانش علمي با دانش عمومي در روش آنهاست.
2) دانش علمي علاوه بر دانش تجربي، دانش های فراتجربي را نیز شامل ميشود.
3) دانش عمومي پايه و اساس هر گونه دانشي از جمله دانش تجربي است.
4) دانش علمي برای حفظ هويت بايد از ورود دانش عمومي به قلمرو علم جلوگیری كند.
***
ت) با تلاش برای حل مسائل و مشکلات زندگی شکل می گیرد و پیشرفت میکند. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1401)
1) دانش عمومی 2) آگاهی حاصل از زندگی 3) دانش علمی 4) گسترده ترین بخش ذخیره دانشی
***
ث) گسترده ترین بخش ذخیره دانشی است که درباره آن کمتر می اندیشیم و بیشتر استفاده کنیم. (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1400)
1) دانش علمی 2) ذخیره آگاهی 3)دانش عمومی 4) علم تجربی
4. هر عبارت به کدام مفهوم اشاره دارد ؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1400)
الف) راهنماي زندگی هر فرد، گروه، قوم و جامعه که راهنماي زندگی آنهاست. (................................).
ب) دانش لازم براي زندگی را در اختیار ما قرار می دهد. (....................................)
5. هر عبارت به کدام نوع جهان و دانش اشاره می کند؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1399)
الف) دانش عمومی را در اختیار ما قرار می دهد. (..................................)
ب) بروز مسائل و مشکلات در یک جامعه می تواند زمینۀ پیدایش و رشد را فراهم کند (.............................).
6. هر عبارت به کدام نوع دانش و جهان اشاره دارد ؟ (امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1399)
الف) در زندگی اجتماعی مانند هوا براي انسان است .(...................................)
ب) بر اساس هویت دنیوي خود فقط علوم تجربی را علم میدانست .(......................................)
7. به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید.
الف) در دیدگاهی که دانش علمی تنها دانش معتبر است، دانش علمی برای حفظ هویت خود چه می کند؟ ( امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1403)
ب) چرا آگاهي و دانشه ای موجود در كنش های روزمره مانند راه رفتن، حرف زدن و... از نظر ما پنهان است؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1402)
پ) یک مورد از پیامدهای تعارض در ذخیره دانشی جوامع را بنویسید. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1401)
ت) علوم انسانی و اجتماعی بومی (اسلامی و ایرانی) باید چه دغدغه اي داشته باشند؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1404) و ( امتحان نهایی جامعه 3 خرداد 1400)
ث) چرا گاهی بخشی از ذخیره دانشی به نفع بخش دیگر رها می شود؟ (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1399)
ج) کسی که دانش علمی دارد به کدام توانمندي ها دست می یابد ، یک مورد را بنویسید . (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1399)
8. باتوجه به شکل به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید. (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1401)
الف) دلیل اعتبار بیشتر دانش علمی نسبت به دانش عمومی چیست؟
ب) دانش علمی و دانش عمومی چه نوع رابطه ای با یکدیگر دارند؟
9. به سوالات زیر پاسخ کامل دهید.
الف) اگر میان طب سنتی و پزشکی مدرن در درمان یک بیماری نظیر کرونا تعارضی به پدید آید، اعضای جهان اجتماعی برای حل تعارض چه پیشنهادی دارند؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1403)
ب) دانش متخصصان زبان فارسی به کدام بخش از ذخیره دانشی اشاره دارد؟ (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1403)
پ) راه حل تعارض میان دانش عمومي و دانش علمي را با ذكر يک مثال توضیح دهید. (امتحان نهایی جامعه 3 دی 1402)
ت) دانش علمی چگونه شکل می گیرد؟ (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1400)
ث) دو مورد از پیامد هاي تعارض در ذخیره دانشی جوامع را بنویسید. (امتحان نهایی جامعه 3 شهریور 1399)
♦️ فایل پیدیاف (PDF) ♦️
دوستان عزیز، شما میتوانید فایل پیدیاف این فصل و فصلهای قبل را که شامل سوالات امتحان نهایی و پاسخ تشریحی رسمی آنها میباشند را در انتهای همین مطلب دانلود کنید.
💯موفق باشید!💯

