ایهام-فنون دوازدهم-نکته و تست-یاسین مهدیان

آزمونک ایهام به همراه پاسخنامه تشریحی از فنون دوازدهم توسط یاسین مهدیان

ایهام-فنون دوازدهم-نکته و تست-یاسین مهدیان

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری

این مطلب شامل آزمونک ایهام به همراه پاسخنامه تشریحی است که توسط یاسین مهدیان، رتبه 41 کنکور انسانی و دانشجوی اموزش زبان و ادبیات فارسی کرمان تهیه شده است.


1- آرایه­‌های بیت «مصر دنیا را که در وی سیم و زر باشد عزیز / تو زلیخایی از آن نزد تو باشد خوار دین» در کدام گزینه به­درستی مشخص شده است؟ (کانون 97)

1) ایهام تناسب – تشبیه – ایهام – استعاره

2) ایهام – جناس – اغراق – تلمیح 

3) اغراق – استعاره – تلمیح – تشبیه

4) تشبیه – تلمیح – ایهام تناسب – جناس

 

پاسخ: گزینۀ 4 – تشبیه: تو زلیخایی / تلمیح: اشاره به داستان حضرت یوسف و زلیخا / ایهام تناسب: عزیز: 1-ارجمند  2-عزیز مصر که در این معنا با زلیخا تناسب دارد / جناس: در و زر

 

2- در کدام بیت «ایهام تناسب» وجود دارد؟ (کانون 93)

1) به راستی که نه هم­بازی تو بودم من / تو شوخ­دیده مگس بین که می­کند بازی

2) سرش مدام ز شور شراب عشق، خراب / چو مست دائم از آن گرد شور و شر می­گشت

3) به یاد چشم تو خود را خراب خواهم ساخت / بنای عهد قدیم، استوار خواهم کرد

4) کیست حافظ تا ننوشد باد بی آواز رود / عاشق مسکین چرا چندین تجمّل بایدش؟

 

پاسخ: گزینۀ 2 - «مدام» به معنای همیشه و پیوسته است، امّا در ارتباط با مست، به معنی شراب هم هست.

تشریح گزینه­های دیگر:

گزینۀ «1»: بازی: 1-بازی کردن  2-چون باز شکاری رفتار کردن

گزینۀ «3»: خراب: 1-مست  2-نابود

گزینۀ «4»: رود: 1-نام یک ساز   2-رودخانه

 

 

 

3- هرکدام از آرایه­های «استعاره، ایهام، لف و نشر و تناقض» به­ترتیب در کدام ابیات یافت می­شود؟ (کانون 99)

الف) شرر در سنگ می­رقصد می اندر تاک می­جوشد / تحیر رشته­ساز است و خموشی هم صدا دارد

ب) راز من جمله فروخواند بر دشمن و دوست / اشک از این واسطه از چشم بیفتاد مرا

ج) هر دل که پشت گرمی از مهر او نیافت / در زمهریر دوزخ هفتم مخلّد است

د) سودای نیاز من و ناز تو محال است / نتوان به­هم آمیزش پیدا و نهان را

1) الف، ب، د، ج                       2) الف، ج، د، ب                     3) د، ب، الف، ج                     4) ج، د، الف، ب

 

پاسخ: گزینۀ 1 – بیت «الف»: استعاره: شرر در سنگ می­رقصد.

بیت «ب»: ایهام: «از چشم بیفتاد» در دو معنا می­تواند منظور شاعر باشد، اول: از چشم سرازیر شد، دوم: در نظر او بی­اعتبار شد.

بیت «د»: لف و نشر: «نیاز» به «پیدا» مربوط است و «ناز» به «نهان»

بیت «ج»: تناقض: زمهریر (سرما) دوزخ

 

4- در ابیات همۀ گزینه­ها به­جز گزینۀ ...، آرایۀ «ایهام» وجود دارد. (کانون 92)

1) جان ریخته شد با تو، آمیخته شد با تو / چون بوی تو دارد جان، جان را هله بنوازم

2) نه همین می­رمد آن نوگل خندان از من / می­کشد خار در این بادیه، دامان از من

3) چو نیکو بنگری در اصل این کار / هم او بیننده، هم دیده است و دیدار

4) جهان را سربه­سر آیینه می­دان / به هر یک ذرّه­ای صد مهر تابان

 

گزینۀ 4 – هیچ واژه­ای در این بیت، ایهام ندارد.

تشریح گزینه­های دیگر:

گزینۀ «1»: بو: 1-رایحه، 2-آرزو

گزینۀ «2»: دامان کشیدن: 1-دوری کردن، 2-کشیدن دامان و پاره کردن آن

گزینۀ «3»: دیده: 1-چشم، 2-آن­چه دیده می­شود

 

5- در کدام بیت آرایۀ «ایهام» به­کار نرفته است؟ (کتاب آبی)

1) رفتی و بوی زلف تو ماند و هزار دل / دنبال تو به بوی تو رفته است و می­رود

2) بیش از این بدعهد و پیمانی مکن / با سبک­روحان گران­جانی مکن

3) در گریه به صد زبان بنالید / در پرده به صد نوا بگریید

4) صبح محشر کخ من از خواب گران برخیزم / به جمال تو چو نرگس نگران برخیزم

 

پاسخ: گزینــۀ 2 - «عهد» در این بیت تنها به معنای پیمان به­کار رفته است. 

تشریح گزینه­های دیگر:

گزینۀ «1»: بو: 1-رایحه  2-آرزو

گزینۀ «3»: پرده: 1-حجاب  2-اصطلاح موسیقی

گزینۀ «4»: نگران: 1-مضطرب  2-نگاه­کننده

 

6- در کدام بیت، آرایۀ «ایهام تناسب» دیده می­شود؟ (کانون 92)

1) گوی توفیق و کرامت در میان افکنده­اند / کس به میدان در نمی­آید سواران را چه شد؟

2) زهره­سازی خوش نمی­سازد مگر عودش بسوخت / کس ندارد ذوق مستی می­گساران را چه شد؟

3) آب حیوان تیره­گون شد خضر فرّخ­پی کجاست؟ / خون چکید از شاخ گل باد بهاران را چه شد؟

4) کس نمی­گوید که یاری داشت حق دوستی / حق­شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد؟

 

پاسخ: گزینـــۀ 2 – در بیت این گزینه، «عود» به معنای نوعی ساز است که فعل «بسوخت» برای آن معنای دیگری را تداعی می­کند: نوعی چوب معطر که آن را می­سوزانند.

 

 

 

 

7- کدام گزینه دارای آرایۀ «ایهام تناسب» است؟ (کتاب آبی)

1) هر حرف که آمد به زبان منفعلم کرد / کم جست از این کیش خدنگی که خطا رفت

2) تا چند توان زیست به افسون رعونت (خود آرایی) / مکروه­تر از سجده به هر کیش نبردن

3) در رقص هرگه بسته­ای زه بر کمان دلبری / من تیر نازت خورده­ و گردیده­ام قربان تو

4) چه خوش گفت گرگین به فرزند خویش / چو بربست قربان پیکار و کیش

 

پاسخ: گزینۀ 3 – قربان: 1-فدا و نثار  2-کمان­دان که با بازه و کمان و تیر تناسب دارد.

در سایر گزینه­ها کلمات «کیش – خطا – قربان» مستعد ایهام تناسب هستند ولی در این ابیات ایهام تناسب ندارند.

 

8- ترتیب ابیات زیر به لحاظ دارا بودن آرایه­های «جناس همسان – ایهام – اغراق – ترصیع» به کدام شکل صحیح است؟ (کتاب آبی)

الف) کوه صبرم نرم شد چون موم در دست غمت / تا در آب و آتش عشقت گدازانم چو شمع

ب) هر که داد خرد نداند داد / آدمی صورت است و دیونهاد

پ) برگ بی­برگی بود مارا نوال / مرگ بی­مرگی بود مارا حلال

ت) هرچند که مهر را زوالی است / مهر رخ دوست بی­زوال است

1) الف – ب – پ – ت                       2) ب – ت – الف – پ                  3) ب – ت – پ – الف                    4) الف – ب – ت – پ

 

پاسخ: گزینۀ 2 – بیت «ب»: جناس همسان: «داد» اول: عدالت، «داد» دوم: فعل

بیت «ت»: ایهام: مهر: 1-آفتاب   2-مهربانی و محبت

بیت «الف»: اغراق: شاعر در صبر خود و البته شدت غم معشوق اغراق کرده است.

بیت «پ»: ترصیع: تقابل سجع­های متوازی پدید آورندۀ آرایۀ ترصیع است.


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

صفر تا صد استعــاره-علوم و فنون دوازدهم-یاسین مهدیان

Menu