امکان شناخت و ابزار شناخت-فلسفه دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

درسنامه نکات مهم، کنکوری و چالش برانگیز دروس ششم و هفتم(امکان شناخت و ابزار شناخت)فلسفه دوازدهم توسط آرمین عبدالحسینی

امکان شناخت و ابزار شناخت-فلسفه دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری

این مطلب شامل درسنامه نکات مهم، کنکوری و چالش برانگیز دروس ششم و هفتم(امکان شناخت و ابزار شناخت)فلسفه دوازدهم است که توسط آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران تهیه شده است.


درس ششم ؛ امکان شناخت

چگونگی امکان شناخت انسان:

- ما پدیده های پیرامون خود را شناسایی می کنیم و از طریق این شناخت:

     * با آن ها ارتباط برقرار می کنیم.

     * از آن ها استفاده می کنیم.

- ما درباره امور فراتر از حواسمان (گذشته ، آینده و ...) فکر می کنیم و در این زمینه باورهایی داریم بنابراین ما موجودی هستیم که از خود و جهان پیرامون خود شناختی دارید.

- شناخت ما از جهان به تدریج حاصل می شود یعنی با عمل آموختن و یادگیری در مسیر شناخت پیش می رویم.

- شناخت ما محدود است یعنی انسان هر اندازه بیاموزد حقایق دیگری انسان هر اندازه بیاموزد حقایق دیگری نیز وجود دارد که هنوز نیاموخته است.

- از آنجا که درباره یک موضوع واحد ، نظرات مختلفی وجود دارد پس شناخت ما ممکن است نادرست باشد.

- تأمل درباره مسائل مربوط به شناخت موجب می شود پرسش هایی درباره ابعاد شناخت برای ما پیش آید.

- بحث و گفت و گو درباره یک مسئله نشانگر این است که امکان خطا در شناخت و همچنین امکان اصلاح آن وجود دارد.

معرفت شناسی:

- بخشی از فلسفه که به شناخت و مطالعه درباره پدیده شناخت می پردازد معرفت شناسی نامیده می شود.

- در گذشته برخی از مباحث معرفت شناسی در ضمن مباحث فلسفی طرح می شد ولی امروزه به دلیل:

       * طرح سوالات جدی و جدید درباره معرفت

       * ظهور دیدگاه های گوناگون

باعث شده که این بخش از فلسفه به عنوان یک شاخه جدا مطرح شود.

- انسان در مورد موضوعات مختلف مثل انسان و هستی می اندیشد پس منطقی است که درباره ابزار این کار یعنی پدیده شناخت نیز تفکر کند. 

- بسیاری از فیلسوفان قدیم و جدید درباره معرفت و شناخت نظر داده اند ولی توجه ویژه کانت (فیلسوف آلمانی قرن 18) به مسئله شناخت باعث شد که شاخه معرفت شناسی رشد بیشتری داشته باشد.

چیستی معرفت:

- معنای معرفت چنان روشن و واضح است که نیاز به تعریف ندارد.

- ممکن است از جهت لغت و کلمه ابهامی داشته باشد که با بیان یک معادل رفع می شود.

مثال: وقتی کسی می گوید توپ آنجاست به این معنا است که او به وجود توپ در آنجا آگاه و عالم است و ما به ازای آگاهی او ، یک توپ وجود دارد.

امکان شناخت:

- امکان معرفت یک امر بدیهی و روشن است و کسی به طور طبیعی در امکان اصل شناخت شک نمی کند زیرا اگر معرفت و شناخت نبود امکان هیچ عملی نبود.

- گرگیاس از سوفیست های معتقد به شکاکیت شناختی می گوید:

           1- چیزی وجود ندارد.

           2- اگر وجود داشته باشد برای انسان قابل شناخت نیست و انسان ابزار شناخت را ندارد.

           3- اگر برای انسان قابل شناخت باشد ، نمی تواند آن را به دیگری منتقل کند.

- این امر بدیهی چه در گذشته و چه در حال ، انکار شده است. این که ما برخی حقایق را نمی دانیم موجب شک در امکان اصل معرفت نیست. شک در بعضی توانایی های مربوط به شناخت ، غیر از شک در امکان اصل شناخت است.

- شکاک مطلق: کسی که در اصل امکان دانش و معرفت تردید وارد کند.

- شکاکیت مطلق ، فرد را دچار تناقض می کند زیرا کسی که می گوید شناختن و دانستن ممکن نیست چگونه می توان ادعا کند که می داند شناختن ممکن نیست و باور او درست است؟؟!

پیشرفت پیوسته دانش انسان:

- بشر از ابتدای زندگی خود برای درک جهان تلاش کرده است ، زیرا :

          * به طور طبیعی به امکان شناخت باور داشته است.

          * وجود اشتباه را به معنای ناتوانی بشر در کسب معرفت تلقی نمی کرده است.

- اشکال پیشرفت دانش بشر:

          * دستیابی به دانش های جدید درباره اشیاء

          * تصحیح اشتباهات گذشتگان

- پیشرفت روزافزون دانش بشری ، دلیلی بر توانایی بشر برای رسیدن به معرفت است.

- سیر تفکر درباره نظام کیهانی به این شکل است:

          * منجمان قدیم: زمین مرکز جهان است و خورشید به دور زمین می چرخد.

          * منجمان جدید: زمین به دور خورشید می گردد.

درس هفتم ؛ ابزار شناخت

1- حس:

منظور از حس ، شناخت به وسیله حواس پنج گانه می باشد و توانایی این حواس تنها در شناخت عالم طبیعت و موجودات مادی و ویژگی ها آن ها است. یکی از نشانه های اعتبار شناخت حسی در این است که به وسیله آنها ، تفاوت ها و تمایزهای اشیا را می شناسیم و از آن ها استفاده های مختلفی می کنیم.

2- عقل:

از طریق عقل می توان به حقایقی دست یافت که درک آن به وسیله حس امکان پذیر نبوده است. عقل ممکن است به کشف حقایق محسوس و مادی یا غیرمحسوس و غیرمادی بپردازد.

* شناخت تجربی حاصل همکاری عقل و حس و تحلیل عقلانی یافته های حسی می باشد. شناخت تجربی بر چند قاعده عقلی استوار است:

الف) پدیده ها خود به خود پدید نمی آیند و هر پدیده ای نیازمند علت است.

ب) هر پدیده علتی ویژه دارد و از هر چیزی ، هر چیزی پدید نمی آید.

ج) طبیعت همواره یکسان عمل می کند.

- ارسطو علاوه بر فلسفه در علوم طبیعی نیز صاحب نظر بوده و کتب متعددی در باب ریاضیات و طبیعیات نوشته است. او از اولین دانشمندانی بود که مبانی علوم تجربی را پایه گذاری کرد. وی درباره مبانی طبیعت شناسی سخن گفته و درباره علیت و اقسام آن نیز بحث کرده است.

- ابن سینا علاوه بر فلسفه در علوم طبیعی نیز صاحب کتاب است. وی قانون علیت را ناشی از تجربه و آزمایش نمی داند و معتقد بود که علیت پایه و اساس هر تجربه و آزمایشی است. طبق نظر وی انسان در شناخت هر پدیده ای از قانون علیت بهره می برد.

* شناخت ویژگی ها و حالات درونی نفس از کارکرد های عقل است که نیروی عقل می تواند آن ها را بشناسد. هنگامی که انسان بدون واسطه معلومات قبلی خود را درک کند و از آن ها در ذهن خود استفاده کند به وجود این قوه آگاه می شود. انسان خود را موجودی مختار می داند و اگر موجودی را با این رفتارهای خود ببیند ، آن را نیز دارای اراده خواهد دانست.

* شناخت عقلی نوعی از شناخت است که بدون استفاده از یافته های تجربی بوده و صرفا بر اساس تاملات عقلی بنا شده است. بسیاری از دانستنی های ریاضی و فلسفه از راه تعقل محض می باشد. از آن جا که امکان درک تجربی کل هستی وجود ندارد ، به وسیله شناخت عقلی می توان به اطلاعاتی دست یافت.

3- قلب: 

از طریق قلب می توان به شناختی بی واسطه نسبت به بعضی از معارف دست یافت که این گونه معرفت را «معرفت شهودی» می گویند. این نوع معرفت با سیر و سلوک و تهذیب نفس و به تدریج حاصل می شود و از آن جهت به آن شهودی می گویند که قلب انسان حقیقت را طوری می یابد که گویی با چشم خود می بیند.

4- وحی:

یکی از انواع شهود قلبی ، وحی است. وحی ابزاری است که متعلق به پیامبران می باشد اما مردم به وسیله پیامبران از معرفت وحیانی بهره مند می شوند. در این نوع شهود ، کلمات و عباراتی بر قلب پیامبر نازل می شود و پیامبر هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد. قرآن کریم نمونه بارزی از شناخت وحیانی است که شناخت حقایق آن بستگی به دانش و دقت محقق و مفسر دارد.



برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

عقل در فلسفه_فلسفه دوازدهم_آرمین عبدالحسینی

بازگشت_دین و زندگی دوازدهم_آرمین عبدالحسینی

Menu