نام و نام خانوادگی پشتیبان: محدثه دشتی
مقطع پشتیبانی: دوازدهم
رشته ی پشتیبانی: تجربی و ریاضی
نام شهر و استان: ساوه_مرکزی
عیار کانونی پشتیبانی: ۴سال پشتیبان کانون(۳سال دانش اموزکانونی)
رشته و دانشگاه تحصیل: علوم اجتماعی_دانشگاه شهید بهشتی
میزان پیشرفت درسی دانش آموزان در آزمون 21 آذر نسبت به 4 و 11 مهر: ۶۸درصد
نام مدیرگروه:خانم بهرامی
مصاحبه گر : خانم معصومه براتی
قبل از هر چیز، به نظر شما با توجه به این که سال گذشته پشتیبانی گروههای پایه دهم و یازدهم را داشتهاید، پشتیبانی در گروه پایه با گروه کنکوری چه تفاوتهایی دارد؟
پشتیبانی در گروههای پایه بیشتر بر ایجاد عادتهای درست مطالعاتی، آموزش مهارت برنامهریزی، نظم فردی و آشنایی تدریجی با فضای آزمونها متمرکز است؛ اما در گروه کنکوری حساسیت کار بهمراتب بیشتر است. دانشآموز کنکوری با محدودیت زمان، فشار روانی بالا و حجم گستردهای از مطالب مواجه است و پشتیبان باید همزمان نقش برنامهریز، همراه روحی و ناظر دقیق عملکرد را ایفا کند. تصمیمگیریها در گروه کنکوری باید هدفمند، دقیق و متناسب با شرایط هر دانشآموز باشد.
شما به عنوان پشتیبان کنکوری، چگونه این سختی بیشتر کار را مدیریت کردید؟ فکر میکنید نقطه قوت کار شما تا به الان چه بوده است؟
من سعی کردم با شناخت دقیق ویژگیهای شخصیتی و سطح علمی هر دانشآموز، برنامهها را شخصیسازی کنم. مدیریت ارتباط مستمر، پیگیری منظم گزارش کار و ایجاد حس امنیت و اعتماد در دانشآموزان، باعث شد فشار کار به مسیر درست هدایت شود. نقطه قوت کارم را ایجاد ارتباط مؤثر، پیگیری مستمر و نگاه واقعبینانه به شرایط هر دانشآموز میدانم.
مهمترین کاری که شما برای دانشآموزانتان انجام میدهید چیست؟ چگونه این کارها منجر به پیشرفت درسی میشود؟
مهمترین کار من تبدیل برنامه به «عمل» است. برنامهریزی بدون پیگیری و اصلاح، نتیجهای ندارد. با بررسی دقیق گزارشها، تحلیل آزمونها و اصلاح مداوم روش مطالعه، دانشآموز یاد میگیرد اشتباهاتش را بشناسد و تکرار نکند. همین روند تدریجی باعث پیشرفت پایدار میشود.
چالش بیشتر دانشآموزان تحت پوشش شما در چه درسی است و چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟
بیشترین چالش معمولاً در درسهایی با حجم بالا و نیاز به تداوم مثل زیست، ریاضی یا فیزیک دیده میشود. راهکار من تقسیم مطالب به بخشهای کوچک، تستزنی هدفمند، مرورهای منظم و استفاده درست از کتابهای کانون است تا دانشآموز از حجم درس دچار اضطراب نشود.
به عنوان یک پشتیبان موفق، مهمترین عامل پیشرفت دانشآموز در آزمونهای کانون را چه میدانید؟
مهمترین عامل، «استمرار» است. نه مطالعهی هیجانی و مقطعی. دانشآموزی که منظم درس میخواند، تحلیل آزمون انجام میدهد و به برنامه پایبند است، حتی اگر سرعتش متوسط باشد، در بلندمدت نتیجه میگیرد.
دغدغه شما به عنوان پشتیبان در مورد پیشرفت درسی دانشآموزانتان چه بوده است؟ چگونه بر آن غلبه کردید؟
بزرگترین دغدغه من افت انگیزه و ناامیدی دانشآموزان در مسیر طولانی کنکور است. با گفتوگو، واقعبینی، نشان دادن پیشرفتهای کوچک و یادآوری هدف نهایی، تلاش کردم انگیزه را زنده نگه دارم.
چقدر به موضوعات جدید در کانون و اطلاعرسانی همهجانبه آنها اهمیت میدهید؟
اطلاعرسانی دقیق و بهموقع را بسیار مهم میدانم؛ چون بسیاری از فرصتها مثل همایشها، برنامههای جمعبندی و تغییرات منابع، اگر درست منتقل نشوند، عملاً بیاثر میشوند. همیشه سعی کردهام دانشآموزانم آگاه و بهروز باشند.
نظر شما درباره منابع کانون و مهندسی منابع دانشآموزان کنکوری چیست؟
منابع کانون بسیار کامل و استاندارد هستند، اما استفاده از آنها باید متناسب با سطح دانشآموز باشد. دانشآموزان را به چند سطح تقسیم میکنم: ضعیف، متوسط و قوی؛ و بر اساس آن، میزان تست، نوع کتاب و عمق مطالعه را تنظیم میکنم تا از پراکندگی و سردرگمی جلوگیری شود.
دوران جمعبندی را چگونه میبینید و چه پیشنهادهایی دارید؟
دوران جمعبندی، زمان تثبیت است نه یادگیری از صفر. تأکید من بر آزموندادن، تحلیل دقیق، مرور نکات غلط و استفاده از برنامههای جمعبندی کانون است. آرامش و نظم در این دوران بسیار کلیدی است.
در تماسهای خود بیشتر با اولیا صحبت میکنید یا دانشآموزان؟ نقش اولیا را چگونه میبینید؟
تمرکز اصلی من بر ارتباط مستقیم با دانشآموز است، اما در مواقع لازم حتماً با اولیا هم در ارتباط هستم. نقش اولیا را حمایتی میدانم؛ نه نظارتی افراطی. آرامش خانه تأثیر مستقیمی بر عملکرد دانشآموز دارد.
