گفتگوبا زهراجعفری،پشتیبان برتربا 74 درصدپیشرفت درسی در متوسطه اول

گفتگو با زهرا جعفری ؛ پشتیبان برتر قهرمان پیشرفت درسی متوسطه اول از اسلامشهر

گفتگوبا زهراجعفری،پشتیبان برتربا 74 درصدپیشرفت درسی در متوسطه اول

نام و نام خانوادگی پشتیبان: زهرا جعفری
نام رشته و دانشگاه: رشته دبیری _ دانشگاه فرهنگیان
عیار کانونی : 5 سال پشتیبان کانون
مقطع پشتیبانی: مقطع متوسطه اول (پایه هفتم،هشتم و نهم)
نام مدیر: ستاره تقی زاده


مصاحبه گر: ستاره تقی زاده


گفتگوبا زهراجعفری،پشتیبان برتربا 74 درصدپیشرفت درسی در متوسطه اول



با توجه به اینکه 74 درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشته اند، عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
با توجه به ماهیت مقطع متوسطه اول، تمرکز اصلی من بر ایجاد عادت‌های درست مطالعاتی و پیگیری مستمر بوده است، نه صرفاً افزایش مقطعی نمره.
عملکردم را بر سه محور اصلی بنا کرده‌ام:
اول، تحلیل منظم آزمون‌ها؛ به این صورت که بعد از هر آزمون، با هر دانش‌آموز به‌صورت فردی کارنامه را بررسی کرده‌ایم، نقاط قوت تثبیت و برای ضعف‌ها برنامه عملی و قابل اجرا طراحی شده است.
دوم، برنامه‌ریزی متناسب با شرایط هر دانش‌آموز؛ با توجه به تفاوت‌های فردی، سطح درسی.
سوم، پیگیری، انگیزه‌بخشی و ارتباط مستمر با خانواده‌ها؛ با تماس‌ها و گفت‌وگوهای منظم، دانش‌آموز احساس دیده‌شدن داشته و خانواده نیز در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.


دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
بیشترین پیشرفت دانش‌آموزان من مربوط به درس ریاضی و تا حدی علوم بوده است.
دلیل این موضوع این است که این دروس معمولاً برای دانش‌آموزان متوسطه اول چالش‌برانگیزتر هستند و با تحلیل دقیق آزمون‌ها بیشترین ظرفیت رشد را دارند.
در ریاضی، تمرکز ما بر درک مفهومی و بررسی اشتباهات پرتکرار بوده و در علوم نیز بر خلاصه‌نویسی اصولی و مرور منظم کار شده است.


مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزانتان چه عاملی بوده است ؟
مهم‌ترین عامل رشد دانش‌آموزان من، پیگیری مستمر و ایجاد احساس مسئولیت در آن‌ها بوده است.
در این مقطع اگر دانش‌آموز بداند عملکردش به‌طور منظم بررسی می‌شود و برای پیشرفتش برنامه دارد، انگیزه، نظم و اعتمادبه‌نفسش افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به پیشرفت پایدار منجر می‌شود.




فکر می‌کنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی باشد؟
با توجه به آغاز امتحانات ترم اول و درگیری طبیعی دانش‌آموزان با مطالعه، اگر در این بازه زمانی  برنامه‌ریزی اصولی و آموزش صحیح تست‌زنی به دانش آموز داده شود، دانش آموز میتواند روند رشدی خود را حفظ کند.
به طور کلی تداوم روند رشد دانش آموزان در جهت دادن به مطالعه و پیگیری منظم است.


آیا در روند رشدی و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟چطور چالش را برطرف کردید؟
بله، یکی از چالش‌ها این بود که بعضی از دانش‌آموزان بدون یادگیری درست درس، مستقیم سراغ تست‌زنی می‌رفتند.
برای حل این موضوع، به آن‌ها آموزش دادم که اول درسنامه را با دقت بخوانند و مطلب را بفهمند و بعد سراغ تست بروند.

شما در پیشرفت دانش آموزانتان نقش بسزایی داشتید آیا این پیشرفت در رشد شخصی شما هم تاثیری داشته است؟تجربه ای در این زمینه دارید؟

بله، نقش داشتن در پیشرفت دانش‌آموزان فقط یک مسئولیت آموزشی نیست، بلکه یک فرآیند دوطرفه است. تعامل مداوم با دانش‌آموزان باعث شده در کنار رشد تحصیلی آن‌ها، خودم هم از نظر فردی و حرفه‌ای رشد کنم. این مسیر به من یاد داده که چگونه با تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان برخورد کنم، صبورتر باشم و متناسب با شرایط هر دانش‌آموز راهکار ارائه بدهم. در این زمینه تجربه‌های عملی ارزشمندی در هدایت تحصیلی، ایجاد انگیزه و پیگیری روند پیشرفت دانش‌آموزان کسب کرده‌ام.



کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
یکی از مهم‌ترین آموزه‌های کانون که در رشد دانش‌آموزان اثرگذار بوده، ترکیب مطالعه درسنامه با تست‌زنی هدفمند است.
این روش باعث می‌شود دانش‌آموزان ابتدا مطلب را یاد بگیرند و بعد در قالب تست تمرین کنند و همزمان چندین بار مرور صورت گیرد؛ همچنین نیمه‌پوششی بودن برنامه راهبردی کانون کمک می‌کند دانش‌آموز مطالب را به صورت تدریجی و مستمر تثبیت کند.


چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید ؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
کتاب آبی برای شروع تست زنی  دانش آموزان و همچنیک کتاب های پرتکرار برای دانش آموزان پایه نهم به دلیل امتحانات نهایی و اشتانی و دانش آموزان پایه هفتم به دلیل اینکه از ارزشیابی توصیفی وارد ارزشیابی برااساس نمره شده بودند معرفی کردم.
بله بنده از هردو منبع استفاده کرده ام و در تدریس ریاضی در کلاس های خصوصی و عمومی این کتاب ها را حل کرده ام.




آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید ؟این روابط چه تاثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
بله، من با اولیا در ارتباط هستم و حتی در گروهی که با دانش‌آموزان داریم، اولیا را هم اضافه کرده‌ام تا از روند کارهای کانون مطلع باشند.
این کار باعث شده که دانش‌آموزان با روش مطالعه هدفمند و مرور مستمر مطالب پیش بروند و اولیا نقش مهمی در همراهی و حمایت از فرزندشان در مسیر رشد و پیشرفت داشته باشند.


برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه چه برنامه ای دارید؟
به دانش‌آموزان تاکید کرده‌ام که ابتدا کتاب‌های درسی خود را با دقت مطالعه کنند و تمام فعالیت‌ها و تمرین‌ها را انجام دهند، چون این کار پایه‌ای محکم برای یادگیری مفهومی و پیشرفت درسی آن‌ها ایجاد می‌کند.
در مرحله بعد، حل نمونه سوالات متنوع از منابع کانون و مرور نکات و تمریناتی که در کتاب خودآموز یادداشت کرده‌اند باعث می‌شود دانش‌آموزان مطالب را بهتر تثبیت کنند و برای آزمون‌های مدرسه آماده‌تر باشند.

Menu