نام و نام خانوادگی پشتیبان: صمد آخوندلو
مقطع پشتیبانی: دبستان
نام شهر و استان: کرج-البرز
رشته و دانشگاه تحصیل: دکتری روانشناسی کودکان استثنایی-دانشگاه تهران
میزان پیشرفت دانش آموزان در آزمون 21 آذر نسبت به 4 و 11 مهر: 71% پیشرفت درسی
مصاحبه گر: غزل سام خانیانی
"مصاحبه با مدیر و موسس دبستان پسرانه هیراد – دی 404"
- با توجه به اینکه دانش آموزان مدرسه شما پیشرفت داشتند ، عملکرد خودتان برای رشد و پیشرفت دانش آموزان خود توضیح دهید؟
پیشرفت دانش آموزان مدرسه با آموزش فعال و گرفتن بازخوردهای پیوسته منجر شده و ارزش افزوده یادگیری(add value learning) شاخص بوده و در راستای تحقق این امر آزمون های برنامه ای با پیشروی و پوشش مشخص و ارزیابی عمق یادگیری ابزاری کارآمد برای اندازه گیری میزان رشد موثر بوده است.
دانش آموزان در کدام درس پیشرفت داشتند؟
با استفاده از کارنامه دبیر – کارنامه مدیر وضعیت رشد بررسی شده که نتیجه آن پیشرفت اغلب دانش آموزان در درس ریاضی مشهود است هم چنین روش های تدریس در چارچوب یادگیری فعال(Active Learning)، موثر بوده است.
در مجموع روش های خلاقانه تدریس (Creative Teaching) در کنار ارزیابی با آزمون (Evalution Learning) باعث رشد در درس ریاضی شده است.
چالش بیش تر دانش آموزان تحت پوشش مدرسه در چه درسی است ؟ چه راه کاری برای رفع این چالش به آن ها پیشنهاد می کنید؟
چالش بیش تر و غالب در مدارس ابتدایی ، دروس مفهومی متنی به عنوان مثال فارسی ، مطالعات و علوم است. راهکار یادگیری و رشد در این دروس یادداشت برداری های مفاهیم در کاغذهای رنگی ، تبدیل به بازی آموزشی است و این امر می تواند در تکمیل مراحل یادگیری کمک کننده باشد.
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است ؟
آزمون کانون با جعبه ابزار کارنامه و هر کدام با اهداف مشخص ، سوالات آزمون با رویکرد سطح دشواری (ساده تا دشوار) ، سوالات مشابه امتحانی ، سوالات پرتکرار در کنار ویژگی برنامه ای بودن و آزمون های مقایسه ای در زمان های مختلف با بودجه بندی یکسـان در رشد دانش آموزان مدرسه اثربخش بوده است.

چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا دانش آموزان از آنها استفاده کردند؟
منابع در تکمیل و نتیجه ارزیابی ها نقش تعیین کننده دارند.منابع مناسب برای هر سطح دانش آموز متفاوت است که با توجه به عملکرد توصیه می شود . اما منابع هوش شامل : استعداد تحلیلی هوش کلامی ، هوش غیرکلامی ، دقت و سرعت و منظومه هوش که منطبق با برنامه راهبردی 5+5+5 است ارائه و استفاده شده است
در تماس های خود با گروه تحت پوششتان بیشتر با اولیاء صحبت می کنید یا دانش آموز؟ نقش اولیاء را به چه شکلی در مقطع ابتدایی می بینید؟
ارتباط با اولیاء در گروه ابتدایی لازم توجه بوده ، هست و خواهد بود. در این خصوص تماس زمان بندی شده پشتیبان در هر مقطع ، برگزاری جلسات سه تا پنج نفره در طول سال تحصیلی به صورت حضوری 4 مرحله در ارتباط پیوسته و کارآمد با اولیاء شاخص پیشرو بوده است. اولیاء نقش همراه و تسهیلگر در روند آموزشی دانش آموز و مدرسه دارند و با استفاده از پتانسیل نقش اولیاء می توان نتایج شگفت انگیزی گرفت.
برای پیشرفت درسی دانش آموزان خود در نیم سال اول چه برنامه ای دارید؟ هدف گذاری شما برای نیم سال دوم چیست ؟
پیشرفت درسی دانش آموزان در درجه اول به صورت شخصی و تک نفره قابل ارزیابی است چرا سطح های یادگیری همه ی دانش آموزان یکسـان نیست ؛ اما رشد و پیشرفت همه ی دانش آموزان نسبت به خودشان هدف است.بنابراین با برگزاری آزمون های مدیریتی ، ازمون های برنامه ای کانون ، کشف نقاط قوت و حفظ آنها ، شناسایی نقاط ضعف و کشف راهکار برای آنها اجرایی شده و هدفگذاری در یک یا دو درس برای نیم سال دوم در دستور کار می باشد.
شما چقدر به موضوعات جدید کانون و اطلاع رسانی همه جانبه آنها به دانش آموزان اهمیت می دهید؟
موضوعات جدید کانون ؛ منطق برنامه راهبردی 5+5+5 ، آزمون های مقایسه ای ، کارنامه دانش آموزان ششم که آخزین وضعیت قبولی دانش آموزان پارسال اضافه شده تا هم دانش آموزان ، هم اولیاء و هم مدرسه ذهنیت شفاف برای وضعیت اینده و مقایسه هر دانش آموز با توانایی های خودش ، واقع بینانه و در خلق آینده دست یافتنی پر تلاش باشد موثر بوده است.این اطلاع رسانی ها از طریق اپلیکیشن کانونی ها ، بات تلگرام یا بله ، اطلاع رسانی در گروه و کانال های دانش آموزی انجام می شود.

