نام و نام خانوادگی: پانیسا صدیقی
پایه: نهم
نام شهر و استان: تهران
میانگین تراز: 5,821
شغل و تحصیلات مادر: لیسانس حسابداری بازنشسته
شغل و تحصیلات پدر: لیسانس شغل کارمند
مصاحبهگر: ضخا ضیایی
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آزمونهای کانون به من کمک کردند تا بهطور جدیتر برای امتحانات مدرسه آماده شوم. این آزمونها نهتنها به من احساس آمادگی بیشتری برای امتحانات مدرسه داد، بلکه یاد گرفتم که چگونه در شرایط آزمونی آرامش خودم را حفظ کنم و به بهترین شکل ممکن پاسخ بدهم. علاوه بر این، از طریق آزمونها توانستم نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنم و تمرکزم را روی بخشهای مهمتری بگذارم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟
بله، من به طور منظم تلاش میکردم طبق یک برنامهی مشخص درس بخوانم. معمولاً ابتدا تمرکز میکردم روی دروس مدرسه و تکالیف آنها را انجام میدادم تا مطالب را مرور کنم. بعد از این که تکالیف مدرسه را انجام میدادم، به سراغ تست زدن میرفتم. برای من مهم بود که ابتدا درسها را خوب یاد بگیرم، سپس با تستهای مختلف سطح یادگیری خود را محک بزنم و نکات جدیدی یاد بگیرم.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه بود؟
در بین دروس، زبان انگلیسی و مطالعات اجتماعی نقطه قوت من بودند. برای زبان انگلیسی، بهویژه روی یادگیری لغات و ساختارهای گرامری تمرکز میکردم. همچنین در درس مطالعات اجتماعی، سعی میکردم اطلاعات تاریخی و مفاهیم کلیدی را بهخوبی حفظ کنم. در این دروس، بیشتر از روش حفظ کردن استفاده میکردم، زیرا نیاز به یادآوری دقیق اطلاعات بود.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، در ابتدا در درسهای ریاضی و علوم ضعف داشتم، اما با تغییر روشهای مطالعه، توانستم این دروس را به نقاط قوت خود تبدیل کنم. در ریاضی، بهجای اینکه فقط فرمولها را حفظ کنم، بیشتر روی فهم مفاهیم و تکنیکهای حل مسئله تمرکز کردم. همچنین در علوم، ابتدا سعی کردم تا مفاهیم پایهای را کاملاً درک کنم و بعد از آن، بهطور منظم تست بزنم تا مطمئن شوم که این مفاهیم را بهخوبی یاد گرفتهام.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ و چند درصد زمان خودتان را به تستزنی اختصاص میدادید؟
من معمولاً روزی ۶ تا ۷ ساعت درس میخواندم. از این مدت، حدود ۴۰ درصد از زمانم را به تست زدن اختصاص میدادم. این کار باعث میشد که هم دروس را بهخوبی مرور کنم و هم در آزمونهای واقعی بهتر عمل کنم. تست زدن به من کمک میکرد تا مهارتهای تستزنی خود را بهبود بخشم و بر سرعت و دقت خود در حل مسائل تسلط پیدا کنم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
بعد از هر آزمون، معمولاً سوالاتی که غلط جواب داده بودم را تحلیل میکردم. این تحلیلها به من کمک میکرد تا دلیل اشتباهاتم را پیدا کنم و در آینده از آنها درس بگیرم. همچنین، گاهی اوقات سوالاتی که درست زده بودم را نیز بررسی میکردم تا اطمینان پیدا کنم که پاسخهایم کاملاً دقیق و صحیح بوده است.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله، یکی از مهارتهای غیر درسی که دارم، نقاشی است. نقاشی به من این امکان را میدهد که ذهنم را از فشارهای درسی آزاد کنم و کمی استراحت کنم. علاوه بر این، نقاشی باعث تقویت خلاقیت و دقت من هم شده است و بهنوعی یک روش خوب برای آرامش ذهنی به حساب میآید.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری به کار میبرید؟
در دوران امتحانات، بیشتر وقت خود را به خواندن کتابها و خلاصهنویسی نکات مهم دروس اختصاص میدهم. همچنین برای اینکه نمرات بهتری بگیرم، روی حل تستهای بیشتر و مرور مطالب درسی تمرکز میکنم. در این دوره، علاوه بر خواندن مباحث، سعی میکنم نکات کلیدی را که بیشتر احتمال دارد در امتحانات بیایند، مرور کنم تا هیچ نکته مهمی از دست نرود.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
زمانی که در کانون ثبتنام کردم، شروع به مطالعه برای آزمون تیزهوشان کردم. با راهنماییهای کانون و برنامهریزیهایی که انجام دادم، توانستم برای آزمون آمادگی بهتری پیدا کنم و منابع مناسبی را برای این آزمون انتخاب کنم.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟
برای بخش هوش کلامی، من از کتاب "هوش کلامی قلمچی" استفاده کردم. این کتاب به من کمک کرد تا مهارتهای زبانی و تفکر تحلیلی خود را تقویت کنم. در مواقعی که در محیطهای شلوغ بودم یا در اوقات فراغت، از این کتاب استفاده میکردم تا بهطور مستمر این مهارتها را تقویت کنم.
از چه منابعی برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟
برای بخش استعداد تحصیلی، من از کتابهای سه سطحی عمومی و دیگر کتابهای آبی استفاده میکردم. این کتابها به من کمک کردند تا دروس مختلف را بهخوبی یاد بگیرم و بعد از خواندن هر درس، تستهای آن را حل میکردم. این روش به من کمک کرد که علاوه بر یادگیری مفاهیم، مهارتهای حل مسئلهام را هم تقویت کنم.
چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تعادل ایجاد کردید؟
من بهطور معمول بیشتر وقت خود را به مطالعه دروس مدرسه اختصاص میدادم و زمانی را که به استعداد تحلیلی (هوش) اختصاص میدادم، کمتر بود. با این حال، در اوقات فراغت یا زمانی که احساس میکردم نیاز به تغییر فضا دارم، به مطالعه کتابهای هوش و تستهای مربوط به آنها میپرداختم تا این مهارتها را هم تقویت کنم.
برای دوران امتحانات نیمسال اول چه برنامهای دارید؟
برای دوران امتحانات نیمسال اول، برنامه من شامل خواندن کتابها، خلاصهنویسی نکات مهم و مرور مطالب است. همچنین برای بهبود بیشتر، تمرکز بیشتری روی حل تمرینها و تستها دارم تا آمادگی بیشتری برای امتحانات داشته باشم.
