نام و نام خانوادگی: علی محمد جمالی
مقطع و رشته: نهم
نام شهر و استان: تهران
میزان تحصیلات پدر_شغل پدر: دکترا(استاد دانشگاه) – بازنشسته
میزان تحصیلات مادر_شغل مادر: لیسانس(خانه دار)
میانگین تراز: ۵۸۵۷
سال های کانونی: ۱
مصاحبه گر: محمدسام اشرفی

1. آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، در آزمونهای کانون غیبت نداشتم یا اگر هم در موارد خیلی محدود پیش آمد، دلیل آن کاملاً موجه و خارج از کنترل من بود. از ابتدا برای خودم جا انداخته بودم که آزمون فقط سنجش نیست، تمرین تعهد و استمرار است. حتی زمانی که احساس میکردم آمادگی کامل ندارم، باز هم در آزمون شرکت میکردم چون معتقد بودم غیبت، بیشتر از یک نتیجه ضعیف به روند ذهنی و انضباط مطالعاتی آسیب میزند.
۲. پیوستگی در آزمونها چگونه باعث پیشرفت شما شد؟
پیوستگی باعث شد مطالعهی من از حالت هیجانی و مقطعی خارج شود و به یک روال منظم و قابل پیشبینی تبدیل شود. آزمونهای منظم دو هفته یکبار به من یاد دادند که همیشه یک هدف نزدیک داشته باشم، مطالب را جمعبندی کنم و نقاط ضعفم را زودتر بشناسم. این پیوستگی باعث شد پیشرفت من تدریجی ولی پایدار باشد.
۳. آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
بله.
الف) انگیزهتان چه بود؟
انگیزهی من این بود که با شرکت در آزمونهای مشابه، دید بلندمدت نسبت به مسیر کنکور پیدا کنم و از همان سالهای قبل با سبک سؤال، مدیریت زمان و تحلیل آزمون آشنا شوم.
ب) شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی داشت؟
مهمترین دستاورد، کاهش استرس و افزایش تسلط بود. آزمون برایم به یک موقعیت آشنا تبدیل شد، نه یک اتفاق استرسزا. همچنین توانستم نقاط ضعفم را زودتر اصلاح کنم.
۴. آیا مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟ برنامهریزی شما چگونه بود؟
بله، برنامهی راهبردی ستون اصلی مطالعهی من بود. هر دو هفته، برنامهی راهبردی را بررسی میکردم و آن را با شرایط مدرسه و توان شخصی خودم تطبیق میدادم. اگر عقبماندگی داشتم، با جابهجایی هوشمندانه و نه حذف درسها، آن را جبران میکردم. هماهنگی مدرسه و آزمون باعث شد فشار کمتری را تجربه کنم.
۵. نقاط قوت شما کدام درسها بودند؟ روش مطالعهی آنها چگونه بود؟
نقاط قوت من درسهایی بودند که در آنها مطالعهی مفهومی + تمرین مستمر داشتم. ابتدا درسنامه را فعال میخواندم، نکتهبرداری میکردم و بعد بلافاصله تست آموزشی میزدم. مرورهای منظم و تحلیل اشتباهات باعث تثبیت این درسها شد.
۶. آیا دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل آن چه کمکی میکرد؟
بله، دفتر برنامهریزی یکی از ابزارهای اصلی من بود. با نوشتن ساعات مطالعه، هم با خودم صادقتر بودم و هم میتوانستم روند پیشرفت یا افت را ببینم. دفتر برنامهریزی به من یاد داد مسئولیت عملکردم را بپذیرم و فقط به احساسات اکتفا نکنم.
۷. مهمترین چیزی که از کانون یاد گرفتید چه بود؟
مهمترین چیزی که از کانون یاد گرفتم، اهمیت استمرار و تحلیل بود. اینکه فقط زیاد خواندن کافی نیست؛ باید درست خواند، آزمون داد و دقیق تحلیل کرد.
۸. آیا تکنیکهای مدیریت زمان را تمرین میکردید؟
بله، هم در مطالعه و هم در آزمون. در آزمونها با تکنیکهایی مثل زمانهای نقصانی و اولویتبندی سوالات تمرین میکردم و بهمرور به سبک شخصی خودم رسیدم.
۹. در چه درسهایی با تغییر روش، تغییر رادیکال داشتید؟
در برخی درسها وقتی از حفظمحوری به فهم عمیق و تستمحوری تغییر روش دادم، پیشرفت چشمگیری داشتم. اضافه کردن تحلیل تست و مرور اشتباهات، نقطهی عطف این تغییر بود.
۱۰. تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
تحلیل آزمون برای من مهمتر از خود آزمون بود. سوالات غلط، نزده و حتی درستهای شکدار را بررسی میکردم، علت اشتباه را مینوشتم و اگر لازم بود به درسنامه برمیگشتم.
۱۱. از چه منابع کانون استفاده میکردید؟
از برنامهی راهبردی، کتابهای آبی، آزمونها، مجله آزمون و سایت کانون استفاده میکردم. ویژگی اصلی این منابع، هماهنگی، استاندارد بودن و قابل اعتماد بودن آنها بود.
۱۲. در این سالها خسته نشدید؟ چگونه با خستگی مقابله میکردید؟
طبیعتاً خستگی وجود داشت، اما با تنوع در برنامه، استراحتهای کوتاه، ورزش و یادآوری هدف نهایی، اجازه نمیدادم خستگی به فرسودگی تبدیل شود.
۱۳. چرا کانون را انتخاب کردید؟
بهخاطر نظم، سابقه، آزمونهای استاندارد و سیستم منسجم. از طریق معرفی اطرافیان و نتایج دانشآموزان موفق با کانون آشنا شدم.
۱۴. نقش خانواده چگونه بود؟
خانوادهام حامی بودند، فضای آرام فراهم میکردند و بیش از نتیجه، روی تلاش من تمرکز داشتند که این موضوع فشار روانی را کم میکرد.
۱۵. از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکردید؟
بله، بخشهای تحلیلی، گزارشهای رتبههای برتر و مقالات انگیزشی برایم بسیار مفید بود.
۱۶. مهمترین ویژگی مثبت شما که باعث رسیدن به این جایگاه شد چه بود؟
به نظر من پایبندی به برنامه و ناامید نشدن در مسیر مهمترین ویژگی من بود. یاد گرفتم که موفقیت نتیجهی کارهای کوچک ولی مداوم است
