مصاحبه با محمدرضا محسنی دانش آموز دوازدهم تجربی از تبریز

هدفم ایجاد یک شبیه‌ساز هماهنگ و پیوسته از فرآیند کنکور است. این آزمون‌ها یک مسیر مطمئن هستند تا بتوانم انواع مختلف سوالات، مدیریت استرس و تکنیک‌های زمان‌بندی را در شرایط استاندارد بیازمایم

مصاحبه با محمدرضا محسنی دانش آموز  دوازدهم تجربی از  تبریز

نام و نام خانوادگی: محمدرضا محسنی جبدرق  

پایه: دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان: استان آذربایجان شرقی ، تبری

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار- سیکل

شغل و تحصیلات پدر: آزاد-دیپلم

میانگین تراز: 5950

سال‌های حضور در کانون: دوازدهم

چند آزمون شرکت کرده است: 5 آزمون


نام پشتیبان: فردین مرادمنش

 

  1. هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

هدفم ایجاد یک شبیه‌ساز هماهنگ و پیوسته از فرآیند کنکور است. این آزمون‌ها یک مسیر مطمئن هستند تا بتوانم انواع مختلف سوالات، مدیریت استرس و تکنیک‌های زمان‌بندی را در شرایط استاندارد بیازمایم. مهم‌تر از آن، این چرخه منظم، انضباط ذهنی ایجاد می‌کند که مرا از حالت مطالعه پراکنده به سمت یادگیری هدفمند هدایت می‌نماید.

  1. مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهر ماه چه بود؟

مهم‌ترین دستاوردم، ایجاد سیستم "بازخورد سریع" برای هر مبحث مطالعه‌شده بود. به جای انتظار برای نتیجه آزمون، پس از پایان هر جلسه مطالعه، چند تست کلیدی حل می‌کردم و بلافاصله عملکردم را می‌سنجیدم. دلیل موفقیت، حذف فاصله بین آموزش و ارزیابی بود که باعث شد ضعف‌ها را در لحظه شناسایی و برطرف کنم، نه اینکه انباشته شوند.

  1. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

حضوری شرکت می‌کنم. دلیل اصلی، ایجاد محیط شبیه سازی شده و فضایی مرتبط با آزمون است. نشستن در صندلی ثابت، پاسخگویی با پاسخبرگ مشخص و حتی مسیر رفت‌وآمد به محل آزمون، به تدریج ذهن و بدنم را برای روز کنکور شرطی می‌کند و اضطراب ناشناخته‌ها را به حداقل می‌رساند.

  1. شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟

کارنامه را صبح روز بعد از آزمون و از طریق صفحه شخصی دریافت و تحلیل می‌کنم. این فاصله زمانی کوتاه به من اجازه می‌دهد از خستگی ذهنی جلسه آزمون خارج شوم و با دید تازه‌تر و انتقادی‌تر به نتایج نگاه کنم.

  1. برای پیشرفت در هر آزمون برنامه‌ریزی می‌کنید؟

به جای بازنگری کلی، پس از هر آزمون تنها یک یا دو عادت مطالعاتی یا تست‌زنی خاص را انتخاب کرده و تمام تلاشم را برای دو هفته روی بهبود دقیق همان موارد متمرکز می‌کنم. مثلاً فقط روی افزایش سرعت حل مسائل ریاضی یا کاهش بی‌دقتی در سوالات زیست کار می‌کنم. این تمرکز عمیق، نتایج ملموس‌تری دارد.

  1. روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

به نظرم در درس ریاضی نتیجه بهتری می‌گیرم ، بعد  از کلاس حضوری مطالبی را که استاد تدریس کرد را مرور می‌کنم و در ادامه به مطالعه دروس دیگر می‌پردازم و بعد از چند ساعت برای همان مبحث ریاضی حدود 10 تست می‌زنم که باعث یادگیری کامل می‌شود.

  1. ویژه دوازدهمی‌ها، شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ می‌دهید؟ کدام درس‌ها؟ چرا؟

انتخاب من درس شیمی و زیست است زیرا هم ضریب بالایی دارند و هم مطالب سنگین و حجیم‌تری دارند و به نظرم باید زمان بیشتری را صرف این دو درس کنم تا نتیجه بهتری بگیرم و آن‌ها را از پایه به صورت کامل آموزش می‌بینم تا مرور کافی داشته باشم.

  1. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

خلاصه‌نویسی‌های کلیدی مخصوص امتحان که طی سال و همگام با تدریس معلم انجام می‌دهم و مستقل از خلاصه‌های کنکوری است. استفاده از آزمون‌های تشریحی سال‌های قبل و سوالاتی که توسط استید حدس زده می‌شود.

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟

برنامه راهبردی خط کلی را مشخص می‌کند، اما من آن را با روش "اولویت‌بندی پویا" اجرا می‌کنم. ابتدا تمام مباحث دو هفته آینده را لیست کرده و به هر کدام بر اساس میزان سختی شخصی، حجم و نزدیکی به آزمون، امتیاز می‌دهم. سپس برنامه هفتگی را نه بر اساس ترتیب صفحات کتاب، بلکه بر اساس همین امتیازهای پویا می‌چینم. این روش انعطاف، کارایی ساعت مطالعه را بالا می‌برد.

 

  1. از کدام کارنامه های جعبه ابزارکارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می کنید؟

علاوه بر کارنامه اصلی، از کارنامه "تحلیل وضعیت کلی در دروس" و کارنامه "نمودار پیشرفت" استفاده می‌کنم. اولی را برای دیدن توزیع درصدها در یک نگاه و شناسایی دروسی که نوسان زیادی دارند، به کار می‌برم. و دومی را برای مشاهده عملکرد خود در دراز مدت استفاده می‌کنم.

  1. از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟

کتاب‌های موضوعی (تابستان) و کتاب‌های جمع‌بندی را بسیار مفید می‌دانم. این کتاب‌ها به من کمک کرده‌اند در زمان‌های مرده سال (مثل تابستان) مطالعه مبحث‌محور داشته باشم، نه صرفاً آزمون‌محور. همچنین، از ویدیوهای تحلیل آزمون که گاهی توسط رتبه‌های برتر قدیمی در سایت کانون ارائه می‌شود، برای یادگیری نگرش تحلیلی استفاده می‌کنم.

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، من از دفتر برنامه ریزی قلم‌چی استفاده می‌کنم. در آن نه تنها ساعت مطالعه، بلکه نوع فعالیت (مطالعه اولیه، تست‌زنی، مرور) ثبت می‌کنم. تکمیل آن به من کمک کرده الگوهای شخصی خودم را کشف کنم. مثلاً فهمیده‌ام که مطالعه دروس حفظی در صبح برایم بازدهی بیشتری دارد.

 

  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

روز جمعه بعد از آزمون را به تحلیل کامل اختصاص می‌دهم. برای سوالات غلط، تنها به گزینه درگیر نگاه نمی‌کنم، بلکه تمام مسیر فکری که در جلسه آزمون داشتم را از نو مرور می‌کنم تا ببینم اشتباه از کدام پیچ راه رخ داده است. آیا در خوانش صورت سوال عجله کردم؟ آیا یک فرمول را به اشتباه به خاطر آوردم؟ این ردیابی دقیق، جلوی تکرار اشتباهات مشابه را می‌گیرد.

 

  1. منابع و برنامه ای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید به چه بود؟

ویدیوهای آموزشی و کلاس‌های آنلاینی که برای امتحانات نهایی و امتحانات تشریحی طراحی شده‌اند استفاده می‌کنم سپس به حل کردن سوالات تشریحی آزمون‌های سال‌های قبل میپردازم و در نتیجه می‌توانم با سوالات تشریحی و چگونگی آزمون‌های تشریحی آشنا شوم.

Menu