نام و نام خانوادگی: علیاکبر محمدیان اسفنگره
پایه: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: استان آذربایجان شرقی ، تبریز
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار- دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد-دیپلم
میانگین تراز: 6399
سالهای حضور در کانون: دوازدهم
چند آزمون شرکت کرده است: 5
نام پشتیبان: فردین مرادمنش
- هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
آزمون شرط اصلی موفقیت در کنکور است و هر چقدر از آزمونهای استاندارد و اساسیتر استفاده کنیم همانقدر به موفقیت و اهدافمان نزدیکتر میشویم و من آزمونهای کانون قلمچی را انتخاب کردم چون بیشترین شبیه سازی را نسبت به کنکور دارد.
- مهمترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهر ماه چه بود؟
مهمترین دستاورد من در مهرماه، من هر صبح، اهداف مطالعاتی روزانه را به صورت دقیق و قابل اندازهگیری مشخص میکردم و شبها به ارزیابی میزان پیشرفت و رعایت برنامه میپرداختم. این فرآیند نه تنها نظم ذهنی من را افزایش داد، بلکه از اتلاف وقت جلوگیری کرد. عامل تعیینکننده دیگر، تحلیل سریع و بدون تعویق آزمون بلافاصله پس از دریافت کارنامه بود.
- در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
به نظر من آزمون باید حضوری انجام شود تا به صورت دقیق تمام دانستههایمان را ارزیابی کنیم و آزمون آنلاین در واقع فرار کردن از شرایط کنکور است و باعث میشود که در شرایط کنکور خیلی غریبه باشیم و عوامل مزاحم زیادی مانع نتیجه مطلوب در کنکور خواهد شد و آنچه که هستیم را نمیتوانیم به خوبی به اجرا بگذاریم.
- شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟
کارنامه اولیه که از طریق اپلیکیشن کانونیها دو ساعت بعد از آزمون گذاشته میشود.
کارنامه اصلی که از طریق سایت سیتی کانون بعد از ظهر آزمون قرار داده میشود .
- برای پیشرفت در هر آزمون برنامهریزی میکنید؟
افزایش درصد در یک درس خاص یا تسلط بر یک مبحث سنگین. این اهداف را به جلسات روزانه تقسیم میکنم و برای هر روز، حجم معینی از مطالعه، تمرین و تستزنی زمانبندی میشود. در برنامه حتماً زمانهای ثابتی برای مرورهای دورهای و جبرانی در نظر میگیرم تا اگر مطابق پیشبینی پیش نرفتم.
- روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.
روش مطالعه موفق من در درس زیستشناسی، ترکیبی از فعالیت مداوم ذهنی و بازخوردگیری مکرر است. در مرحله اول، هر مبحث را نه به صورت منفعل، بلکه با پرسشگری فعال میخوانم و برای هر پاراگراف از خودم سوال طرح میکنم. سپس مطالب را بلافاصله به زبان ساده و به صورت شفاهی برای خودم تدریس میکنم تا نقاط کدر فهمم آشکار شود.
- با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
برنامه من برای موفقیت در امتحانات مدرسه، ادغام هوشمندانهٔ آن با برنامه کنکور است. از دو هفته قبل از هر امتحان، خلاصههای تشریحی از نکات کلیدی کتاب درسی تهیه میکنم و حل نمونه سوالات امتحانات نهایی سالهای گذشته را در اولویت قرار میدهم. همزمان، سعی میکنم مباحث مشترک با آزمونهای کانون را با روش تست-تشریح ترکیب کنم تا هم برای امتحان و هم برای کنکور آماده شوم. در روزهای نزدیک به امتحان، با شرکت در جلسات رفع اشکال مدرسه و مرور متمرکز، مطمئن میشوم هیچ نقطه مبهمی باقی نمانده است.
- مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟
بله، برنامه راهبردی کانون به عنوان چهارچوب اصلی حرکت من است. برای برنامهریزی دو هفته، آن را به اهداف هفتگی تقسیم میکنم و سپس برای هر روز، حجم مشخصی از مطالعه، مرور و تستزنی را تعیین مینمایم. همچنین جلسات رفع اشکال و آزمونهای آزمایشی شخصی را در پایان هر هفته قرار میدهم تا پیشروی خود را بسنجم و در صورت نیاز برنامه را اصلاح کنم.
- از کدام کارنامه های جعبه ابزارکارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفادهای می کنید؟
کارنامه اصلی: ابزار اصلی من برای برنامه ریزی کارنامه اصلی است که واقعیت وضعیت من را نشان میدهد و میتوانم با استفاده از آن به راحتی برای بهبود وضعیت تحصیلی خود استفاده کنم.
کارنامه اشتباهات: این کارنامه مطالعه ناقص من را نشان میدهد که با استفاده از اشکالات و ابهامات خود را رفع میکنم.
- از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟ آیا منابع شما نیاز به تغییر و بازبینی (مهندسی مجدد منابع) دارد؟
کتابهای سه سطحی برای دروس اختصاصی چون سوالات چالش بر انگیز و با کیفیتی دارند.
کتاب های اول به نظرم باید بازبینی شود.
- تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
روز جمعه فقط به سوالات اشتباه خود میپردازم و علت اشتباه و خطای خود را پیدا میکنم و در برنامهریزی هفتگی خود برای رفع اشتباهات نیز وقت میگذارم. و در هفته بعد از آزمون به سوالات نزده و شک دار میپردازم که بدانم کجای مطالعهام ناقص بوده است.
- با توجه به عملکرد و نتایج نیمسال اول، چه تغییرات مثبتی برای نیمسال دوم خواهید کرد؟
بر پایه تحلیل نتایج نیمسال اول، در نیمسال دوم تغییر استراتژی محتوایی خواهم داد. به جای افزایش ساعات مطالعه، بر تمرین هدفمند و حل سوالات با سطوح دشواری متنوع متمرکز میشوم تا انعطاف ذهنیام بالاتر رود. همچنین شرکت در آزمونهای موضوعی برای رفع ضعفهای مقطعی و استفاده از روشهای یادگیری فعال مانند بحث گروهی روی نکات پیچیده را در برنامه خود میگنجانم. در نهایت، با ثبت روزانه احساس و بازدهی مطالعه، به مدیریت هیجان و انرژی خود در طول نیمسال دوم توجه بیشتری خواهم کرد.
