نام و نام خانوادگی: مسیحا ایمانی
پایه:دوازدهم ریاضی
نام شهر و استان:آذربایجان شرقی تبریز
شغل و تحصیلات مادر: دکتری - پزشک
شغل و تحصیلات پدر: دکتری – پزشک
میانگین تراز:6933
سالهای حضور در کانون:3
چند آزمون شرکت کرده است:9
مصاحبه کننده : سجاد رنجگران
- هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
هدف من، عادت کردن به فشار زمانی و تصمیمگیری سریع در شرایط محدود است. آزمونهای کانون به من میآموزد که چگونه در مواجهه با سؤالات سخت، خونسردی خود را حفظ کنم و از زمان بهترین استفاده را ببرم. این مهارتی است که فقط در میدان آزمونهای منظم به دست میآید.
- مهمترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟
ایجاد یک روال ثابت مطالعاتی در طول هفته، مهمترین دستاوردم بود. موفق شدم مطالعه را به یک عادت روزانه تبدیل کنم، نه یک کار سخت و طاقتفرسا. کلید این موفقیت، شروع با ساعات مطالعه کم اما پیوسته در هفته اول و افزایش تدریجی آن بود تا از فرسودگی زودرس جلوگیری کنم.
- در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
ترجیح میدهم حضوری شرکت کنم. مهمترین دلیل، جدیتر گرفتن آزمون است. وقتی برای شرکت در آزمون از خانه خارج میشوم و در فضای رقابتی قرار میگیرم، تمام حسم این است که در یک رویداد مهم شرکت کردهام. این حس، کیفیت تلاش و تمرکز من را در جلسه به طور محسوسی افزایش میدهد.
- شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟
من بلافاصله پس از اعلام نتایج، کارنامه را در صفحه شخصی خود در سایت کانون بررسی میکنم. دسترسی سریع و تحلیل به موقع نتایج را بسیار مهم میدانم. البته معمولاً نسخه چاپی کارنامه را نیز از نمایندگی دریافت میکنم تا برای مرور و بررسیهای بعدی، به ویژه بخشهای تحلیل اشتباهات، در دسترسم باشد.
- برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می کنید؟
من از سیستم «پاداش و جبران» استفاده میکنم. اگر در آزمونی به هدف از پیش تعیین شدهام رسیدم، به خودم یک پاداش کوچک (مثلاً تماشای یک فیلم) میدهم. اگر نرسیدم، باید در هفته آینده یک جلسه مطالعه اضافه را به جبران آن اختصاص دهم. این سیستم، انگیزهام را برای تلاش حفظ میکند.
- روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.
در درس ریاضی، روش «حل از پایان به ابتدا» را برای برخی مسائل پیچیده به کار میبرم. یعنی از صورت سؤال شروع میکنم و به عقب برمیگردم تا ببینم برای رسیدن به جواب، به چه اطلاعاتی نیاز دارم و آن اطلاعات در کجای مسئله نهفته است. این روش، مسیر حل را برایم شفاف میکند و از سردرگمی جلوگیری مینماید.
- ویژه دوازدهمی ها؛ شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ میدهید؟ کدام درس ها؟ چرا؟
من به یک زوج درس پاسخ میدهم: ریاضی-فیزیک. دلیل انتخابم این است که این درسها از نظر مفهومی و محاسباتی تا حدی با هم مرتبط هستند و مطالعه و تستزنی پشت سر هم آنها، ذهنم را برای تغییر ریتم بین محاسبات و مفاهیم آماده میکند.
- با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
من از هفتههای قبل از امتحانات، در پایان هر هفته، یک «آزمون تشریحی شخصی» از خودم میگیرم. مباحث آن هفته مدرسه را به صورت یک امتحان دو ساعتی طراحی کرده و از خودم امتحان میگیرم. این کار باعث میشود نقاط ضعفم را زودتر شناسایی کنم و تا شب امتحان فرصت کافی برای رفع آنها داشته باشم.
- مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟
بله، اما با تقسیمبندی روزانه بر اساس واحد «صفحه» یا «مبحث». من برای هر مبحث، تخمین میزنم که مطالعه و تستزنی آن چقدر زمان میبرد. سپس این واحدهای زمانی را مانند قطعات پازل، در روزهای دو هفته قرار میدهم. این روش برنامهریزی را برایم ملموس و قابل اجرا میکند.
- از کدام کارنامه های جعبه ابزارکارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفادهای می کنید؟
کارنامه مبتنی بر درصد و کارنامه تراز را در کنار هم بررسی میکنم. کارنامه درصد به من میگوید در هر درس چقدر از پتانسیل خودم را استفاده کردهام، فارغ از سختی آزمون. کارنامه تراز نیز موقعیت نسبی مرا در بین سایر شرکتکنندگان نشان میدهد. این ترکیب، دید متعادلی به من میدهد.
- از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟
من معمولا از کتاب های سه سطحی و کتاب های آبی قلمچی استفاده می کنم.
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله. تکمیل دفتر برنامهریزی به من کمک میکند تا «خودم را بهتر بشناسم». با ثبت ساعت مطالعه، متوجه شدم در چه ساعاتی از روز بازدهی بیشتری دارم (صبح یا شب). همچنین فهمیدم پس از چه فعالیتی (مثلاً ورزش) تمرکز بیشتری پیدا میکنم. این خودشناسی، به بهینهسازی سبک زندگی و مطالعه من منجر شده است.
- تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل را از عصر شنبه آغاز کرده و تا ظهر یکشنبه ادامه میدهم. روش من این است: ابتدا سؤالات را به سه دسته «مطمئن»، «نصفهنیمه» و «نزده/اشتباه» تقسیم میکنم. وقت اصلی تحلیل من روی دسته دوم است؛ سؤالاتی که در جلسه شک داشتم اما شانسی درست یا غلط جواب دادم. این سؤالات خطرناکترین هستند چون فکر میکنم بلدم اما تسلط کافی ندارم.
- منابع و برنامه ای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید به چه بود؟
برنامه من بر «تمرین نوشتاری» متمرکز بود. برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک، سعی میکردم حل مسئله را با تمام جزییات روی کاغذ بیاورم، گویا دارم برای کسی که مطلب را بلد نیست توضیح میدهم. این کار اشکالات ریز محاسباتی و نگارشی مرا آشکار میکرد. منبع اصلیام، مسائل تشریحی کتاب درسی و نمونه سؤالات طراحیشده توسط خودم از روی مباحث مهم بود.
