مصاحبه دانش اموز علی احمد زاده دوازدهم ریاضی از تبریز

هدف اصلی، ایجاد حس مسئولیت‌پذیری نسبت به روند یادگیری خودم است. آزمون‌های منظم کانون مرا مجبور می‌کند تا در چارچوب زمانی مشخصی، مطالعاتم را به نتیجه برسانم.

مصاحبه دانش اموز علی احمد زاده دوازدهم ریاضی از تبریز

 

نام و نام خانوادگی: علی احمد زاده

پایه: دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان: تبریز آذربایجان شرقیشغل و تحصیلات مادر: خانه دار - لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: کارمند - حسابرسی

میانگین تراز: 6262


سال‌های حضور در کانون: 3 

چند آزمون شرکت کرده است: 11

مصاحبه کننده : سجاد رنجگران

 

 

 

  1. هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

   هدف اصلی، ایجاد حس مسئولیت‌پذیری نسبت به روند یادگیری خودم است. آزمون‌های منظم کانون مرا مجبور می‌کند تا در چارچوب زمانی مشخصی، مطالعاتم را به نتیجه برسانم. علاوه بر این، مواجهه مکرر با شرایط شبه‌کنکور، اضطراب و استرس روز واقعی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و اعتماد به نفس مرا افزایش می‌دهد.

  1. مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟

هم‌ترین دستاوردم، بهبود قابل توجه در مدیریت زمان جلسه آزمون بود. با تمرین تکنیک «زمان‌بندی پویا» و اختصاص زمان ثابت به هر درس بر اساس توانایی خودم، توانستم از تمام پتانسیل جلسه استفاده کنم و دیگر با کمبود وقت مواجه نشوم. این موفقیت حاصل چندین آزمون آزمایشی و تحلیل زمان‌های از دست رفته در کارنامه‌های قبلی بود.

 

  1. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

حضوری. من نیاز دارم که استرس ناشی از محیط ناآشنا، حضور مراقبان و صدای ورق زدن دیگران را تجربه کنم تا در روز کنکور برایم عادی شده باشد. شرکت آنلاین در خانه، این عوامل را حذف می‌کند و ممکن است تصور غلطی از آمادگی‌ام به من بدهد.

 

  1. شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟

من بلافاصله پس از اعلام نتایج، کارنامه را در صفحه شخصی خود در سایت کانون بررسی می‌کنم. دسترسی سریع و تحلیل به موقع نتایج را بسیار مهم می‌دانم.

 

  1. برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می کنید؟

من بر روی «کیفیت مطالعه» به جای «کمیت ساعت» تمرکز می‌کنم. برای هر مبحث از آزمون آینده، هدفم را «تسلط» می‌گذارم. یعنی پس از مطالعه، باید بتوانم آن مبحث را به طور کامل برای دیگری توضیح دهم. این نگاه باعث می‌شود برنامه‌ریزی من مبتنی بر خروجی باشد، نه صرفاً پر کردن ساعات.

  1. روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

در درس فیزیک، روش «حل مسئله محوری» برایم بسیار موثر است. من ابتدا مفهوم کلی فصل را از کتاب درسی یا ویدیوی آموزشی می‌آموزم. سپس به جای خواندن زیاد فرمول‌ها، مستقیماً به سراغ حل مسئله می‌روم. با حل هر مسئله، فرمول و نحوه استفاده از آن را درک می‌کنم. پس از حل حدود ۲۰ مسئله متنوع از یک مبحث، تسلط خوبی پیدا می‌کنم.

  1. ویژه دوازدهمی ها؛ شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ می‌دهید؟ کدام درس ها؟ چرا؟

من به یک زوج درس پاسخ می‌دهم: ریاضی-فیزیک. دلیل انتخابم این است که این درس‌ها از نظر مفهومی و محاسباتی تا حدی با هم مرتبط هستند و مطالعه و تست‌زنی پشت سر هم آن‌ها، ذهنم را برای تغییر ریتم بین محاسبات و مفاهیم آماده می‌کند.

 

  1. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

من از تکنیک «یادداشت‌های فشرده» استفاده می‌کنم. از اول سال، برای هر درس مدرسه یک دفترچه کوچک دارم و نکات مهم هر جلسه را در آن می‌نویسم. در آستانه امتحانات، همین یادداشت‌های فشرده، بهترین منبع مرور سریع من هستند و نیازی به مراجعه مجدد به حجم انبوه کتاب و جزوه ندارم. این روش زمان زیادی را برای من ذخیره می‌کند.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟

کاملاً. من برنامه راهبردی را قانون اساسی می‌دانم. آن را به دو بخش تقسیم می‌کنم: هفته اول برای مطالعه اولیه و تسلط بر مباحث جدید، و هفته دوم برای مرور، رفع اشکال و تست‌زنی جامع. برای هر روز، لیست کارهای مشخص و قابل اندازه‌گیری تعیین می‌کنم (مثلاً حل ۳۰ تست از فصل ۲ ریاضی).

  1. از کدام کارنامه های جعبه ابزارکارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفاده‌ای می کنید؟

    کارنامه نقاط قوت و ضعف و کارنامه روند تحصیلی برای من حیاتی هستند. کارنامه نقاط قوت و ضعف، به من می‌گوید در کدام مباحث واقعاً خوب هستم (تا آن‌ها را حفظ کنم) و در کدام‌ها واقعاً ضعف دارم. کارنامه روند تحصیلی نیز انگیزه‌بخش است؛ دیدن نمودار صعودی ترازها، حتی با شیب کم، انرژی ادامه دادن را به من می‌دهد.

 

  1. از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟

از کتاب پرتکرار  برای دروس شیمی و فیزیک ، از کتاب سه سطحی برای حسابان ، هندسه و گسسته.

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله. بزرگترین کمک دفتر برنامه‌ریزی، ایجاد «ثبت تاریخی» از تلاش‌های من است. در روزهایی که احساس ناامیدی یا خستگی می‌کنم، ورق زدن صفحات پر شده قبلی، به من یادآوری می‌کند که چقدر راه آمده‌ام و این روند حاصل ساعت‌ها کار است. این نگاه، مانع از ناامیدی سریع می‌شود.

  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

روز جمعه را به طور کامل به تحلیل اختصاص می‌دهم. روش من «تحلیل سه لایه‌ای» است: لایه اول، بررسی پاسخ‌نامه و فهمیدن گزینه درست. لایه دوم، بررسی دلیل انتخاب گزینه اشتباه خودم. لایه سوم (مهم‌ترین)، پیدا کردن «الگوی اشتباه»؛ مثلاً آیا من در سؤالاتی که با نمودار هستند همیشه مشکل دارم؟ این الگوها، ضعف‌های ریشه‌ای من را نشان می‌دهند.

  1. منابع و برنامه ای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید به چه بود؟

  برنامه‌ام مبتنی بر «شبیه‌سازی امتحان» بود. چند روز قبل، شرایط یک امتحان واقعی را در خانه فراهم می‌کردم (ساعت، میز خلوت، عدم استفاده از کتاب). سپس از خودم آزمون می‌گرفتم. بعد از اتمام، پاسخ‌هایم را با پاسخ‌نامه مقایسه و نمره‌دهی دقیق می‌کردم. این کار هم اعتماد به نفس می‌داد و هم نقاط کور را آشکار می‌کرد. منبع اصلی‌ام، نمونه سؤالات معلم و امتحانات نهایی بود.

 

 

Menu