نام و نام خانوادگی:محمد حسین نصابی
پایه: دوازدهم ریاضی
نام شهر و استان: آذربایجان شرقی – تبریز
میانگین تراز:5964
سالهای حضور در کانون:1
چند آزمون شرکت کرده است:5
مصاحبه کننده : سجاد رنجگران
- هدف شما از شرکت در آزمونهای کانون چیست؟
هدف اصلی من، شکستن ترس از «قضاوت شدن» است. هر آزمون یک موقعیت برای ارزیابی است و من میخواهم آنقدر در این موقعیتها قرار بگیرم که نتایج—خوب یا بد—دیگر بر اضطراب من غلبه نکند و تنها به عنوان یک بازخورد خنثی برای بهبود دیده شود. این آرامش درونی در روز کنکور، یک مزیت بزرگ خواهد بود.
- مهمترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟
مهمترین دستاورد من، کاهش قابل ملاحظه «اشتباهات محاسباتی ساده» بود. دلیل آن، اختصاص ۱۵ دقیقه آخر هر جلسه مطالعه ریاضی و فیزیک به «بازبینی ذهنی» بود. من بدون نگاه کردن به حل، مراحل را در ذهنم مرور میکردم تا ببینم آیا منطقی به نظر میرسد یا نه. این تمرین، دقت مرا به شدت افزایش داد.
- در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
بسته به شرایط، گاهی حضوری و گاهی آنلاین. اما وقتی حضوری شرکت میکنم، هدفم تمرین «مدیریت حواسپرتی» است. صداهای محیط، حرکت دیگران و ... همه میتوانند تمرکز را به هم بزنند. من سعی میکنم با حضور در این فضا، توانایی تمرکز در هر شرایطی را در خودم تقویت کنم.
- شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می کنید؟ حضوری یا صفحه شخصی؟
من اول در صفحه شخصی، نمودار ترازم را نگاه میکنم تا از روند کلی باخبر شوم. سپس نسخه چاپی را میگیرم و با استفاده از ماژیکهای شبرنگ، سؤالاتی که باید مجدداً کار کنم را هایلایت میکنم. این نسخه رنگارنگ، تبدیل به برنامه مطالعاتی من برای روزهای آینده میشود.
- برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می کنید؟
من از «روش معکوس» استفاده میکنم. از تاریخ آزمون به عقب برمیگردم و برای هر روز، یک خروجی مشخص تعیین میکنم (مثلاً: چهارشنبه: تسلط بر تستهای فصل ۳ شیمی). سپس مسیر رسیدن به آن خروجی را طراحی میکنم. این روش تضمین میکند که در روز آزمون، همه مباحث پوشش داده شده باشند.
- روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.
در درس ریاضی، روش «حل از پایان به ابتدا» را برای برخی مسائل پیچیده به کار میبرم. یعنی از صورت سؤال شروع میکنم و به عقب برمیگردم تا ببینم برای رسیدن به جواب، به چه اطلاعاتی نیاز دارم و آن اطلاعات در کجای مسئله نهفته است. این روش، مسیر حل را برایم شفاف میکند و از سردرگمی جلوگیری مینماید.
- ویژه دوازدهمی ها؛ شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ میدهید؟ کدام درس ها؟ چرا؟
من به یک زوج بزرگ و یک درس تنها پاسخ میدهم. زوج من ریاضی و فیزیک است و درس تنها شیمی. دلیلش این است که ریاضی و فیزیک ذهن مشابهی میطلبند. پس از آن، شیمی را به عنوان یک تغییر رویه و استراحت نسبی ذهنی (چون بخشهای مفهومی و حفظی دارد) قرار میدهم. این ترکیب، از خستگی ذهنی من میکاهد.
- با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟
من برنامهام را با معلمانم هماهنگ میکنم. حدود دو هفته قبل، از آنها میپرسم چه مباحثی اهمیت بیشتری دارد و آیا نمونه سؤال خاصی توصیه میکنند. این کار باعث میشود تلاش من روی نکات کلیدی متمرکز شود و زمانم بهینه گردد. همچنین، نشان دادن پیگیری من، تأثیر مثبتی در نمره پایان ترم دارد.
- مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟
کاملاً. من برنامه راهبردی را به «واحدهای ۴۵ دقیقهای» تقسیم میکنم. در طول روز، چند واحد ۴۵ دقیقهای مطالعه با استراحتهای کوتاه بین آنها دارم. برای هر واحد، موضوع مشخصی را تعیین میکنم. این روش (پومودورو) کمک میکند تمرکز من در هر بازه زمانی حداکثر باشد و از خستگی زودرس جلوگیری کند.
- از کدام کارنامه های جعبه ابزارکارنامه استفاده می کنید؟ از هریک چه استفادهای می کنید؟
کارنامه درصد در هر درس و کارنامه رتبه در هر درس را کنار هم میگذارم. ممکن است در درسی درصد خوبی کسب کرده باشم اما چون آن درس برای همه آسان بوده، رتبه خوبی نداشته باشم. این ترکیب، از شادی یا ناراحتی کاذب جلوگیری میکند و دید واقعبینانهای از عملکردم ارائه میدهد.
- از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟
شاید در آینده برای دروس عمومی از کتب زرد کانون و کتاب های سه سطحی استفاده بکنم.
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بزرگترین کمک دفتر، آشکار کردن «اتلافهای زمان» من است. وقتی ساعات مطالعه واقعی را مینویسم، متوجه میشوم زمانهای مرده زیادی در روز دارم (مثلاً بین کلاس و ناهار، یا عصر قبل از شام). با شناسایی این بازهها، سعی کردم آنها را با مطالعه کوتاه (مثلاً مرور فلشکارتها) پر کنم. این کار ساعات مفید من را افزایش داد.
- تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
من تحلیل را به دو بخش تقسیم میکنم: تحلیل فوری (جمعه شب) که فقط سؤالات نزده و شکدار را مرور میکنم و جواب درست را میبینم. سپس تحلیل عمیق را روز دوشنبه انجام میدهم؛ جایی که برای هر سؤال اشتباه، یک کارت راهنما درست میکنم که روی آن صورت سؤال، راه حل درست و «نکته کلیدی یادگیری» را مینویسم. این کارتها منبع مرور من قبل از آزمون بعدی هستند.
- منابع و برنامه ای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید به چه بود؟
برنامه من بر اساس اولویتبندی مباحث پرتکرار امتحانی بود. از کتاب درسی و جزوه معلم به عنوان هسته اصلی استفاده کردم. برای تمرین، نمونه سؤالات امتحانات نهایی سه سال گذشته را حل کردم و پاسخهایم را با پاسخنامه کامل مقایسه میکردم تا با اصول نگارش و بارمبندی آشنا شوم. همچنین، خلاصههای تشریحی خودم را در شب امتحان مرور میکردم.
