گفت وگو با کیانا نوباغی؛قهرمان پیوستگی پایه ششم

بله، در این آزمون‌ها شرکت کردم. آزمون‌های طرح 3+3 به من کمک کردند تا زمان‌بندی پاسخ‌گویی‌ام را تقویت کنم و قبل از آزمون اصلی، نقاط ضعفم را شناسایی کنم

گفت وگو با کیانا نوباغی؛قهرمان پیوستگی پایه ششم

نام و نام خانوادگی:  کیانا نوباغی 

پایه :ششم 

نام شهر و استان:اسفراین – خراسان شمالی 

میانگین تراز:6522

شغل و تحصیلات مادر  :  خانه دار -فوق دیپلم 

شغل و تحصیلات پدر:    کارمند -لیسانس 


مصاحبه‌گر : مریم بخش آبادی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

دوستانم کانون را به من معرفی کردند و وقتی از تجربه‌های مثبت آن‌ها در آزمون‌ها و پیشرفت درسی‌شان شنیدم، تصمیم گرفتم من هم عضو شوم. بعد از مدتی متوجه شدم این انتخاب یکی از بهترین تصمیم‌های تحصیلی من بوده است.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

مهم‌ترین دستاورد من، قبولی در آزمون تیزهوشان سال 1404 بود. شرکت در آزمون‌های کانون به من کمک کرد تا نقاط ضعفم را بشناسم، برنامه‌ریزی منظم‌تری داشته باشم و با الگوی آزمون‌های مهم آشنا شوم.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کردید؟ دلیل آن چیست؟

بله، در این آزمون‌ها شرکت می‌کردم چون باعث می‌شد تجربه‌ی واقعی‌تری از شرایط آزمون به دست بیاورم و میزان پیشرفتم را با دوره‌های قبل مقایسه کنم. این روش اعتماد به نفسم را برای آزمون‌های اصلی بالا برد.


 مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می‌کردید؟

بله، همواره طبق برنامه‌ی راهبردی پیش می‌رفتم. معمولاً شب قبل برنامه‌ی روز بعد را تنظیم می‌کردم و سعی داشتم با اولویت‌بندی درس‌ها، زمان مطالعه‌ام را به‌صورت دقیق بین دروس مختلف تقسیم کنم.


 کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه بود؟

درس‌های ریاضی، علوم، فارسی و بخش‌های کلامی و تصویری نقطه‌ی قوت من هستند. معمولاً ابتدا درس‌نامه‌ها را به‌دقت می‌خواندم، سپس تست‌های مربوط به آن مبحث را تمرین می‌کردم و نکات مهم را در دفتر مخصوص یادداشت می‌کردم تا برای مرورهای بعدی آماده شوم


در طول این سال‌ها درسی بوده که در آن ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

بله، در ابتدا درس هوش کلامی برایم دشوار بود، اما با کمک مشاوران کانون و استفاده از کتاب‌های پیشنهادی آن‌ها، روش مطالعه‌ام را تغییر دادم. به‌تدریج با تمرین زیاد و مرور منظم، این درس به یکی از نقاط قوت من تبدیل شد.


 روزی چند ساعت درس می‌خواندید و چه درصدی از زمان خود را به تست‌زنی اختصاص می‌دادید؟

به‌طور میانگین روزی ۵ تا ۶ ساعت مطالعه داشتم که حدود ۲۰ درصد از آن را به تست‌زنی اختصاص می‌دادم. همیشه سعی می‌کردم بین مطالعه و تمرین تعادل برقرار کنم تا یادگیری من عمیق‌تر شود.


دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما کرد؟

بله، به‌طور منظم دفتر برنامه‌ریزی‌ام را تکمیل می‌کردم. این کار به من کمک کرد تا همه‌ی فعالیت‌های درسی و غیردرسی‌ام را منظم‌تر انجام دهم، برنامه‌هایم را ارزیابی کنم و در مسیر پیشرفت بمانم.


 روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

بعد از هر آزمون، ابتدا سؤالات غلط و نزده‌ام را بررسی می‌کردم. سپس سعی می‌کردم دلیل اشتباه‌هایم را پیدا کنم و آن مبحث را مجدد مطالعه نمایم تا در آزمون‌های بعدی آن خطا تکرار نشود.


دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

بله، علاوه بر درس، در زمینه‌های ورزشی و پژوهشی نیز فعالیت دارم. ورزش به من انرژی و تمرکز بیشتری می‌دهد و پژوهش باعث می‌شود ذهن من فعال‌تر و خلاق‌تر بماند.


 برنامه‌ی شما برای دوره‌ی امتحانات چیست؟ برای کسب نمره‌ی بالا چه راهکاری به کار می‌برید؟

در دوران امتحانات، زمان بیشتری را به مرور درس‌ها اختصاص می‌دهم و برنامه‌ام منظم‌تر می‌شود. برای کسب نمره‌ی بالا همیشه از مرور خلاصه‌نویسی‌ها و تست‌های مهم استفاده می‌کنم و سؤالات سال‌های قبل را نیز تمرین می‌کنم.


برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟

از تابستان سال 1403 مطالعه برای آزمون تیزهوشان را آغاز کردم تا فرصت کافی برای یادگیری مفهومی و تمرین تست‌های متنوع داشته باشم.


از چه منابعی برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید و روش استفاده‌ی شما از آن‌ها چگونه بود؟

من از کتاب‌های «سه سطحی علوم» و «سه سطحی ریاضی» استفاده می‌کردم. ابتدا درس‌نامه‌ها را مطالعه می‌کردم و بعد سراغ تست‌ها می‌رفتم. پاسخنامه‌ها را با دقت بررسی می‌کردم تا نکات اشتباه را یاد بگیرم و آن‌ها را در دفتری مخصوص مرور مجدد بنویسم.


 با چه روشی کتاب‌های خود را مطالعه می‌کردید؟ پاسخنامه را چطور بررسی می‌کردید؟

روش من این بود که ابتدا درس‌نامه را با تمرکز کامل می‌خواندم، سپس تست‌ها را بدون دیدن پاسخ تمرین می‌کردم. پس از اتمام هر بخش، پاسخنامه را دقیق می‌خواندم و دلایل پاسخ‌های درست و غلط را بررسی می‌کردم تا در ذهنم تثبیت شوند.


هرکدام از منابع را فقط یک‌بار مطالعه کردید یا چندین بار مرور داشتید؟

من بیشتر منابع را یک‌بار به‌صورت کامل مطالعه کردم، اما نکات مهم و بخش‌هایی که نیاز به مرور داشتند را در زمان‌های جمع‌بندی چندین بار مرور می‌کردم.


چگونه بین مطالعه‌ی استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تعادل ایجاد کردید؟

با کمک گرفتن از مشاوران و افراد با تجربه، جدولی از زمان‌بندی مطالعه تهیه کردم تا زمان قابل قبولی برای هر دو بخش در نظر بگیرم. این کار به من کمک کرد تا در هیچ‌یک از دو بخش دچار ضعف نشوم.


برنامه‌ی شما در دوران جمع‌بندی (اردیبهشت و خردادماه) چگونه بود؟

در دوران جمع‌بندی، برنامه‌ام هدفمندتر و منسجم‌تر شد. سعی کردم هر روز مباحث اصلی را مرور کنم و آزمون‌های شبیه‌سازی شده بیشتری شرکت کنم تا آمادگی ذهنی‌ام بالا برود.


 آیا در آزمون‌های طرح ۳+۳ شرکت کردید؟

بله، در این آزمون‌ها شرکت کردم. آزمون‌های طرح ۳+۳ به من کمک کردند تا زمان‌بندی پاسخ‌گویی‌ام را تقویت کنم و قبل از آزمون اصلی، نقاط ضعفم را شناسایی کنم.


Menu