مصاحبه با کوروش زارع؛ دانش‌آموز دوازدهم از شیراز

این مصاحبه با کوروش زارع، دانش‌آموز پایه دوازدهم از شیراز انجام شده است.

مصاحبه با کوروش زارع؛ دانش‌آموز دوازدهم از شیراز

📌 اطلاعات پایه

• پایه تحصیلی: دوازدهم

• شهر: شیراز، استان فارس

• تحصیلات مادر: دکترا

• شغل مادر: پزشک عمومی

• تحصیلات پدر: کارشناسی

• شغل پدر: مدیر اداره راه شهر و شهرسازی

• میانگین تراز: حدوداً بالای ۶۵۰۰

• سال‌های حضور در کانون: از اواسط یازدهم تا الان

• تعداد آزمون‌های شرکت کرده: ۴ آزمون

مصاحبه‌گر: زهرا فخاری


🗣️ گفت‌وگو با دانش‌آموز

• سؤال: هدف شما از شرکت در آزمون‌های کانون چیست؟

پاسخ: من از شرکت در آزمون‌های کانون یک هدف اصلی و کانونی دارم که ورای رقابت با دیگران است؛ هدف من در وهله اول، محک زدن مستمر و ارزیابی عینی توانایی‌های فردی من است. من این آزمون‌ها را شبیه‌ساز شرایط متنوع و غیرقابل پیش‌بینی می‌بینم. من می‌خواهم یاد بگیرم که در روزهایی که شاید به دلیل عواملی نظیر کم‌خوابی، نوسانات روحی، یا سایر شرایط ناخواسته، نتوانم با بهترین حالت روحی و جسمی خود در آزمون شرکت کنم، باز هم تمرکز خود را حفظ کرده و حداکثر عملکرد ممکن را ارائه دهم. این تمرین ذهنی برای من حیاتی است تا بتوانم در روز سرنوشت‌ساز کنکور سراسری، صرف‌نظر از هرگونه عامل بیرونی، یک عملکرد باثبات و رضایت‌بخش داشته باشم.

• سؤال: مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در مهرماه چه بود؟

پاسخ: مهم‌ترین دستاورد و عامل کلیدی موفقیت من در آزمون‌های مهرماه، حفظ استمرار و پیوستگی مطالعاتی است. از آنجایی که من برنامه‌ریزی مطالعاتی جدی خود را از اوایل تابستان آغاز کرده بودم، توانستم یک زیرساخت قوی و آمادگی اولیه ایجاد کنم. این شروع زودهنگام باعث شد تا من در مهرماه، دغدغه‌ی مضاعفی برای "رسیدن اجباری به بودجه‌بندی" نداشته باشم و صرفاً توانستم زمان خود را صرف مرور، تثبیت مطالب قبلی و حل تست‌های بیشتر کنم، که این امر به طور مستقیم به افزایش کیفیت عملکرد و تثبیت تراز من در آن مقطع زمانی منجر شد.

• سؤال: در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

پاسخ: من همواره ترجیح می‌دهم و تاکنون نیز در تمام آزمون‌ها به‌صورت حضوری شرکت کرده‌ام. دلیل این اصرار، به دیدگاه من در مورد شبیه‌سازی کامل شرایط کنکور برمی‌گردد. من معتقدم که حضور فیزیکی در جلسه آزمون، درک واقعیت‌های محیطی مانند محدودیت فضا، حضور مراقبین، و احساس رقابتی که در یک سالن ایجاد می‌شود را برای من فراهم می‌کند. این تجربه حضوری به من کمک می‌کند تا نه تنها بر دانش خود مسلط شوم، بلکه بر مهارت‌های غیرشناختی آزمون‌دهی مانند مدیریت اضطراب و زمان در محیط واقعی نیز مسلط شوم.

• سؤال: شما کارنامه آزمون را چه زمانی دریافت می‌کنید؟

پاسخ: من نتایج عملکرد خود را بلافاصله پس از اعلام نتایج رسمی کانون، از طریق صفحه شخصی خود در وب‌سایت کانون پیگیری می‌کنم. اگرچه امکان دسترسی به اطلاعات از طریق پشتیبان وجود دارد، اما من ترجیح می‌دهم که با مراجعه مستقیم به صفحه شخصی، کارنامه را در محیطی آرام دانلود کرده و شخصاً تمامی جزئیات آماری و تحلیلی آن را مشاهده و بررسی نمایم.

• سؤال: برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

پاسخ: برای تضمین پیشرفت مستمر در هر آزمون، من فرآیند برنامه‌ریزی خود را با تحلیل دقیق و جامع آزمون قبلی آغاز می‌کنم؛ این مرحله برای من بسیار حیاتی است. هدف من از تحلیل، صرفاً کشف پاسخ صحیح نیست، بلکه برطرف کردن ریشه‌ای اشتباهاتم است. من با شناسایی دقیق نقاط ضعف و نوع خطاهایم، برنامه‌ریزی مطالعاتی خود برای آزمون بعدی را طوری تنظیم می‌کنم که آن مباحث ضعیف، علاوه بر پوشش بودجه‌بندی جدید، مجدداً مرور و تمرین شوند. همچنین، قبل از هر آزمون، حتماً یک سری تمرین‌های فشرده و شبیه‌سازی‌شده را برای تثبیت مطالب انجام می‌دهم تا با آمادگی کامل در جلسه حاضر شوم.

• سؤال: روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

پاسخ: روش مطالعه موفق من به‌طور ویژه در درس فیزیک تجلی پیدا کرده است. دلیل این موفقیت آن است که من ماهیت این درس را نسبت به سایر دروس تخصصی برای خودم، روان‌تر و منطقی‌تر می‌یابم. رویکرد من در این درس، ابتدا درک کامل مفاهیم و فرمول‌ها از طریق درسنامه و کتاب درسی است و بلافاصله پس از آن، تمرین زیاد با تست‌های سطح‌بندی شده است. این روش به من کمک می‌کند تا سرعت عمل و دقت خود را در حل مسائل بالا ببرم و با توجه به ماهیت آن، توانسته‌ام به بهترین نتیجه را در این درس کسب کنم.

• سؤال: ویژه دوازدهمی‌ها؛ شما به چند زوج درس در آزمون پاسخ می‌دهید؟ کدام درس‌ها؟ چرا؟

پاسخ: به عنوان یک دانش‌آموز دوازدهمی، من در نیمسال اول، یک تفکیک‌بندی استراتژیک برای پاسخگویی به دروس پایه انجام داده‌ام. در این نیمسال، تمرکز من بر روی زوج درس‌های فیزیک، شیمی و ریاضیات پایه دهم است. این استراتژی به من کمک می‌کند که با پیشروی منظم، مباحث پایه دهم را به صورت کامل جمع‌بندی کنم. برای مثال، در آزمون اخیر، توانستم به مباحث مثلثات ریاضی نیز پاسخ دهم. برنامه من این است که در نیمسال دوم سال تحصیلی، همین رویکرد را برای جمع‌بندی کامل مباحث پایه یازدهم به کار بگیرم و به این ترتیب، با یک برنامه‌ریزی مدون، هر سه پایه را تا زمان کنکور پوشش دهم.

• سؤال: با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه‌ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

پاسخ: با اذعان به اهمیت بالای امتحانات نهایی خردادماه و تأثیر قطعی آن‌ها بر سوابق تحصیلی، من امتحانات دی ماه را نیز یک فرصت طلایی و حیاتی برای آمادگی می‌دانم. از آنجایی که در مدارس نیز امتحانات دی ماه در چارچوب سوالات شبیه‌سازی‌شده نهایی برگزار می‌شود، این دوره بهترین موقعیت برای محک زدن اولیه و سنجش میزان تسلط من بر مفاهیم تشریحی است. با توجه به اینکه نسل من با فضای نهایی بودن امتحانات آشنا است، با آمادگی خوبی در این آزمون‌ها حاضر می‌شوم و این فرصت را برای سنجش سطح دانش و مدیریت زمان در شرایط تشریحی مغتنم می‌شمارم.

• سؤال: مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

پاسخ: من تلاش می‌کنم که مطابق برنامه‌ راهبردی کانون حرکت کنم، اما در عین حال، منعطف و فراتر از آن برنامه‌ریزی می‌کنم. برنامه مطالعاتی دو هفته‌ای من، قطعاً شامل پوشش کامل و جامع بودجه‌بندی آزمون جاری است. با این حال، چون من معتقدم صرفاً اکتفا به بودجه‌بندی کافی نیست، همواره مطالعه‌ی مازادی نیز دارم. برای مثال، اگر بودجه‌بندی فیزیک، مبحث دینامیک دهم باشد، من ممکن است دو یا سه فصل از فیزیک یازدهم را نیز در زمان‌های آزاد خود مطالعه کنم. علاوه بر این، برنامه مطالعاتی من صرفاً محدود به مباحث جدید نیست؛ بلکه شامل مرور منظم فصل‌های آزمون‌های گذشته نیز می‌شود. به این ترتیب، با یک هدف‌گذاری بلندمدت و فراتر از نیاز لحظه‌ای آزمون، پیش می‌روم.

• سؤال: از کدام کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ از هر یک چه استفاده‌ای می‌کنید؟

پاسخ: اگرچه من در حال حاضر عمدتاً از کارنامه اصلی برای سنجش وضعیت کلی تراز و رتبه استفاده می‌کنم، اما برای تحلیل دقیق‌تر، از کارنامه اشتباهات نیز بهره می‌برم. کارنامه اشتباهات به من کمک می‌کند تا نوع و علت خطاهایم را دقیقاً درک کنم و در برنامه ریزی برای آزمون‌های بعدی، بر روی آن مباحث خاص متمرکز شوم.

• سؤال: از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟

پاسخ: من برای تقویت مهارت‌های آزمون‌دهی و افزایش عمق یادگیری، به‌طور مشخص از دو منبع ارزشمند کانون استفاده می‌کنم. در وهله اول، آزمون‌های سوال پیش برای من بسیار مفید هستند؛ زیرا شبیه‌سازی خوبی از نوع سؤالات آتی کانون ارائه می‌دهند. همچنین، من از کتاب‌های سه‌سطحی نیز استفاده می‌کنم؛ چرا که این کتاب‌ها با ارائه سؤالات در سطوح دشواری مختلف، به من امکان می‌دهند تا تسلط خود را از حالت متوسط تا بالاترین سطح به چالش بکشم.

• سؤال: دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

پاسخ: من دفتر برنامه‌ریزی را دارم و از آن استفاده می‌کنم، اما رویکرد من در استفاده از آن روزانه است، نه صرفاً هفتگی. تکمیل این دفتر به من یک مزیت حیاتی می‌دهد: جلوگیری از هدر رفتن زمان و افزایش بهره‌وری. وقتی من ساعت مطالعه هر روز را ثبت می‌کنم، یک بازخورد فوری از نحوه گذران وقتم دریافت می‌کنم که مستقیماً به من کمک می‌کند تا هم در آزمون‌های تستی کانون عملکرد بهتری داشته باشم و هم در موفقیت‌های تحصیلی مدرسه و امتحانات تشریحی، برنامه‌ریزی مؤثرتری داشته باشم.

• سؤال: تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

پاسخ: من سعی می‌کنم که تحلیل آزمون را معمولاً در همان عصر روز جمعه، بلافاصله پس از برگزاری آزمون، انجام دهم. این فوریت برای من اهمیت دارد تا اشتباهات در حافظه‌ام تازه بمانند و بتوانم ریشه‌ی آن‌ها را سریع‌تر درک کنم. روش تحلیل من بسیار دقیق است: من در ابتدا تمامی سؤالات غلط و نزده خود را مشخص می‌کنم و سپس، یک دور دیگر، تمامی آن‌ها را شخصاً حل می‌کنم تا مطمئن شوم که آیا اشتباه، ناشی از بی‌دقتی ساده بوده است یا اینکه واقعاً در مفاهیم و محاسبات، نقص علمی داشته‌ام تا بتوانم برای رفع آن‌ها در هفته‌های آتی برنامه‌ریزی کنم.


• سؤال: منابع و برنامه‌ای که برای آزمون تشریحی استفاده کردید چه بود؟

پاسخ: برای آمادگی در بخش‌های تشریحی، منبع اصلی و پایه برای من، متن کتاب‌های درسی است. من معتقدم برای دروس تخصصی، تسلط بر متن کتاب حرف اول را می‌زند. با این حال، برای برخی دروس، از منابع کمک‌آموزشی تخصصی استفاده می‌کنم. اما به طور کلی، در سایر دروس عمومی، همچنان مطالعه عمیق خود کتاب درسی، مبنای کار من برای موفقیت در امتحانات تشریحی و نهایی است.

Menu